Spółka jawna, prowadząca hurtownię artykułów spożywczych, zamierza zakończyć działalność gospodarczą. Jakie będzie miała z tego tytułu obowiązki w VAT?
Czynny podatnik VAT likwidujący działalność gospodarczą, w tym m.in. spółka cywilna lub handlowa niemająca osobowości prawnej (spółka jawna jest handlową spółką osobową niemającą osobowości prawnej), ma obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów, tzw. remanentu likwidacyjnego. Spis z natury sporządza się na dzień zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych. Należy w nim ująć wszystkie towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Dotyczy to wyłącznie towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego. Towary te podlegają opodatkowaniu VAT. Stanowi o tym art. 14 ustawy o VAT.
Podstawą opodatkowania towarów objętych spisem z natury jest cena ich nabycia (bez podatku) lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów (art. 14 ust. 8 ustawy o VAT).
Jeżeli spółka posiada towary, przy nabyciu których przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT, powinna je zatem uwzględnić w spisie z natury. Ponadto informację o dokonanym spisie oraz o ustalonej na jego podstawie wartości i kwocie podatku należnego jest obowiązana dołączyć do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki. W informacji tej wskazuje się również ustaloną na podstawie sporządzonego spisu wartość i kwotę podatku należnego. Obowiązek podatkowy związany z likwidacją działalności powstaje w dniu rozwiązania spółki. Kwotę VAT z tytułu spisu z natury ujmuje się w deklaracji VAT-7 w poz. 36.
Należy pamiętać, że dane ujęte w JPK_VAT powinny być zgodne z danymi wykazanymi w deklaracji VAT. W konsekwencji, jak wynika ze schematu JPK_VAT, kwotę VAT należnego od towarów i usług objętych spisem z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o VAT w "Ewidencji sprzedaży" w strukturze logicznej JPK należy wykazać w polu "K_36".
W praktyce zdarza się, że podatnik przed formalną likwidacją działalności gospodarczej sprzeda wszystkie towary, które byłyby objęte spisem z natury. Remanent likwidacyjny jest wtedy zerowy. Wówczas wystarczające jest, aby do ostatniej składanej deklaracji VAT-7 dołączyć informację, w którym dniu zakończono działalność, i że wartość towarów, które powinny być objęte spisem, wynosi 0 zł.
W omawianej sytuacji trzeba także pamiętać o jeszcze jednym obowiązku. Mianowicie o zgłoszeniu naczelnikowi urzędu skarbowego faktu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Dokonuje się tego na druku VAT-Z w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym zakończono działalność. Wynika to z art. 96 ust. 12 ustawy o VAT, który zobowiązuje podatnika do informowania o zmianach zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym.
|