Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 17 maja 2024 r. czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymagań
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Prawo UE  »   Korzystanie z pomocy de minimis w formie jednorazowej amortyzacji
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Korzystanie z pomocy de minimis w formie jednorazowej amortyzacji

Gazeta Podatkowa nr 22 (854) z dnia 15.03.2012
Jolanta Białkowska

Skorzystanie z prawa do jednorazowej amortyzacji stanowi tzw. automatyczną pomoc de minimis wynikającą z aktów normatywnych, tj. ustaw podatkowych. Przedsiębiorca nie ma obowiązku zawiadomienia organu podatkowego o dokonaniu takiego odpisu. Ma jednak prawo wystąpić o zaświadczenie dotyczące pomocy de minimis.


Limit 200 tys. euro

Jednorazowe odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji (z wyłączeniem samochodów osobowych) stanowią pomoc de minimis. Wynika to z art. 22k ust. 10 ustawy o pdof (Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.) i art. 16k ust. 10 ustawy o pdop (Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397ze zm.). Powołane przepisy zakładają, iż jednorazowa amortyzacja stanowi pomoc de minimis udzieloną w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis. Chodzi tu o rozporządzenie Komisji 1998/2006/WE w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis, mające zastosowanie do przedsiębiorców, którzy nie prowadzą działalności w sektorze rybołówstwa i produkcji rolnej. Według tego rozporządzenia przedsiębiorca (podatnik) może uzyskać pomoc de minimis, jeśli jej wartość brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez ten podmiot, w okresie bieżącego roku podatkowego i dwóch poprzedzających go lat podatkowych, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 tys. euro (w sektorze transportu drogowego - 100 tys. euro).

W związku z tym, że obowiązuje limit pomocy de minimis, przedsiębiorca jak i organy jej udzielające muszą monitorować wysokość pomocy, tak by wartość udzielonego wsparcia nie przekroczyła dopuszczalnego progu. Na potrzeby monitorowania tej pomocy przedsiębiorcom wydawane jest zaświadczenie o pomocy de minimis, które określa wartość wsparcia w euro i złotych. Znaczna część tych dokumentów wydawana jest z urzędu. Tak jednak nie jest w przypadku ulgi podatkowej w formie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Jest tak dlatego, że o skorzystaniu z pomocy decydują sami podatnicy.


Podatnik sam decyduje

Udzielanie pomocy de minimis w formie jednorazowej amortyzacji następuje w sposób automatyczny, tzn. z mocy ustaw podatkowych (CIT, PIT). Jest tak dlatego, że nie ma tu wymogu wydania decyzji w tym zakresie przez właściwy organ podatkowy. W związku z tym nie ma takiej możliwości, by organ z urzędu wydał zaświadczenie o pomocy de minimis, bo przepisy prawa (podatkowego, dotyczącego pomocy publicznej) nie nakładają na przedsiębiorcę obowiązku zawiadomienia organu podatkowego o dokonaniu jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Skoro nie ma takiego wymogu, to nie istnieją też sankcje dla podatnika za brak zaświadczenia o pomocy de minimis, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2007 r. nr 53, poz. 354 ze zm.).


Zaświadczenie o pomocy de minimis w postaci jednorazowej amortyzacji wydawane jest na wniosek przedsiębiorcy.


Dokumenty dla uzyskania zaświadczenia

W celu uzyskania zaświadczenia o pomocy de minimis w przypadku jednorazowego odpisu amortyzacyjnego przedsiębiorca może złożyć wniosek o jego wydanie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Do wniosku trzeba będzie dołączyć szereg dokumentów, m.in. dowód zakupu środka trwałego (np. kserokopię faktury), dokonania odpisu amortyzacyjnego (np. kserokopię ewidencji środków trwałych). Wymagane jest również oświadczenie o spełnieniu wymogów określonych dla uznania za małego podatnika lub podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej. Są to więc dokumenty, które mają potwierdzić, że przedsiębiorca dokonał odpisu amortyzacyjnego zgodnie z przepisami ustaw o podatku dochodowym.

Od strony pomocy publicznej do wniosku o wydanie zaświadczenia o pomocy de minimis trzeba będzie dołączyć dokumenty określone w ustawie o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. nr 59, poz. 404 ze zm.). W świetle jej zapisów przedsiębiorca będzie zobowiązany przedstawić:

  • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, lub oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
     
  • informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis.

Zakres informacji niezbędnych do udzielenia pomocy, o której mowa, jest określony w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. nr 53, poz. 311). Załącznikiem do tego rozporządzenia jest formularz informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis, który przedsiębiorca ma obowiązek wypełnić na potrzeby wydania przez organ podatkowy zaświadczenia o pomocy de minimis. W formularzu tym trzeba będzie m.in. określić wielkość przedsiębiorstwa (mikro-, małe, średnie) i jego sytuację ekonomiczną (np. odpowiedzieć na pytanie, czy wnioskodawca odnotowuje rosnące straty, czy obroty wnioskodawcy maleją). W części D formularza (tabela) trzeba będzie podać informacje o dotychczas otrzymanej pomocy, w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, na pokrycie których udzielana będzie pomoc de minimis.

Prawo UE - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.