Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Prawo UE  »   Promocja unijnego projektu na nowych zasadach
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Promocja unijnego projektu na nowych zasadach

Gazeta Podatkowa nr 43 (1500) z dnia 28.05.2018
Jolanta Białkowska

Beneficjenci, którzy podpisali umowy o dofinansowanie projektów ze środków europejskich, zobowiązani są do stosowania nowych zasad promocji. Zmiana dotyczy dodania barwy Rzeczypospolitej Polskiej do obowiązującego zestawienia znaków. Nie ma zastosowania do projektów, dla których umowy o dofinansowanie zostały podpisane do 31 grudnia 2017 r.

Dwie wersje zestawienia znaków

Każdy beneficjent jest zobowiązany do informowania opinii publicznej o fakcie otrzymania dofinansowania na realizację projektu ze środków europejskich (EFS, EFRR, FS). Mowa o tym w umowie o dofinansowanie projektu. Szczegóły promocji wynikają z przepisów prawnych, tj. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 1303/2013/UE ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności (…) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji 821/2014/UE (…). Zasady ich stosowania są opracowane w Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji. Obecnie obowiązują dwie wersje tego Podręcznika - dla umów o dofinansowanie projektów podpisanych do 31 grudnia 2017 r. oraz dla umów podpisanych od 1 stycznia 2018 r. i później. Różnica polega na tym, że dla umów podpisanych w tym roku, konieczne jest dodanie barw Rzeczypospolitej Polskiej do obowiązującego wcześniej zestawienia znaków, tj. znaku Funduszy Europejskich, znaku Unii Europejskiej, a w przypadku programów regionalnych również herbu województwa lub oficjalnego logo promocyjnego (patrz: Przykład zestawienia…). Dotyczy to projektów ze wszystkich programów operacyjnych na lata 2014-2020, czyli PO Infrastruktura i Środowisko, PO Inteligentny Rozwój, PO Polska Cyfrowa, PO Polska Wschodnia, PO Wiedza Edukacja Rozwój, PO Pomoc Techniczna oraz 16 regionalnych programów operacyjnych (rpo).

W świetle wskazanych rozwiązań beneficjenci, którzy podpisali umowy o dofinansowanie projektów przed 1 stycznia 2018 r., nie mają obowiązku umieszczania barw RP w zestawieniu znaków promujących projekt. Mają możliwość jego umieszczenia w zestawieniu znaków, jeśli zapisy aktualnej umowy na to pozwalają. Gdy nie ma takich uregulowań, konieczne jest zawarcie stosownego aneksu do umowy, który umożliwi umieszczenie w zestawieniu znaków barw RP.

Kiedy trzeba umieścić barwy RP?

Na potrzeby promocji projektu beneficjent powinien wyjść z założenia, że barwy RP występują tylko i wyłącznie w wersji pełnokolorowej. Nie można ich stosować w wersji achromatycznej i monochromatycznej. Z tego względu pojawią się przypadki, kiedy beneficjent nie będzie musiał stosować barw RP na materiałach i działaniach promocyjnych. Tak będzie, gdy nie ma ogólnodostępnych możliwości technicznych zastosowania oznaczeń pełnokolorowych ze względu na materiał, z którego wykonano przedmiot, np. kamień lub jeżeli zastosowanie technik pełnokolorowych znacznie podnosiłyby koszty. Barw RP nie trzeba też umieszczać w zestawieniu znaków, jeśli materiały występują w wersji achromatycznej.

Istnieje katalog materiałów, co do których zawsze należy stosować pełnokolorowy zestaw znaków FE z barwami RP oraz znakiem UE. Mowa tu o:

  • tablicach informacyjnych i pamiątkowych,
     
  • plakatach, billboardach,
     
  • tabliczkach i naklejkach informacyjnych,
     
  • stronach internetowych,
     
  • publikacjach elektronicznych np. materiały video, animacje, prezentacje, newslettery, mailing,
     
  • publikacjach i materiałach drukowanych, np. foldery, informatory, certyfikaty, zaświadczenia, dyplomy, zaproszenia, programy szkoleń, itp.,
     
  • korespondencji drukowanej, jeśli papier firmowy jest wykonany w wersji kolorowej,
     
  • materiałach brandingowych i wystawowych, np. baner, stand, roll-up, ścianki, namioty i stoiska wystawowe, itp.,
     
  • materiałach promocyjnych tzw. gadżety.

Nie ma obowiązku umieszczania barw RP w zestawie znaków FE i UE w wersji achromatycznej bądź monochromatycznej w następujących materiałach:

  • korespondencji drukowanej, jeśli np. papier firmowy jest wykonany w wersji achromatycznej lub monochromatycznej,
     
  • dokumentacji projektowej (np. opisy stanowisk pracy).

Obowiązki informacyjne beneficjenta

Podmiot realizujący projekt, dla celów poinformowania opinii publicznej o uzyskaniu dofinansowania, ma obowiązek umieszczenia zestawu znaków (znak FE, barwy RP, znak UE i herbu tylko w rpo) w odniesieniu do wszystkich działań informacyjnych promocyjnych dotyczących projektu (np. notatki prasowe). Dotyczy to także dokumentów związanych z realizacją projektu, które podawane są do wiadomości publicznej (np. raporty). Zestaw znaków trzeba też umieścić na dokumentach i materiałach dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie (np. zaświadczenia, certyfikaty, prezentacje multimedialne). To jednak nie koniec działań promocyjnych. Beneficjent jest jeszcze zobowiązany oznaczyć miejsce realizacji projektu, w zależności od jego rodzaju i wartości. Polega to na umieszczeniu plakatu informacyjnego lub tablicy (informacyjnej i/lub pamiątkowej) w miejscu realizacji projektu. Kolejny obowiązek dotyczy umieszczenia opisu projektu na stronie internetowej, o ile beneficjent taką posiada. Opis powinien określać cele projektu, planowane efekty, jego wartość oraz wkład z Funduszy Europejskich. Konieczne jest też umieszczenie odpowiedniego zestawu znaków.

W projektach, w których uczestnikami są osoby, podmioty (np. przedsiębiorcy), konieczne jest ich poinformowanie, że projekt uzyskał dofinansowanie, np. w formie odpowiedniego oznakowania konferencji, warsztatów, szkoleń, wystaw, targów.

Przykład zestawienia znaków dla programów krajowych
Promocja unijnego projektu na nowych zasadach

Prawo UE - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.