Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Odszkodowanie za nieterminowe dostarczenie przesyłki
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Odszkodowanie za nieterminowe dostarczenie przesyłki

Gazeta Podatkowa nr 25 (1170) z dnia 26.03.2015
Andrzej Janowski

Jeśli firma przewozowa nieterminowo dostarczy przesyłkę, można żądać od niej odszkodowania. Nie zawsze jednak pokryje ono wszystkie poniesione szkody. W przewozach krajowych wysokość odszkodowania za nieterminowe wykonanie umowy powodujące szkody inne niż w samej przesyłce jest ograniczona do dwukrotności umówionego wynagrodzenia. Limit obowiązuje też w przewozach międzynarodowych.

Limit w przewozach krajowych

Do przewozów przesyłek na terenie Polski ma zastosowanie ustawa - Prawo przewozowe. Wprowadza ona dość istotne ograniczenia w wysokości odszkodowania od przewoźnika za nieterminowe przewiezienie przesyłki.

Zwłoka w przewozie może spowodować szkody w przesyłce (np. zepsucie przewożonej żywności) - przewoźnik odpowiada za takie szkody tak samo, jak za szkody spowodowane uszkodzeniem lub zniszczeniem przesyłki. Znacznie częściej jednak zwłoka w przewozie powoduje szkody niebędące szkodami w samej przesyłce. Przykładowo sprzedawca zobowiązuje się dostarczyć towar do magazynu kupującego w określonym terminie. Za przekroczenie tego terminu grożą mu kary umowne. Firma przewozowa przywozi towar z opóźnieniem, w wyniku czego kupujący nalicza sprzedawcy karę umowną. Sprzedawca poniósł więc szkodę inną niż w samej przesyłce. Może się okazać, że przewoźnik mu tej szkody nie zrekompensuje. Wynika to z tego, że wysokość odszkodowania za szkody inne niż w przesyłce jest ograniczona do wysokości podwójnej kwoty przewoźnego (art. 83 ust. 1 Prawa przewozowego).

Nieterminowe dostarczenie przesyłki, które nie spowodowało szkody, nie pociąga za sobą konieczności zapłaty odszkodowania.

Nie można też w umowie z przewoźnikiem podwyższać limitu jego odpowiedzialności. Dominuje pogląd, że przepisy Prawa przewozowego mają charakter bezwzględnie obowiązujący, co oznacza, że wprowadzenie do umowy przewozu postanowień przewidujących odpowiedzialność przewoźnika w innym zakresie niż określony w ustawie jest nieskuteczne. Również zastrzeżenie za opóźnienie w przewozie kary umownej wyższej niż dwukrotność przewoźnego jest nieskuteczne jako naruszające bezwzględnie obowiązujące przepisy Prawa przewozowego.

Przy przewozach krajowych roszczenia z tytułu zwłoki w przewozie, która nie spowodowała ubytku lub uszkodzenia przesyłki, przedawniają się z upływem dwóch miesięcy od dnia jej wydania. Bieg przedawnienia zawiesza się na okres od dnia wniesienia reklamacji do dnia udzielenia odpowiedzi na reklamację i zwrócenia załączonych dokumentów, najwyżej jednak na okres trzech miesięcy.

Przewozy międzynarodowe

Przy drogowym przewozie przesyłek w transporcie międzynarodowych obowiązują inne przepisy. Należy stosować Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów CMR. Przewiduje ona, że w razie opóźnienia dostawy, jeżeli osoba uprawniona udowodni, że wynikła stąd dla niej szkoda, przewoźnik obowiązany jest zapłacić odszkodowanie, które nie może jednak przewyższyć kwoty przewoźnego (art. 23 ust. 5 Konwencji). Limit jest tu więc jeszcze niższy niż w przypadku polskiego Prawa przewozowego. Wyższe odszkodowanie można sobie zagwarantować, jeśli nadawca w porozumieniu z przewoźnikiem i za dodatkową opłatą wpisze do listu przewozowego tzw. kwotę specjalnego interesu w dostawie przesyłki na wypadek jej zaginięcia, uszkodzenia lub przekroczenia umówionego terminu dostawy (art. 26 Konwencji CMR). Wówczas limitem wysokości odszkodowania jest zadeklarowana kwota specjalnego interesu.

Z Konwencji CMR wynika, że nieważne są wszystkie klauzule umowne, które pośrednio lub bezpośrednio naruszają Konwencję, a więc również takie, które zmieniają limity odpowiedzialności przewoźnika. Jedyną dopuszczalną zmianą jest wprowadzenie do listu przewozowego kwoty specjalnego interesu w dostawie, która wyznacza limit odpowiedzialności. Na gruncie Konwencji CMR przyjmuje się, że ze względu na art. 41 Konwencji wprowadzanie do umów postanowień o karach umownych za opóźnienie w dostarczenie przesyłki nie jest dopuszczalne.

Termin przedawnienia roszczeń wobec przewoźnika z tytułu opóźnienia wynosi jeden rok, licząc od dnia wydania przesyłki (art. 32 ust. 1 Konwencji CMR). Opóźnienie dostawy może stanowić podstawę do odszkodowania tylko wówczas, gdy zastrzeżenie zostało skierowane na piśmie w terminie 21 dni od dnia postawienia towaru do dyspozycji odbiorcy (art. 30 ust. 3 Konwencji CMR).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 15.11.1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1173)

Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) z dnia 19.05.1956 r. (Dz. U. z 1962 r. nr 49, poz. 238 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.