POLECAMY |
||
Podatnik mieszka w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego jest właścicielem. W budynku przeprowadzone zostały prace związane z modernizacją systemu grzewczego, w tym z wymianą pieca. Wykonawca (niekorzystający ze zwolnienia od VAT) wystawił fakturę, która określa wysokość wydatków na usługę ogólnobudowlaną. Czy na podstawie tej faktury podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, jeżeli dysponuje umową z wyszczególnieniem wykonanych prac, zamontowanych urządzeń i użytych materiałów?
Podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej. Z tym że jeżeli wykonane prace ogólnobudowlane dotyczą również innych prac niż związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, to ich wartość nie podlega odliczeniu.
Prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h updof, przysługuje podatnikom, którzy są właścicielami lub współwłaścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Polega ona na obniżeniu podstawy obliczenia podatku (według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) o wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją w takim budynku przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków - Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.). Warunkiem jest, aby przedsięwzięcie to zostało zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Uwzględniając fakt, że kwota odliczenia może nie mieć pokrycia w rocznym dochodzie podatnika, przyjęto rozwiązanie, zgodnie z którym możliwe jest odliczenie tej kwoty w kolejnych latach. Rozliczanie kwoty nieznajdującej pokrycia w rocznym dochodzie może trwać nie dłużej niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W kontekście wątpliwości podniesionych w pytaniu należy podkreślić, że przepisy regulujące stosowanie ulgi termomodernizacyjnej określają również wymogi dotyczące:
Jak wynika z art. 26h ust. 4 updof, wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego podlegają odliczeniu w wysokości faktycznie poniesionej, uwzględniającej podatek od towarów i usług naliczony przy zakupie materiałów budowlanych, urządzeń i usług objętych ulgą z tego tytułu. Z tym że wspomniany podatek uwzględnia się w kwocie odliczenia, o ile nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Obowiązuje również warunek, że wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (art. 26h ust. 3 updof). Należy jednak podkreślić, że dla potrzeb zastosowania ulgi termomodernizacyjnej istotna jest także treść faktury, w szczególności w zakresie danych dotyczących: daty poniesienia wydatku (daty wystawienia faktury), nabywcy czy nazwy towarów i usług będących przedmiotem dostawy.
Korzystając z ulgi termomodernizacyjnej, trzeba mieć na uwadze, że jej zakresem nie są objęte wszelkie koszty budowlano-remontowe dotyczące budynku mieszkalnego jednorodzinnego należącego do podatnika, lecz wyłącznie wydatki na materiały budowlane, urządzenia i usługi, które można przypisać do określonych kategorii wydatków wymienionych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. poz. 2489 ze zm.).
Wydatki termomodernizacyjne uprawniających do ulgi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
materiały budowlane i urządzenia | usługi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Mając na uwadze powołane regulacje, uważamy, że faktura, w treści której wskazano, iż przedmiotem sprzedaży były usługi ogólnobudowlane, może być podstawą do ustalenia kwoty odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Skoro bowiem podatnik posiada zawartą na piśmie umowę wraz z wykazem prac, zainstalowanych urządzeń i użytych materiałów budowlanych, to możliwa jest ocena, w jakim zakresie poniesione wydatki są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Przy czym, jeżeli zakres zafakturowanej usługi obejmuje również inne prace budowlane niż związane z termomodernizacją budynku, to aby prawidłowo ustalić kwotę odliczenia w ramach omawianej ulgi, podatnik powinien dysponować szczegółowym kosztorysem.
|