Panujący w naszym kraju chaos reklamowy uporządkowała tzw. ustawa o ochronie krajobrazu. Dzięki niej gminy mogły precyzyjnie określić, jakie reklamy i gdzie można umieszczać. Co ważne, część gmin zdecydowała się na wprowadzenie opłaty reklamowej od wzniesionych czy zainstalowanych tablic i urządzeń reklamowych.
Obecnie jest wiele możliwości przeprowadzania działań reklamowych oraz promocji firmy i jej produktów. Jednakże decydując się na podjęcie działań w tym zakresie, należy pamiętać o konieczności przestrzegania określonych zasad.
Budynek mieszkalny wielorodzinny powinien być użytkowany w sposób zapewniający nieograniczanie oświetlenia dziennego mieszkań. Na budynku takim mogą być instalowane urządzenia i nośniki reklamowe, o ile nie ograniczają oświetlenia dziennego mieszkania. Zasady tej nie stosuje się w przypadku wykonywania robót budowlanych dotyczących elewacji tego budynku.
Zatem nie jest możliwe montowanie bannerów reklamowych w taki sposób, który ograniczałby dopływ światła do pomieszczeń mieszkalnych.
Umieszczenie reklamy w pasie drogowym wiąże się z koniecznością uzyskania zgody na jego zajęcie. Wydaje je zarządca drogi.
Za zajęcie pasa drogowego należy wnieść opłatę. Ustalana jest ona jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy powierzchni reklamy, liczby dni zajmowania pasa drogowego i stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego.
Opłata ulega zwiększeniu o tzw. opłatę reklamową.
Za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządca drogi, w drodze decyzji administracyjnej, wymierza karę pieniężną w wysokości 10-krotności należnej opłaty.
Aby uchronić kierowców przed oślepiającymi reklamami led umieszczanymi przy drodze, ustawodawca postanowił uregulować zasady ich zamieszczania. Widoczna z jezdni przez kierującego pojazdem reklama emitująca światło, umieszczona w pasie drogowym lub w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni, o której mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440 ze zm.), musi spełniać szereg wymagań. W przypadku reklam umożliwiających bieżącą zmianę informacji wizualnej:
Wyjątek stanowią świetlne szyldy na budynkach. Nie trzeba stosować do nich opisanych zasad, jeżeli pole powierzchni bocznej prostopadłościanu opisanego na danej tablicy lub urządzeniu reklamowym emitującym światło jest mniejsze niż 2 m2, a najdłuższy bok nie będzie dłuższy niż 3 m.
Często reklamy są umieszczane na firmowych pojazdach. Obowiązujące przepisy nie regulują wprawdzie w żaden sposób tego rodzaju praktyki, to jednak należy pamiętać o kilku zasadach. Niedopuszczalne jest zakrywanie świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne oraz ozdabianie tablic rejestracyjnych czy umieszczanie z przodu lub z tyłu pojazdu znaków, napisów lub przedmiotów, które ograniczają czytelność tych tablic. Umieszczona reklama nie może także powodować niestabilności pojazdu oraz prowadzić do przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu. Ponadto zabronione jest umieszczanie na pojeździe znaku określającego inne państwo niż to, w którym pojazd został zarejestrowany.
Opłata reklamowa pobierana jest od:
jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe.
O tym, czy na terenie danej gminy obowiązuje opłata reklamowa, decydują same gminy, podejmując w tym zakresie uchwałę określającą zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.
Opłata reklamowa nie może być pobierana, jeżeli tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe:
Maksymalne stawki opłaty reklamowej w 2017 r. | |
Opłata stała | Opłata zmienna |
2,45 zł dziennie |
0,20 zł za m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie |
|