Prowadzę zakład fryzjerski. W marcu 2016 r. powstał u mnie obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Kasę kupiłam i otrzymałam z tego tytułu zwrot ulgi. Na koniec grudnia 2018 r. działalność zostanie zlikwidowana. Czy w tej sytuacji muszę oddać ulgę na zakup kasy fiskalnej? (pytanie nr 1146558)
TAK. Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Mówi o tym art. 111 ust. 4 ustawy o VAT (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.).
Podatnicy, którzy dokonali odliczenia ulgi przysługującej z tytułu zakupu kasy rejestrującej, mogą w określonych przypadkach stracić prawo do tego odliczenia, co oznacza konieczność zwrotu do urzędu skarbowego otrzymanej kwoty. Kwestie te reguluje art. 111 ust. 6 ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, m.in. w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis.
Ponadto, jak wynika z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 163), podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadkach gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
W omawianej sytuacji, z uwagi na to, iż likwidacja działalności gospodarczej, w której obrót rejestrowany był przy zastosowaniu kasy fiskalnej, nastąpi przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania, uczestniczka forum będzie obowiązana do zwrotu całej ulgi z tytułu jej zakupu.
|