Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Czym się różni podpisanie umowy od jej parafowania?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Czym się różni podpisanie umowy od jej parafowania?

Gazeta Podatkowa nr 25 (1066) z dnia 27.03.2014
Andrzej Janowski

Spotkaliśmy się z praktyką polegającą na tym, że umowa jest najpierw parafowana na każdej stronie, a dopiero potem podpisywana. Czy jeśli umowa składa się z większej liczby stron, należy je obowiązkowo parafować? Co, jeśli tego nie zrobiono? Jaka jest różnica między podpisaniem a parafowaniem umowy?

Nie ma obowiązku parafowania czy podpisania każdej strony umowy - dla zachowania formy pisemnej wystarczy własnoręczny podpis na końcu dokumentu. Jeśli dokument składa się z wielu stron, często również załączników, to dobrą praktyką jest parafowanie każdej strony. Zamyka to drogę do ewentualnych nadużyć polegających na próbach "podmieniania" niektórych stron czy załączników. W praktyce parafowanie polega na umieszczeniu na dokumencie inicjałów.

Parafowanie stron umowy ma też inne znaczenie. Niekiedy uzgadnianie ostatecznej treści umowy jest długotrwałym procesem, w którym zaangażowanych jest wiele osób. Parafowanie oznacza wówczas przygotowanie dokumentu do złożenia podpisu. Dokument jest np. parafowany przez radców prawnych negocjujących firm i oznacza, że akceptują oni treść dokumentu - ale nie zawierają umowy, bo nie są do tego upoważnieni. Zaparafowane w ten sposób dokumenty są przygotowane do złożenia podpisów przez osoby uprawnione do zaciągania zobowiązań w imieniu przedsiębiorcy - np. członków zarządu spółki.

Z Kodeksu cywilnego wynika, że do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Do zawarcia umowy wystarcza wymiana dokumentów obejmujących treść oświadczeń woli, z których każdy jest podpisany przez jedną ze stron, lub dokumentów, z których każdy obejmuje treść oświadczenia woli jednej ze stron i jest przez nią podpisany (art. 78 K.c.). Podpisując dokument należy pamiętać o następujących zasadach. Po pierwsze, podpis powinien znajdować się pod treścią oświadczeń zawartych w dokumencie (podpisem objęte jest wszystko to, co znajduje się nad nim oraz na poprzednich stronach dokumentu). Po drugie, podpis musi być własnoręczny, aby w wyniku badań grafologicznych można było stwierdzić, od kogo pochodzi. Po trzecie, nie jest podpisem tzw. faksymila, czyli odciśnięty w formie pieczęci obraz podpisu. Nie można też mówić o dochowaniu formy pisemnej wtedy, gdy podpisany dokument został przesłany tylko faksem lub pocztą elektroniczną. "Podpis na dokumencie przesłanym faksem nie spełnia wymogu podpisu własnoręcznego, ponieważ dokument taki jest tylko kopią". Uznał tak Sąd Apelacyjny w Katowicach w wyroku z dnia 29 grudnia 2006 r., sygn. akt I ACa 1589/06. Warto zatem dopilnować, aby kontrahent w ślad za dokumentem wysłanym faksem czy mailem dostarczył oryginał w tradycyjny sposób. Po czwarte, podpis powinien zawierać co najmniej nazwisko podpisującego, niekoniecznie czytelne. Dopuszczalne jest pominięcie części liter. Należy unikać podpisywania umowy samymi inicjałami, bo może to budzić wątpliwości, czy zamiarem strony było złożenie wiążącego ją oświadczenia woli, czy jedynie parafowanie dokumentu rozumiane jako przygotowanie go do podpisu.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.