Na podstawie wpisu do CEIDG prowadzę sklep w tradycyjnej formie. Chciałbym wkrótce otworzyć także sklep internetowy. Jak zredagować jego regulamin, aby nie narazić się na karę z tytułu stosowania niedozwolonych klauzul umownych?
Regulamin sklepu internetowego jest podstawowym dokumentem, z którego wynikają nie tylko zasady nabywania i wysyłki zakupionych towarów, ale przede wszystkim prawa i obowiązki nabywcy. Ważne, by Czytelnik oprócz sprawdzenia go pod kątem wyeliminowania niedozwolonych klauzul umownych zadbał także, aby był zgodny z obowiązującymi ustawami. Należy także zwrócić uwagę na przepisy związane z ochroną i przetwarzaniem danych osobowych uregulowane w ustawie o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.). Aby uniknąć negatywnych konsekwencji wadliwie sporządzonego regulaminu, najlepiej zwrócić się o pomoc do specjalisty.
Najczęstszym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest umieszczanie w regulaminach postanowień umownych, które mogą zostać lub już zostały uznane przez sąd za niedozwolone. Narażają one bowiem przedsiębiorców na negatywne skutki majątkowe w przypadku stwierdzenia przez sąd, że konkretny punkt regulaminu narusza zbiorowe interesy konsumentów.
Przygotowując regulamin należy więc bezwzględnie sprawdzić, czy nie zawiera on postanowień wymienionych w rejestrze niedozwolonych klauzul, gdzie znajduje się już ponad 4.200 wpisów.
Rejestr niedozwolonych klauzul umownych znajduje się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Warto podkreślić, że obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, także prowadzącego sklep w tradycyjnej formie, jest znajomość rejestru klauzul niedozwolonych i ich eliminowanie z posiadanych regulaminów. Przedsiębiorca, jako profesjonalista, nie może bowiem zasłaniać się nieznajomością zawartości rejestru. Ponadto UOKiK, organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzą monitoring stosowanych przez przedsiębiorców wzorów umów i regulaminów.
Trzeba także pamiętać, że postanowienia, które nie zostały uzgodnione indywidualnie, nie wiążą konsumenta, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszający jego interesy.
|