Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Wszystko, co trzeba wiedzieć o cenach
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Wszystko, co trzeba wiedzieć o cenach

Gazeta Podatkowa nr 29 (1070) z dnia 10.04.2014
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Aktualnie prawie każdy sprzedawany produkt musi być oznaczony ceną (metkowany) oraz musi znajdować się przy nim wywieszka zawierająca m.in. nazwę produktu, jego cenę, czasem nazwę producenta. Metkowanie każdego artykułu może być uciążliwe dla przedsiębiorcy i jego pracowników, dlatego też planuje się odejście od obowiązku naklejania cen na poszczególne towary. Jakie obecnie zasady obowiązują przedsiębiorców przy określaniu i informowaniu o cenach sprzedawanych towarów oraz usług i czego mogą spodziewać się po wejściu w życie nowej ustawy?


Uwidacznianie cen na wywieszkach

Wszystko, co trzeba wiedzieć o cenach

Obecnie zasady i tryb kształtowania cen towarów i usług oraz sposoby informowania o cenach oferowanych towarów i usług reguluje ustawa o cenach oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen (…). Powyższe regulacje ulegną zmianie, bowiem obecnie w Sejmie znajduje się projekt zupełnie nowej ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, który zastąpi dotychczasowy akt prawny.

Na mocy obecnie obowiązujących przepisów sprzedawcy mają obowiązek oznaczania sprzedawanych towarów na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest uwidacznianie w miejscach sprzedaży detalicznej i świadczenia usług cen towarów i usług oraz ich cen jednostkowych. Uwidacznianie to następuje poprzez umieszczenie tzw. wywieszek zawierających ich nazwy handlowe, ceny oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidaczniane ceny. W przypadku towarów podobnych na wywieszkach umieszcza się ponadto nazwę producenta i inne informacje umożliwiające niebudzącą wątpliwości identyfikację ceny z towarem. Wywieszki stosuje się nie tylko na półkach sklepowych przy wystawionych towarach, ale również przy towarach wystawionych w miejscu ekspozycji handlowej, takich jak: okno (witryna) czy gablota. Jeżeli zamiast towarów oryginalnych przedsiębiorca wystawia ich atrapy, imitacje lub wzory, powinien uwidocznić ceny w taki sam sposób i taką samą czcionką, jak ceny towarów oryginalnych. Co istotne, jeżeli na półkach znajduje się większa ilość danego towaru, to cenę uważa się za uwidocznioną, jeżeli wywieszkę umieści się tylko przy jednej sztuce identycznego towaru.

Ustawodawca przewidział wyłączenie niektórych rodzajów towarów z obowiązku uwidaczniania cen na wywieszkach. Dotyczy to wierzchnich wyrobów odzieżowych włókienniczych, wierzchniej odzieży ze skóry i futer, książek, gazet, czasopism i wydawnictw periodycznych oraz zapisanych nośników informacji. W ich przypadku można oznaczać poszczególne sztuki (egzemplarze) towarów wyraźnie napisaną lub nadrukowaną ceną, niebudzącą wątpliwości kupującego co do jej aktualnej wysokości. Przy czym przedsiębiorca musi zapewniać stały, bezpośredni dostęp kupujących do tych towarów.

Wywieszki umieszcza się w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla każdego kupującego, bezpośrednio przy towarach lub w bliskości towarów, których dotyczą, w taki sposób, aby nie można było pomylić ceny określonego towaru z ceną innego, a w szczególności podobnego towaru. Napisy na wywieszkach powinny być wyraźne i czytelne, tak aby nie budziły wątpliwości kupujących. Obecnie obowiązujące przepisy wyraźnie stanowią, że na wywieszkach podaje się ceny aktualne w momencie oferowania towarów. Nowa ustawa zakłada, że w przypadku rozbieżności czy wątpliwości co do ceny za oferowany towar bądź usługę konsument będzie miał prawo żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego korzystniejszej.


Oznaczanie towarów cenami

Drugim obowiązkowym sposobem podawania cen jest oznaczanie ceną towaru (popularnie zwane metkowaniem). Oznaczanie towaru ceną następuje bezpośrednio na poszczególnych egzemplarzach lub na ich pojedynczych opakowaniach, metodą uniemożliwiającą łatwe usunięcie oznaczenia, np. poprzez naklejanie cen na poszczególne towary. Towary mogą być w ten sposób oznaczone za pomocą kodów kreskowych. Przy czym takie oznaczenie dopuszczalne jest tylko w miejscach sprzedaży detalicznej dostosowanych do sprzedaży samoobsługowej. Ponadto muszą być spełnione inne warunki dotyczące m.in. rozmieszczenia czytników (patrz ramka 1).

