POLECAMY |
||
W styczniu 2023 r. jednostka otrzymała na rachunek bankowy dofinansowanie do kosztów szkolenia pracowników. Jak ująć w księgach rachunkowych takie dofinansowanie przyjmując, że szkolenie odbyło się w 2022 r. i w tamtym okresie rozliczono dotyczące szkolenia koszty?
Środki pieniężne otrzymane w formie dofinansowania zalicza się do pozostałych przychodów operacyjnych. Kwotę dofinansowania bieżących kosztów działalności w księgach rachunkowych ujmuje się na koncie przychodów w momencie wpływu tego dofinansowania na rachunek bankowy jednostki (por. art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h) ustawy o rachunkowości), zapisem:
- Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący",
- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".
Co istotne, pozostałe przychody operacyjne ujmuje się w księgach rachunkowych, uwzględniając zasadę ostrożności określoną w art. 7 ww. ustawy. Stosownie do tego przepisu poszczególne składniki aktywów i pasywów wycenia się stosując rzeczywiście poniesione na ich nabycie (wytworzenie) ceny (koszty), z zachowaniem zasady ostrożności. W szczególności należy w tym celu w wyniku finansowym, bez względu na jego wysokość, uwzględnić wyłącznie niewątpliwe pozostałe przychody operacyjne. Chodzi tutaj o przychody już opłacone, bądź których realizacja jest pewna. Należy je uwzględnić również wtedy, gdy zostaną ujawnione między dniem bilansowym a dniem, w którym rzeczywiście następuje zamknięcie ksiąg rachunkowych. Ponadto przy ujmowaniu w księgach rachunkowych dofinansowania na przełomie roku, należy wziąć pod uwagę zasadę memoriału oraz zasadę współmierności oraz związanych z nimi kosztów, o których mowa w art. 6 ustawy o rachunkowości.
Przyjmując, że rokiem obrotowym pytającej jednostki jest rok kalendarzowy, a dofinansowanie służące pokryciu poniesionych w 2022 r. kosztów szkoleń pracowników wpłynie do jednostki do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego za ten rok (tu: wpłynęło w styczniu 2023 r.), to kwotę dofinansowania można zaliczyć do pozostałych przychodów operacyjnych w 2022 r., ujmując zapisem:
- Wn konta 24 "Pozostałe rozrachunki" lub konto 65-1 "Inne rozliczenia międzyokresowe",
- Ma konto 76-0.
|