Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Zasiłki i inne świadczenia  »   Zmiana miejsca pobytu w trakcie zwolnienia lekarskiego
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Zmiana miejsca pobytu w trakcie zwolnienia lekarskiego

Gazeta Podatkowa nr 12 (1574) z dnia 11.02.2019
Bożena Dziuba

Po tygodniu pobytu w szpitalu lekarz wystawił mi 30-dniowe zwolnienie lekarskie. Później mają być kolejne. Ponieważ mieszkam sama (w mieście, w którym przed rokiem podjęłam zatrudnienie na umowę o pracę), zamierzam na jakiś czas wrócić do domu rodzinnego, gdzie będę miała zapewnioną opiekę moich rodziców. Czy będzie to wymagało korekty wystawionego mi zaświadczenia lekarskiego?

NIE. Jednak Czytelniczka będzie musiała:

  • poinformować swojego pracodawcę oraz ZUS o fakcie zmiany miejsca pobytu w trakcie okresu, na jaki zostało jej wystawione zwolnienie lekarskie,
     
  • podać wystawiającemu jej ewentualne kolejne zaświadczenie lekarskie, aktualne miejsce pobytu w okresie orzeczonej niezdolności do pracy.

Zaświadczenie lekarskie potwierdzające czasową niezdolność do pracy z powodu choroby (np. e-zwolnienie), stanowiące podstawę do ustalenia prawa do świadczenia chorobowego (tu: wynagrodzenia i/lub zasiłku chorobowego) oraz jego wysokości, powinno zawierać dane określone w art. 55 ust. 3 ustawy zasiłkowej. Dane te są udostępniane płatnikowi składek odpowiednio na jego profilu informacyjnym albo na przedłożonym przez pracownika:

  • wydruku zaświadczenia lekarskiego, albo
     
  • zaświadczenia wystawionego w trybie alternatywnym (na formularzu wydrukowanym z systemu teleinformatycznego),

bez informacji o numerze statystycznym choroby ubezpieczonego.

Chodzi tu m.in. o:

  • dane ubezpieczonego, tj.:
     
    • pierwsze imię,
       
    • nazwisko,
       
    • numer PESEL albo serię i numer paszportu i datę urodzenia, jeżeli nie nadano numeru PESEL oraz
       
    • adres miejsca pobytu ubezpieczonego w czasie trwania niezdolności do pracy,
       
  • okres orzeczonej czasowej niezdolności do pracy, w tym okres pobytu w szpitalu,
     
  • wskazania lekarskie, tj. odpowiednio: chory powinien leżeć albo chory może chodzić.

Wskazanie prawidłowego adresu pobytu w czasie trwania niezdolności do pracy pozwala na skuteczne przeprowadzenie kontroli:

  • ubezpieczonego co do prawidłowości wykorzystywania zwolnienia od pracy zgodnie z jego celem - przeprowadzanej przez:
     
    • płatnika składek uprawnionego do wypłaty zasiłków lub
       
    • ZUS oraz
       
  • prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby oraz wystawiania zaświadczeń lekarskich - wykonywanej przez lekarzy orzeczników ZUS.

W przypadku gdy na profilu informacyjnym wystawiającego zaświadczenie lekarskie zostaną udostępnione dane i informacje nieaktualne, ubezpieczony zobowiązany jest przekazać temu wystawiającemu aktualne dane i informacje w zakresie niezbędnym do wystawienia zaświadczenia lekarskiego, w tym m.in. aktualny adres miejsca pobytu (art. 55a ust. 4-5 ustawy zasiłkowej).

Natomiast o zmianie adresu pobytu w trakcie niezdolności do pracy ubezpieczony jest zobowiązany poinformować płatnika składek (np. pracodawcę) oraz ZUS, nie później niż w ciągu 3 dni od wystąpienia tej okoliczności (art. 59 ust. 5e ustawy zasiłkowej).

Stwierdzenie błędu w zaświadczeniu lekarskim

Zaświadczenie lekarskie, w którym stwierdzono błąd, podlega sprostowaniu, na zasadach określonych w art. 58a ustawy zasiłkowej oraz w § 14 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie trybu i sposobu orzekania o czasowej niezdolności do pracy, wystawiania zaświadczenia lekarskiego oraz trybu i sposobu sprostowania błędu w zaświadczeniu lekarskim (Dz. U. z 2015 r. poz. 2013).

Nie może być jednak mowy o błędzie w wystawionym zaświadczeniu lekarskim, jeśli w okresie orzeczonej niezdolności do pracy ubezpieczony zmienia miejsce swojego pobytu.

Zasiłki i inne świadczenia - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.