Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Skutki braku odpowiedzi na reklamację konsumenta
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Skutki braku odpowiedzi na reklamację konsumenta

Gazeta Podatkowa nr 5 (942) z dnia 17.01.2013
Andrzej Janowski

Przedsiębiorcy powinni pilnować terminów odpowiedzi na reklamacje złożone przez konsumentów. Sąd Najwyższy uznał bowiem, że jeśli sprzedawca nie udzielił w ustawowym, 14-dniowym terminie odpowiedzi na żądanie naprawy albo wymiany towaru, to jest to równoznaczne z uznaniem reklamacji za zasadną i definitywną zgodą sprzedającego na sposób załatwienia reklamacji wskazany w żądaniu.


Wady towaru

W przypadku wadliwości towaru sprzedanego przez przedsiębiorcę osobie fizycznej, która nabyła tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą, należy stosować zasady określone w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej..., zwanej dalej ustawą. Ma ona również zastosowanie do umów o dzieło z konsumentami. Ustawa ta posługuje się pojęciem "niezgodności towaru z umową".

W pierwszej kolejności konsument powinien żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy. Dopiero jeśli naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, bądź jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo skorzystać z drugiej grupy uprawnień - domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Od umowy nie może jednak odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Odstąpienie od umowy wymaga złożenia przez sprzedającego oświadczenia o odstąpieniu. W wyniku odstąpienia sprzedawca powinien zwrócić pieniądze, a kupujący - wadliwy towar.


Domniemanie istnienia wady

Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową tylko w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu (art. 10 ust. 1 ustawy). Ta niezgodność (np. wady rzeczy) musi istnieć w momencie wydania rzeczy, a nie zostać spowodowana później, np. wskutek jej uszkodzenia przez klienta. Wady mogą się ujawnić później, ale muszą wynikać z przyczyny, która tkwiła w rzeczy już w momencie jej wydawania konsumentowi. Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć (art. 7 ustawy).

Udowodnienie, że rzecz jest niezgodna z umową (np. urządzenie nie działa) to jedno, a wykazanie, że odpowiada za to sprzedawca, bo wada istniała już w momencie wydania rzeczy (choćby ujawniła się później) - to drugie. Sprzedawcy niejednokrotnie twierdzą, że wada wprawdzie istnieje, ale spowodował ją kupujący niewłaściwym używaniem rzeczy. Na pomoc konsumentom przychodzi art. 4 ust. 1 ustawy. Wynika z niego, że w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że niezgodność istniała w chwili wydania towaru konsumentowi. Jest to domniemanie, które sprzedawca może obalić. Zatem na podstawie domniemania sąd przyjmie, że za wadę odpowiada sprzedawca, chyba że sprzedawca przeprowadzi dowód przeciwny: wykaże (z reguły za pomocą dowodu z opinii biegłego), że w chwili wydania konsumentowi towar nie miał wad i uszkodzenie zostało wywołane później. To niekorzystne dla sprzedającego domniemanie nie ma zastosowania, gdy klient zgłasza niezgodność towaru z umową po upływie sześciu miesięcy od wydania mu rzeczy. Wówczas cały ciężar dowodu spoczywa na konsumencie.


Skutki braku odpowiedzi w terminie

Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie nieodpłatnej naprawy albo wymiany wadliwego towaru na nowy nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione (art. 8 ust. 3 ustawy). Jest to niezwykle korzystne dla konsumentów rozwiązanie, szczególnie w świetle wyroku Sądu Najwyższego z 5 lipca 2012 r. (sygn. akt IV CSK 75/12). W sprawie, którą zajmował się Sąd Najwyższy, przedsiębiorca nie ustosunkował się w 14-dniowym terminie do zawartego w reklamacji konsumentów żądania wymiany wadliwego samochodu na nowy. Nie dokonał również jego wymiany. Konsumenci złożyli pozew w sądzie, żądając nakazania przedsiębiorcy wymiany auta na nowe. Ten bronił się kwestionując swoją odpowiedzialność za wady. Sąd Najwyższy stwierdził, że sprzedający, który nie udzielił w ustawowym, 14-dniowym terminie odpowiedzi na żądanie naprawy albo wymiany towaru, nie może następnie w procesie kwestionować swojej odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową. Brak odpowiedzi na zgłoszone przez kupującego żądanie stwarza fikcję jego uznania i, tak jak przy uznaniu roszczenia, oznacza przyznanie przez sprzedającego okoliczności niezgodności towaru z umową oraz zgodę co do sposobu doprowadzenia do zgodności towaru z umową, jeżeli został on przez uprawnionego określony w treści żądania. Sąd Najwyższy dodał jednak, że w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową po upływie sześciu miesięcy od wydania towaru, a więc gdy nie działa wynikające z art. 4 ust. 1 ustawy domniemanie istnienia niezgodności towaru z umową w chwili wydania, sprzedający może także dowodzić, że w chwili wydania towar był on zgodny z umową.

Sąd Najwyższy rozstrzygnął też inną ważną kwestię. Uznał, że w razie niezrealizowania przez sprzedawcę żądania naprawienia towaru, kupujący może na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy wystąpić z żądaniem jego wymiany na nowy.


Jak powinna wyglądać odpowiedź na reklamację?

W odpowiedzi na reklamację sprzedający powinien w sposób definitywny oświadczyć, czy zgłoszone żądanie uznaje za uzasadnione, czy też nie. Nie wystarczy sama informacja, że reklamacja została rozpatrzona, bez wskazania, w jaki sposób. To przedsiębiorca musi zadbać o to, by odpowiedź została udzielona w wymaganym terminie. Ustawa nie narzuca żadnej formy udzielenia odpowiedzi - nie można jednak narzucać konsumentowi, żeby po odpowiedź musiał obowiązkowo stawić się w sklepie.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej… (Dz. U. nr 141, poz. 1176 ze zm.)

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.