Facebook
Koniec roku w małej firmie

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Koniec roku w małej firmie 2018  »  Pozostałe zagadnienia  »   Czasowe zawieszanie i wznawianie działalności
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Czasowe zawieszanie i wznawianie działalności

Gazeta Podatkowa nr 71 (1528) z dnia 3.09.2018
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Planuję zawiesić prowadzoną firmę. Wiem, że minimalny okres zawieszenia działalności to 30 dni. Jak często można zawieszać działalność firmy? Po jakim okresie od momentu wznowienia działalności można zawiesić ją ponownie? Czy obowiązują w tym zakresie jakieś ograniczenia?

Przepisy Prawa przedsiębiorców oraz ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dotyczące zawieszania i wznawiania działalności nie wprowadzają w tym zakresie żadnych ograniczeń. Czytelnik musi jednak zwrócić uwagę na to, jaki wpływ na jego zobowiązania publicznoprawne będzie mieć czasowe odwieszanie działalności gospodarczej.

Przede wszystkim należy przypomnieć, że zawiesić działalność gospodarczą może zasadniczo tylko przedsiębiorca niezatrudniający pracowników. Z uprawnienia tego może skorzystać również przedsiębiorca zatrudniający wyłącznie pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, wychowawczym lub rodzicielskim niełączących korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu. W okresie zawieszenia przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać z niej bieżących przychodów. Jednak przepisy Prawa przedsiębiorców dopuszczają w trakcie zawieszenia działalności m.in. wykonywanie przez przedsiębiorcę wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Obecnie przedsiębiorca wpisany do CEIDG może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony. Dokonując zawieszenia może jednak samodzielnie określić czas, przez jaki firma ma być zawieszona - okres ten nie może być krótszy niż 30 dni (28 lub 29 dni w lutym). Zawieszenie oraz wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następują na wniosek przedsiębiorcy złożony na formularzu CEIDG-1.

Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu. Jeżeli przedsiębiorca decyduje się zawiesić firmę bezterminowo, wówczas zawieszenie trwa aż do momentu, kiedy właściciel firmy zdecyduje się złożyć wniosek o wznowienie działalności firmy. W przypadku gdy przedsiębiorca zawiesił firmę na czas określony, np. na 6 miesięcy, wówczas zawieszenie trwa do dnia wskazanego w tym wniosku. CEIDG dopisuje do wpisu przedsiębiorcy informację o wznowieniu, począwszy od dnia następującego po upływie ostatniego dnia okresu zawieszenia wskazanego we wniosku o zawieszenie, chyba że przedsiębiorca złoży wniosek o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej wskazujący inny dzień.

W przypadku zobowiązań o charakterze publicznoprawnym zawieszenie wykonywania działalności wywiera skutki prawne od dnia, w którym się rozpoczyna, do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej. Czytelnik powinien więc zwracać uwagę na to, czy np. wznawia działalność w środku miesiąca. Przykładowo wskutek zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca przestaje być objęty obowiązkiem ubezpieczeń w ZUS. Zgodnie z tym, o czym wspomniano już wcześniej, następuje to od dnia, w którym rozpoczyna się zawieszenie i trwa do dnia poprzedzającego dzień wznowienia działalności. Jeżeli przedsiębiorca zawiesza działalność w trakcie miesiąca kalendarzowego, wówczas za okres jej prowadzenia w tym miesiącu ma obowiązek przekazać do ZUS odpowiednie druki rozliczeniowe. Rozlicza w nich za siebie składki ubezpieczeniowe za czas, w którym działalność gospodarcza była przez niego w tym miesiącu prowadzona. Składki społeczne za siebie (ewentualnie za współpracownika) rozlicza proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności w tym miesiącu, natomiast składkę zdrowotną opłaca w pełnej obowiązującej go wysokości (jest ona bowiem miesięczna i niepodzielna).

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.