Ramka 1

Zasady stosowania kodów kreskowych:

- towary nieoznaczone ceną muszą zostać opatrzone wywieszkami,
- na sali sprzedaży musi być tyle czytników, aby zapewnić kupującym niezwłoczne odczytanie cen poszczególnych towarów na podstawie kodu kreskowego, przy czym na każde rozpoczęte 400 metrów kwadratowych powierzchni sprzedażowej powinien przypadać co najmniej 1 czytnik, nie uwzględniając czytników zainstalowanych w kasach rejestrujących,
- masa lub objętość towaru nieoznaczonego ceną nie może przekroczyć 5 kilogramów lub 5 litrów,
- pracownicy obsługi wyodrębnionych stoisk lub działów są zobowiązani do niezwłocznego odczytu ceny towaru na podstawie kodu kreskowego na każde życzenie kupującego,
- cena towaru odczytana na podstawie kodu kreskowego nie może być wyższa od ceny uwidocznionej przy identycznym towarze,
- system czytników, na życzenie kupującego, dokonuje odczytu ceny sprzedaży każdego towaru wraz z jego nazwą handlową lub zrozumiałym dla kupującego skrótem tej nazwy, umożliwiającym łatwą identyfikację towaru i ceny.


Bez metkowania - wystarczą wywieszki

Nowa ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług wprowadzi diametralne zmiany w zakresie oznaczania towarów cenami. Otóż postanowiono zrezygnować z podwójnego obowiązku podawania cen poprzez uwidacznianie i oznaczanie towarów cenami w celu złagodzenia obowiązków informacyjnych przedsiębiorców w zakresie bezpośredniego oznaczania poszczególnych towarów ceną. W związku z tym proponuje się odstąpienie od obowiązku indywidualnego oznaczania towarów, czyli tzw. metkowania. Uzasadnieniem tych zmian jest chęć zdjęcia nadmiaru obowiązków ze sprzedawców i ich pracowników. Metkowanie poszczególnych towarów wymaga większego zaangażowania personelu, co przekłada się na wzrost cen towarów. Każda zmiana ceny danego towaru wymaga dodatkowej pracy i niesie za sobą ryzyko pomyłek, gdy metkowanych jest nawet kilkaset artykułów. Indywidualne oznaczanie towarów cenami jest dość uciążliwe dla niewielkich punktów sprzedaży, które nie dysponują systemami umożliwiającymi oznaczanie towarów kodami kreskowymi. W związku z powyższym po wejściu w życie nowej ustawy wystarczające będzie uwidacznianie cen poprzez wywieszki, bez konieczności metkowania towarów.


Wywieszka - etykieta, tabliczka lub plakat z wydrukowaną lub napisaną odręcznie ceną i nazwą towaru, niezłączone trwale z towarem.


Ceny za usługi

Ceny za usługi podaje się wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu usługi. Jeżeli jest to zgodne z praktyką obrotu, ze względu na rodzaj świadczonej usługi, zamiast ceny za usługę można podawać cenę jednostkową za jednostkę usługi. Przy określaniu cen za usługi mogą być podawane stawki godzinowe, stawki procentowe, ceny za kilometr i inne stawki przeliczeniowe, które powinny zawierać wszystkie elementy składowe ceny. Do stawek przeliczeniowych mogą być włączone także koszty materiałowe. Ceny za przejazd od lub do odbiorcy usługi zestawia się i osobno wycenia. Jeżeli nalicza się minimalny czas pracy, minimalną wartość wykonanej pracy, minimalny czas dojazdu lub minimalną odległość do przebycia, osobno podaje się poszczególne ceny. Przy określaniu cen usług szczególnych, w tym robót budowlanych lub remontowych, jednoznacznie i wyraźnie informuje się kupujących, czy podane ceny obejmują tylko wartość usługi, czy również zużytego materiału, a także czy towary zużyte przy wykonywaniu tych usług zostaną wycenione odrębnie, z uwzględnieniem narzutu kosztów do cen zakupu. Zasady te stosuje się również do ofert i kosztorysów.

Jeszcze inne reguły odnoszą się do zakładów usługowych (np. fryzjer, kosmetyczka, szewc). W ich przypadku w miejscu widocznym i ogólnodostępnym musi znajdować się cennik wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu usług. Natomiast jeżeli usługi świadczone są wyłącznie u konsumentów, cennik powinien być przedstawiony konsumentowi przed wykonaniem zamówionej przez niego usługi.

