Prowadzę niewielki hotel. Chciałabym ujednolicić regulaminy obowiązujące w moim obiekcie. Chodzi mi o zapisy dotyczące np. przedłużania doby hotelowej oraz o zapisy dotyczące zachowania porządku przez gości hotelowych. Czy może je regulować jeden dokument?
W obiektach hotelarskich należy umieścić na widocznym miejscu:
Informacje na temat rodzaju i kategorii obiektu oraz informacje dla osób z niepełnosprawnościami należy umieścić również na zewnątrz obiektu hotelarskiego. W związku z tym, że coraz większa liczba umów w zakresie usług hotelarskich jest zawierana przez internet, przyjmuje się, że takie informacje powinny również znajdować się na stronie internetowej przedsiębiorcy.
Przedsiębiorcy świadczący usługi hotelarskie w obiektach hotelarskich mogą, w celu zapewnienia porządku oraz bezpieczeństwa klientów i ich mienia, wydawać regulaminy porządkowe wiążące wszystkie osoby przebywające na terenie obiektu. Tak stanowi art. 44 ust. 3 ustawy o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1944). Przepisy wspomnianej ustawy nie uszczegóławiają, co powinno wchodzić w zakres takiego regulaminu. Stanowią, że regulamin porządkowy może, ale nie musi, być wprowadzony. Od wskazanych wyżej regulaminów porządkowych należy odróżnić regulaminy hotelowe, które odnoszą się do cywilnoprawnych praw i obowiązków przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie oraz jego klientów. W praktyce określają one np. zasady liczenia doby hotelowej, przedłużenia pobytu itp. Regulaminy takie trzeba traktować jako wzorce umów w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.
Rzeczywiście zdarza się, że przedsiębiorcy hotelowi tworzą w praktyce jeden wspólny regulamin, który zawiera zarówno przepisy porządkowe, jak i przepisy regulaminu hotelowego. W literaturze przedmiotu uważa się jednak takie rozwiązanie za wadliwe. Oba regulaminy mają bowiem różny charakter, zakres obowiązywania oraz moc wiążącą.
|