Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 20 maja 2024 r. roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne przez przedsiębiorców
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Koszty związane z reklamacją wadliwego towaru
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Koszty związane z reklamacją wadliwego towaru

Gazeta Podatkowa nr 27 (964) z dnia 4.04.2013
Andrzej Janowski

W przypadku złożenia sprzedającemu przez klienta reklamacji wadliwych rzeczy niezbędne może się okazać poniesienie kosztów związanych z dostarczeniem rzeczy od klienta do sprzedającego lub serwisu, a następnie ich odbiorem lub odesłaniem do klienta. Co do zasady, koszty takie powinny ostatecznie obciążać sprzedającego.


Rękojmia za wady

Jeśli kupujący korzysta z uprawnień z rękojmi za wady sprzedanej rzeczy, to niezależnie od tych uprawnień (odstąpienia od umowy, obniżenia ceny, usunięcia wady, wymiany rzeczy na niewadliwą) może żądać naprawienia szkody poniesionej wskutek istnienia wady (art. 556 § 1 Kodeksu cywilnego). Przepis ten wprost zalicza do szkody koszty zawarcia umowy, odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy.

Należy pamiętać o tym, że poszkodowany ma obowiązek zachowywać się w taki sposób, aby minimalizować szkodę. Aby uniknąć sporów np. na tle tego, czy demontaż i transport rzeczy był konieczny, warto po wykryciu wady ustalić ze sprzedającym, czy rzecz ma zostać mu dostarczona, czy też serwisant zbada ją na miejscu u klienta, co przy rzeczach wymagających demontażu może być bardziej opłacalne.

Obowiązek naprawienia przez sprzedającego szkody należy w odniesieniu do kosztów transportu rzeczy od klienta do sklepu czy serwisu interpretować w ten sposób, że koszty te powinny być zwrócone klientowi, jeśli reklamacja okaże się zasadna.


Reklamacje konsumentów

Inne przepisy stosuje się, jeśli reklamacje składają przedsiębiorcom konsumenci, czyli osoby fizyczne, które kupiły towar w celu niezwiązanym z działalnością gospodarczą lub zawodową. Przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej przewidują, że konsument może żądać doprowadzenia rzeczy do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nową. Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia (art. 8 ust. 2 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej).

Przedsiębiorcy we wzorcach umów z konsumentami nie mogą ograniczać swojej odpowiedzialności za koszty transportu i demontażu rzeczy. Takie zapisy są nieskuteczne wobec konsumentów. W rejestrze niedozwolonych klauzul umownych prowadzonym przez Prezesa Urzędu Konkurencji i Konsumentów wpisane jest postanowienie o treści: "W przypadku uznania reklamacji firma (…) nie ponosi odpowiedzialności za koszty związane z demontażem, montażem, transportem towaru oraz utraconymi korzyściami". Takie postanowienie ani postanowienie tożsame z nim nie może być stosowane przez przedsiębiorców we wzorach umów z konsumentami. Wynika to z tego, że wpis niedozwolonej klauzuli umownej do rejestru prowadzonego przez Prezesa UOKiK wywiera skutek wobec wszystkich przedsiębiorców, więc żaden z nich nie może w umowach stosować takiego postanowienia ani postanowień z nim tożsamych. Stosowanie klauzul niedozwolonych wpisanych do rejestru stanowi naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, za co Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową.

Podstawa prawna

Ustawa dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz. U. nr 141, poz. 1176 ze zm.)

Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.)

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.