Odrębne regulacje dotyczą cen paliw na stacjach benzynowych. W tych miejscach ceny paliw oznacza się i podaje w taki sposób, aby były one wyraźne i czytelne dla kierowców pojazdów poruszających się po drogach publicznych i zbliżających się do stacji benzynowej. Przepisy te stosuje się również odpowiednio do przedsiębiorcy wynajmującego lub ochraniającego garaże, zadaszone wiaty oraz miejsca parkingowe albo przyjmującego na przechowanie pojazdy samochodowe.

Ceny potraw w lokalach gastronomicznych uwidacznia się w sposób czytelny w cenniku, wywieszonym w miejscu ogólnodostępnym dla kupujących, wewnątrz lub na zewnątrz lokalu, w pobliżu drzwi wejściowych. Cennik powinien ponadto zawierać pełną nazwę potrawy, określenie jej ilości nominalnej, wyrażonej w legalnej jednostce miary, zawartej w jednej porcji, w tym zwłaszcza ilości głównego składnika (mięsa, drobiu, ryb), dodatków uzupełniających (przystawek, deserów) i napojów.


Dziś też nie wszystko się metkuje

Jak już wspomniano, w nowej ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług ustawodawca odchodzi od obowiązku bezpośredniego oznaczania towarów cenami. Obecnie pewne rodzaje towarów też nie wymagają takiego oznaczenia. Do dnia 31 grudnia 2015 r. nie wymaga się bezpośredniego oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej, które ze swojej natury nie mogą być tak oznaczone lub w przypadku których takie oznaczenie nie miałoby znaczenia dla kupujących (patrz ramka 2). Towary te opatruje się cenami na etykietach (przywieszkach) trwale złączonych z tymi towarami lub w cennikach albo w katalogach, a także na ekranach monitorów, do których kupujący powinien mieć bezpośredni wgląd, odpowiednio do ich charakteru, właściwości, przeznaczenia i uzasadnionych oczekiwań kupujących. Towary przeznaczone do użytkowania wyłącznie w komplecie lub w zestawie oznacza się cenami na ich opakowaniach zbiorczych.

Ramka 2

Towary, których obecnie się nie metkuje:

- towary o małych gabarytach,
- towary masowe,
- sadzonki roślin, kwiaty cięte i doniczkowe,
- żywe zwierzęta,
- towary żywnościowe, niepakowane, sprzedawane na sztuki,
- towary zwyczajowo oferowane do sprzedaży w większych ilościach, w szczególności: cegły, glazura lub terakota,
- towary spożywcze, których termin przydatności do spożycia albo data minimalnej trwałości upłynie w ciągu najbliższej doby, licząc od momentu ich wystawienia na sprzedaż,
- towary oferowane do sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa lub na specjalnie organizowanych pokazach w celu ich sprzedaży,
- towary dystrybuowane przez automaty sprzedające i inne automaty umieszczone w miejscach sprzedaży,
- towary przeznaczone do sprzedaży, których cena uwidoczniona nie przekracza kwoty 5 złotych.


40.000 zł kary za złe informowanie o cenach

Projektowana ustawa przewiduje również zaostrzenie kar pieniężnych w stosunku do przedsiębiorców niewykonujących obowiązków informacyjnych dotyczących cen. Obecnie za uporczywe niewykonywanie obowiązków informacyjnych wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości stanowiącej równowartość od 1.000 do 5.000 euro. Proponowane przepisy zakładają, że za niewykonywanie obowiązków informacyjnych kara pieniężna może wynieść 20.000 zł, a jeżeli takie naruszenie wystąpi co najmniej trzy razy w ciągu roku - 40.000 zł. Kwoty kar maksymalnych zostały więc określone w złotówkach, a nie jak obecnie w euro. Ma to na celu wyeliminowanie wydawania przez Inspekcję Handlową wadliwych decyzji ze względu na zastosowanie niewłaściwego kursu euro. Określono również 7-dniowy termin uiszczenia kary pieniężnej, przy czym będzie to tylko termin dyscyplinujący, bowiem od kar pieniężnych nieuiszczonych w terminie nie pobiera się odsetek za zwłokę.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia, a tym samym straci moc obecnie obowiązująca ustawa o cenach.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 5.07.2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r. poz. 385)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10.06.2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. nr 99, poz. 894 ze zm.)

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.