Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   W pensjonacie można wdrożyć regulamin porządkowy
POLECAMY
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

W pensjonacie można wdrożyć regulamin porządkowy

Gazeta Podatkowa nr 52 (1823) z dnia 1.07.2021
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Prowadzę 3-gwiazdkowy pensjonat w górskiej miejscowości. W związku z obostrzeniami sanitarnymi wprowadziłam nowy regulamin porządkowy, który został umieszczony w recepcji oraz jest przedstawiany korzystającym z naszych usług wczasowiczom. Jeden z gości zakwestionował moje prawo do wydania takiego dokumentu i stwierdził, iż nie ma prawnego obowiązku do niego się stosować. Czy miał rację?

Prawo do wydania dokumentu, o którym mowa w pytaniu, wynika bezpośrednio z art. 44 ust. 3 ustawy o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2211). Przepis ten stanowi, iż przedsiębiorcy świadczący usługi hotelarskie w obiektach hotelarskich mogą, w celu zapewnienia porządku oraz bezpieczeństwa klientów i ich mienia, wydawać regulaminy porządkowe wiążące wszystkie osoby przebywające na terenie obiektu. Do obiektów hotelarskich zalicza się: hotele, motele, kempingi, domy wycieczkowe, schroniska, młodzieżowe schroniska oraz pola biwakowe. Wydaje się, iż w takim regulaminie mogą znajdować się obowiązujące w danym momencie obostrzenia sanitarne, do których goście obiektu powinni się stosować, zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia i GIS.

Warto odróżnić tzw. regulamin porządkowy od regulaminów hotelowych, które odnoszą się do cywilnoprawnych praw i obowiązków przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie oraz jego klientów. Takie regulaminy określają m.in. zasady liczenia doby hotelowej, przedłużenia pobytu itp. Należy je traktować jako wzorce umów w rozumieniu art. 384 § 1 K.c. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.). W obiektach hotelarskich często łączy się oba regulaminy w jeden dokument. Eksperci zwracają uwagę, iż jest to praktyka wadliwa, ponieważ w takiej sytuacji mamy do czynienia z ustaleniami regulaminowymi o różnym charakterze.

W obiektach hotelarskich należy dodatkowo umieścić na widocznym miejscu:

  • nazwę oraz siedzibę lub imię i nazwisko, a także adres przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w tym obiekcie,
  • tablicę określającą rodzaj i kategorię obiektu,
  • informację o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami,
  • informację o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych.

Informacje te należy umiejscowić również na zewnątrz obiektu hotelarskiego. Natomiast wykaz wymagań dla obiektów hotelarskich, odpowiadający rodzajowi i kategorii obiektu, a także pełny cennik usług powinny być udostępnione na żądanie klienta.

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.