Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Zmiany w ustawie o wsparciu frankowiczów
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.gazetapodatkowa.gofin.pl
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Zmiany w ustawie o wsparciu frankowiczów

Gazeta Podatkowa nr 67 (1629) z dnia 22.08.2019
Łukasz Wilmiński

Kwestia pomocy frankowiczom, czyli osobom, które zaciągnęły kredyty hipoteczne w obcej walucie na zakup nieruchomości mieszkalnych, w dalszym ciągu pozostaje przedmiotem sporu. Analizowano możliwości prawne pomocy frankowiczom, jednak nie stają się one obowiązującym prawem. Za sprawą nowelizacji ustawy o wsparciu kredytobiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1358) z dniem 1 stycznia 2020 r. zmianie ulegną zasady udzielania wsparcia.

Problem tzw. frankowiczów dość często jest przedmiotem debaty publicznej. Ma to związek m.in. z faktem, że wiele osób zaciągnęło kredyty hipoteczne w obcej walucie, a z uwagi na bardzo specyficzną konstrukcję kredytów denominowanych we frankach szwajcarskich i indeksowanych jego kursem zgłaszają one swoje roszczenia wobec banków. Do tej pory nie pojawiło się rozwiązanie o charakterze ustawowym, które pozwoliłoby na systemowe rozwiązanie problemów frankowiczów, dlatego pozostaje możliwość dochodzenia swoich praw w procesach przed sądem powszechnym.

Dla kogo pomoc?

Ustawa o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy, nie jest adresowana do wszystkich frankowiczów, lecz jedynie do tych kredytobiorców, których sytuacja finansowa uzasadnia udzielenie im pomocy. Chodzi przede wszystkim o frankowiczów, którzy w dniu złożenia wniosku o wsparcie ustawowe są osobami bezrobotnymi.

Ponadto wsparcie dotyczy osób, których miesięczne koszty obsługi kredytu mieszkaniowego przekraczają 60% dochodów osiąganych przez gospodarstwo domowe (tzw. wskaźnik RdD - patrz ramka). Nowelizacja powiększa krąg potencjalnych uprawnionych, obniża bowiem ten poziom do 50%. Wprowadza także do słowniczka definicji ustawowych pojęcie wskaźnika RdD, aby uniknąć wątpliwości interpretacyjnych w tym zakresie.

Kolejne kryterium umożliwiające skorzystanie ze wsparcia ustawowego to miesięczny dochód gospodarstwa domowego, pomniejszony o miesięczne koszty obsługi kredytu mieszkaniowego, który nie przekracza kryterium dochodowego, o którym mowa w ustawie o pomocy społecznej. Zatem zgodnie z zamiarem ustawodawcy wsparcie faktycznie udzielane jest podmiotom, których sytuacja majątkowa jest zła.

Wprowadzone w nowelizacji obniżenie progu relacji pomiędzy kosztami obsługi kredytu a wysokością dochodów osiąganego przez członków gospodarstwa domowego powinno zwiększyć zakres osób uprawnionych do korzystania ze wsparcia.

Forma pomocy

Wsparcie jest przewidziane dla osób, które zaspokajają swoje potrzeby mieszkaniowe i nie nabyły nieruchomości na cele inwestycyjne. Dlatego nie mogą z niego skorzystać osoby, które są właścicielami lub najemcami innego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Wsparcie polega na przekazywaniu frankowiczom uprawnionym do korzystania z niego środków pieniężnych na ich rachunek bankowy z przeznaczeniem na regulowanie zobowiązań kredytowych. Okres, przez jaki jest udzielane wsparcie, wynosi 18 miesięcy, natomiast w wyniku nowelizacji z dniem 1 stycznia 2020 r. zostanie on wydłużony do 3 lat.

Wysokość wsparcia, które ma otrzymać frankowicz, określa się jako równowartość miesięcznych rat kapitałowych i odsetkowych kredytu mieszkaniowego. Jeżeli jednak wartość ta przekracza 1.500 zł (a po wejściu w życie nowelizacji 2.000 zł), to wypłaca się miesięcznie nie więcej niż tą kwotę.

Wsparcie ma charakter zwrotny i udzielane jest na podstawie umowy zawartej w wyniku złożenia wniosku o jego udzielenie. Zwrot otrzymanego przez kredytobiorcę wsparcia następuje po upływie 2 lat od jego udzielenia w ratach, których okres spłaty wynosi do 8 lat.

Nowe instrumenty

W wyniku wydłużenia do 3 lat okresu, na jaki może być udzielone wsparcie kredytobiorcy oraz podniesienia do 2.000 zł kwoty wsparcia, jego łączna kwota wzrośnie maksymalnie do 72.000 zł.

Oprócz dotychczasowego mechanizmu wsparcia kredytobiorcy w spłacie bieżących rat, ustawa przewiduje także możliwość udzielenia kredytobiorcy pożyczki w sytuacji, gdy zdecyduje się on na sprzedaż nieruchomości obciążonej hipotecznie, a kwota uzyskana ze sprzedaży nie pozwala na spłatę całego zobowiązania hipotecznego. W takiej sytuacji pożyczka udzielana jest na spłatę zadłużenia, a jej wysokość nie może przekraczać 72.000 zł. Przydatnym rozwiązaniem, które przewiduje uchwalona nowelizacja, jest możliwość uzyskania przez kredytobiorcę promesy udzielenia mu pożyczki na spłatę zobowiązania hipotecznego jeszcze przed zawarciem umowy sprzedaży. Takie rozwiązanie pozwala na uzyskanie zapewnienia, że sprzedaż nieruchomości dokonana przez kredytobiorcę pozwoli mu na spłacenie całego zobowiązania z tytułu zaciągniętego kredytu.

Nowością zawartą w nowelizacji jest także umożliwienie kredytobiorcy skorzystania z częściowego umorzenia zobowiązania z tytułu pozostałych do zwrotu środków, w przypadku terminowego zwrotu części rat z tytułu udzielonego wsparcia, biorąc pod uwagę informację o dochodach uzyskiwanych przez gospodarstwo domowe, a także sytuację finansową kredytobiorcy.

Kredytodawcy zgodnie z nowelizacją do 31 grudnia 2019 r. zobowiązani są dostosować umowy zawierane z Bankiem Gospodarstwa Krajowego do nowych przepisów.

wskaźnik RdD - stosunek wydatków kredytobiorcy związanych z obsługą miesięcznej raty kapitałowej i odsetkowej kredytu mieszkaniowego do miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego kredytobiorcy

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 9.10.2015 r. o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy (Dz. U. poz. 1925 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.