Urlopy wypoczynkowe
Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Urlopy wypoczynkowe  »  Pozostałe zagadnienia  »   Kara porządkowa dla pracownika odmawiającego przerwania urlopu
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.czasopismaksiegowych.pl
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Kara porządkowa dla pracownika odmawiającego przerwania urlopu

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 17 (1024) z dnia 10.06.2019

Z uwagi na uzyskanie pilnego zlecenia wezwaliśmy pracownika do przerwania urlopu wypoczynkowego. Ten zaś odmówił wykonania polecenia tłumacząc, że ma wykupione wczasy dla całej rodziny i poniósłby straty, gdyby teraz wrócił do firmy. Czy odmowa taka może stanowić podstawę do wymierzenia kary porządkowej, a jeśli tak, to czy możemy ją nałożyć w czasie pobytu pracownika na urlopie?

Odmowa przerwania urlopu wypoczynkowego przez pracownika może stanowić podstawę do nałożenia kary porządkowej, pod warunkiem jednak, że wystąpiły przesłanki pozwalające pracodawcy na podjęcie takiej decyzji.

Możliwość odwołania pracownika z urlopu wypoczynkowego przez pracodawcę wprowadza art. 167 Kodeksu pracy, z którego wynika, że pracodawca może podjąć taką decyzję, ale tylko wówczas, gdy obecności pracownika w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu.

W tym przypadku powodem odwołania z urlopu jest uzyskanie pilnego zlecenia. Jeżeli pracodawca nie wiedział o nim w momencie rozpoczęcia urlopu przez wspomnianego pracownika oraz nie było możliwości zastąpienia tej osoby innym pracownikiem, to decyzję pracodawcy należy uznać za słuszną i zgodną z prawem.

Przykład

Z dniem 3 czerwca 2019 r. pracownik zatrudniony na etacie informatyka rozpoczął korzystanie z trzytygodniowego urlopu wypoczynkowego, mimo, że 30 kwietnia pracodawca otrzymał zlecenie na opracowanie programu informatycznego, do wykonania którego niezbędna będzie obecność wspomnianego pracownika. W takiej sytuacji przesłanki określone w art. 167 K.p. nie są spełnione, ponieważ o konieczności obecności pracownika w pracy z uwagi na uzyskane zlecenie pracodawca wiedział przed rozpoczęciem urlopu.

Decyzję pracodawcy o odwołaniu pracownika z urlopu należy traktować jako polecenie służbowe, którego realizacja - zgodnie z art. 100 § 1 K.p. - należy do podstawowych obowiązków pracowniczych.

Jeżeli więc spełnione były podane wyżej przesłanki, pracownik powinien zastosować się do polecenia pracodawcy, tym bardziej, że argument stanowiący podstawę odmowy (poniesienie kosztów związanych z niewykorzystaniem w pełni wykupionych już wczasów) jest łatwy do obalenia. Zgodnie bowiem z art. 167 § 2 K.p., pracodawca ma obowiązek pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu. Oznacza to, że pracownik uzyskałby od pracodawcy zwrot wspomnianych kosztów, a więc nie może to być argumentem przemawiającym za odmową wcześniejszego powrotu do pracy.

Niezastosowanie się do polecenia służbowego pracodawcy wydanego zgodnie z prawem stanowi niewątpliwie podstawę do nałożenia na pracownika jednej z kar porządkowych, o których mowa w art. 108 K.p., tj. kary upomnienia, nagany lub kary pieniężnej. Przypomnijmy, że ta ostatnia może być nałożona tylko za nieprzestrzeganie przepisów bhp lub przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy.

W przeciwieństwie do zakazu wypowiadania umów o pracę w czasie urlopu lub innej nieobecności pracownika w pracy, żaden ogólnie obowiązujący przepis nie zakazuje nakładania kary porządkowej w takiej sytuacji.

Muszą jednak być spełnione warunki określone w art. 109 K.p. Przepis ten stanowi, że:

  • kara nie może być zastosowana po upływie dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego - tu odmowy przerwania urlopu - i po upływie trzech miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia,
     
  • kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika.

Jeżeli z powodu nieobecności w zakładzie, np. z uwagi na pobyt na urlopie wypoczynkowym, pracownik nie może być wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika w firmie.

Przepisy nie określają, w jakiej formie musi nastąpić wysłuchanie pracownika. Pracodawca może więc spotkać się z nim bezpośrednio, ale może odbyć się to również poprzez rozmowę telefoniczną. W tym drugim przypadku pobyt pracownika na urlopie wypoczynkowym nie będzie stanowił przeszkody, aby doszło do jego wysłuchania.

Mimo, że istnieje możliwość nałożenia kary porządkowej na pracownika korzystającego z urlopu wypoczynkowego, bezpieczniejszym i wygodniejszym dla pracodawcy będzie jednak poczekanie na powrót tej osoby do firmy. Pozwoli to na pełną realizację wszystkich wymogów formalnych obowiązujących przy nakładaniu kar porządkowych, w tym dotyczących powiadomienia pracownika o ukaraniu.

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.