Realizacja przez klienta "kuponu rabatowego" otrzymanego w ramach promocji od podmiotu prowadzącego internetową platformę handlową, uprawniającego do zakupu za pośrednictwem tej platformy dowolnego produktu po obniżonej cenie, nie stanowi u niego przychodu podatkowego. |
Tak wynika z wyroku NSA z 9 lipca 2019 r., sygn. akt II FSK 2478/17.
Rozstrzygnięcie zostało wydane na kanwie sprawy, w której stan faktyczny był następujący. Podatnik (spółka) prowadzi handlową platformę internetową. Za jej pośrednictwem podmioty zewnętrze dokonują transakcji zakupu oraz sprzedaży towarów i usług, za co pobierana jest prowizja. Podatnik zamierza organizować akcje promocyjne określone regulaminem. Wszyscy użytkownicy portalu, na jednakowych zasadach, będą mogli otrzymać kupony rabatowe i realizować je przy zakupach dokonywanych na platformie, u dowolnego sprzedawcy oferującego swoje towary na tej platformie. Klienci w momencie zakupu towarów na platformie będą płacić cenę towaru wynikającą z oferty sprzedaży, po uwzględnieniu otrzymanego rabatu i ta kwota zostanie przekazana na rachunek sprzedającego. Z kolei kwota równoważna kwocie przyznanego kuponu rabatowego będzie przekazana na rachunek sprzedającego bezpośrednio przez podatnika. Wskazał on, że przyznawane przez niego rabaty na dokonywanie zakupów za pośrednictwem platformy będą dostępne dla nieograniczonego grona użytkowników spełniających warunki korzystania z określonych akcji promocyjnych na takich samych zasadach, a użytkownikami będą osoby niebędące jego pracownikami i niepozostające z nim w stosunku cywilnoprawnym. W ocenie podatnika otrzymanie i realizacja kuponów rabatowych nie będzie skutkować powstaniem przychodu u użytkowników platformy, a tym samym nie będzie on pełnił funkcji płatnika podatku dochodowego.
Według organu podatkowego skoro podatnik nie jest stroną transakcji sprzedaży ani nie działa w imieniu i na rzecz sprzedawców towarów, a sprzedający otrzyma za towary cenę wynikającą z oferty sprzedaży, to w opisanej sytuacji nie można mówić o rabacie. W konsekwencji kwota równa kwocie zrealizowanego kuponu rabatowego stanowi u klienta platformy przychód zaliczany do pozarolniczej działalności gospodarczej albo do innego źródła, zależnie od tego, czy klienci będą realizować kupony, dokonując zakupu w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, czy nie.
Sąd pierwszej instancji uznał, że zarówno otrzymanie kuponu rabatowego, który uprawnia do zakupu towaru lub usługi po cenie uwzględniającej przyznany rabat, jak i wykorzystanie kuponu przy zakupie towaru lub usługi nie mieści się w zakresie pojęcia przychodu. Stanowisko to podzielił również sąd kasacyjny. Według NSA nie do przyjęcia jest założenie, że osoba korzystająca z kuponu rabatowego, nabywając towar po cenie niższej od regularnej oferty, osiąga korzyść majątkową odpowiadającą różnicy w cenie produktu, wyłącznie z uwagi na fakt, że zmniejszenie ceny jest finansowane przez inny podmiot niż rzeczywisty sprzedawca.
Z punktu widzenia klienta dokonującego zakupów za pośrednictwem platformy internetowej nie ma bowiem znaczenia, kto sfinansuje mu część ceny zakupu (tj. sprzedawca czy udostępniający platformę). Co ważne uczestnik promocji organizowanej przez podmiot pośredniczący w sprzedaży nie uzyskuje żadnych dodatkowych korzyści w porównaniu do osób korzystających z innych programów promocyjnych organizowanych przez bezpośrednich sprzedawców. Tym samym status podmiotu przyznającego obniżkę ceny, nie daje podstaw do różnicowania skutków podatkowych po stronie klienta.
|