Podatnik (osoba fizyczna) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji puzzli i gier planszowych na zamówienie. Realizując zamówienie, zleca drukarni wykonanie okleiny pudełek zgodnie z kolorystyką i grafiką opracowaną przez kontrahentów. Natomiast we własnym zakresie wycina, formuje i okleja pudełka. Podatnik nie zawsze dysponuje wykrojnikami pozwalającymi wykonać pudełka w zamówionej wielkości. Wówczas ponosi koszty związane z przygotowaniem odpowiednich wykrojników i produkcją pudełek. Czy w takim przypadku koszty wykonanych pudełek mogą być odliczone w ramach ulgi na zwiększenie sprzedaży?
Ulga nie dotyczy kosztów produkcji opakowań produktów, a kosztów ich dostosowania do wymagań kontrahentów.
Podatnicy PIT, którzy w zakresie prowadzonej działalności wytwarzają we własnym zakresie produkty przeznaczone do sprzedaży, w rozliczeniu za 2022 r. mogą po raz pierwszy skorzystać z tzw. ulgi na ekspansję, uregulowanej w art. 26gb updof. W jej ramach mogą odliczyć od podstawy obliczenia podatku koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Wysokość odliczenia podlega ograniczeniu do wysokości dochodu uzyskanego w roku podatkowym z prowadzonej działalności. Odliczana kwota nie może jednak przekraczać 1.000.000 zł w roku podatkowym.
Przechodząc do wątpliwości opisanych w pytaniu, należy zauważyć, że na potrzeby ulgi wyróżnionych zostało pięć kategorii kosztów, które uważa się za koszty uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia sprzedaży. Z art. 26gb ust. 7 pkt 3 updof wynika, że jedną z tych kategorii są koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że jego zakresem objęte są koszty związane z "dostosowaniem opakowań", czyli taką ich zmianą (np. wielkości), by odpowiadały wymaganiom kontrahentów. Analizowany przepis nie dotyczy natomiast kosztów produkcji opakowań. Na takie rozumienie tego przepisu wskazuje stanowisko wyrażone przez Ministerstwo Finansów w informacji z 24 stycznia 2022 r. przekazywanej do mediów na zapytania dziennikarzy (dostępnej na stronie www.eureka.mf.gov.pl, ID informacji 480223). Czytamy w niej, że: "(...) odliczeniu w ramach ulgi podlegają wyłącznie koszty związane z samym etapem dostosowawczym (dot. dla przykładu rozróżnienia kolorystyki opakowań w zależności od kraju odbiorcy), a nie koszty ogólne produkcji (począwszy od etapu projektowego, poprzez wytworzenie przy zastosowaniu szerokiej gamy materiałów, a skończywszy na uzyskaniu gotowego opakowania, któremu dopiero w kolejnej fazie zostanie nadany np. indywidualny kolor właściwy dla danego kontrahenta)". Dodajmy, że zgodnie z tym stanowiskiem rozstrzygają również organy podatkowe (por. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 listopada 2022 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.366.2022.1.MBD).
Zatem poniesienie kosztów produkcji opakowań (pudełek) dostosowanych wielkością do wymagań kontrahentów nie daje podatnikowi prawa do skorzystania z ulgi na ekspansję. Natomiast za uprawniające do ulgi podatnik może uznać koszty związane z przygotowaniem odpowiedniej formy, potrzebnej do produkcji opakowań w wielkości zamówionej przez kontrahentów. Dodajmy, że chodzi tu nie tylko o koszt zakupu wykrojnika czy jego przygotowanie we własnym zakresie z wykorzystaniem potrzebnych materiałów, ale również m.in. o części wynagrodzenia pracowników bezpośrednio uczestniczących w opracowaniu koncepcji wykrojnika i jego przygotowania, przypadającej na czas pracy związany z realizacją tego zadania.
|