Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Kto ponosi koszty zwrotu towaru do sklepu internetowego?
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Kto ponosi koszty zwrotu towaru do sklepu internetowego?

Gazeta Podatkowa nr 4 (1358) z dnia 12.01.2017
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Po okresie świątecznym mamy bardzo dużo zwrotów towaru. Klientom zwracamy równowartość zapłaconej za towar ceny, w ciągu 14 dni od dnia otrzymania przesyłki ze zwrotem. Kilku klientów żąda od nas również zwrotu kosztów dostarczenia do nas zwracanego towaru za pośrednictwem kuriera. Czy mają rację?

NIE. Czytelnicy mają obowiązek zwracać konsumentom, oprócz ceny, tylko równowartość najtańszego sposobu przesyłki zamawianego towaru od nich do konsumentów. Koszty przesyłki zwracanego towaru z tytułu odstąpienia od umowy ponoszą konsumenci.

Na odstąpienie od umowy konsument ma 14 dni. Okres ten nazywany jest 14-dniowym czasem konsumenta do namysłu. Art. 27 ustawy o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827 ze zm.) stanowi, że konsument może odstąpić od umowy zawieranej na odległość bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Uprawnienia do odstąpienia od umowy zawartej na odległość muszą przestrzegać wszyscy sprzedawcy sklepów internetowych dokonujący transakcji z konsumentami. Co więcej, o przysługującym konsumentom uprawnieniu należy ich informować. Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu przysługującego mu 14-dniowego terminu.

Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić mu wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym - co bardzo istotne - również koszty dostarczenia rzeczy. Jest jednak pewne zastrzeżenie. Mianowicie sprzedawca zwraca konsumentowi tylko koszty stanowiące równowartość najtańszego sposobu doręczenia przesyłki do klienta. Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób oferowany przez przedsiębiorcę, np. przesyłkę kurierską zamiast pocztowej, to przedsiębiorca nie zwraca mu różnicy między tymi kosztami. Zwraca mu równowartość kosztów, jakie ponosi się przy przesyłce pocztowej.

Art. 34 ust. 2 powołanej ustawy stanowi też wyraźnie, że konsumenta obciążają bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów. To zaś oznacza, że klient płaci za zapakowanie i odesłanie towaru do sprzedawcy.

Należy pamiętać, że konsument może ponieść odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy (sprzedawca obniży zwracaną kwotę) będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy.

Przykład

Pani Elwira zakupiła na popularnym serwisie aukcyjnym, od profesjonalnego sprzedawcy, komplet garnków. Ich cena wynosiła 280 zł. Sprzedawca oferował następujące metody odbioru towaru przy płatności dokonanej przelewem:

  • odbiór osobisty - 0 zł,
     
  • przesyłka pocztowa - 8 zł,
     
  • paczkomat - 10 zł,
     
  • przesyłka kurierska 18 zł.

Pani Elwira wybrała sposób dostawy kurierem. W związku z czym na konto sprzedawcy przelała kwotę 298 zł (cena garnków 280 zł + przesyłka kurierska 18 zł). Po otrzymaniu przesyłki okazało się, że garnki nie nadają się do używania na płytach indukcyjnych. Pani Elwira odstąpiła od umowy i zwróciła garnki, wysyłając je na własny koszt do sprzedawcy. Sprzedawca zwrócił jej przelewem na konto kwotę 288 zł, tj. cenę garnków 280 zł + 8 zł za przesyłkę pocztową (najtańszy z oferowanych przez niego sposobów dostawy).

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.