Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Prawo UE  »   Ulgi przy zwrocie dotacji na nowych zasadach
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Ulgi przy zwrocie dotacji na nowych zasadach

Gazeta Podatkowa nr 91 (1445) z dnia 13.11.2017
Jolanta Białkowska

Znowelizowane przepisy o finansach publicznych ułatwiają sytuację beneficjentom, którzy zmuszeni są do zwrotu środków europejskich wskutek zaistniałych nieprawidłowości w projekcie. Wprowadzają kryteria udzielania ulg w spłacie należności publicznoprawnych.

Środki wykorzystane z naruszeniem procedur

Zaistnienie nieprawidłowości w projekcie współfinansowanym ze środków europejskich powoduje konsekwencje finansowe dla beneficjenta w postaci konieczności zwrotu części lub całości dofinansowania. Tak będzie, gdy przedsiębiorca wykorzysta środki europejskie niezgodnie z przeznaczeniem albo z naruszeniem procedur obowiązujących przy ich wydatkowaniu (np. naruszy postanowienia umowy o dofinansowanie projektu, co doprowadzi do jej rozwiązania).

Środki te trzeba będzie również zwrócić, jeśli zostaną pobrane nienależnie (bez podstawy prawnej) lub w nadmiernej wysokości (otrzymane w wysokości wyższej niż określona w umowie o dofinansowanie). Podlegają one zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych (liczonymi od dnia przekazania środków) - w terminie 14 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji o zwrocie środków. Mowa o tym w art. 207 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.), zwanej dalej ufp.

Zwrot jako niepodatkowa należność budżetowa

Należności z tytułu zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz inne należności związane z realizacją projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także odsetki od tych środków i od tych należności stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym. Wynika to z art. 60 pkt 6 ufp.

Dla beneficjenta, który został zobowiązany do zwrotu środków oznacza to, że może ubiegać się o ulgę w spłacie zobowiązań z tytułu wskazanych należności. Dla jej uzyskania należy wystąpić ze stosownym wnioskiem do właściwej instytucji, która określona jest w art. 61 ust. 1 pkt 2 ufp. Będą to w zależności od programu operacyjnego i jego konkretnego działania Instytucje Zarządzające, Wdrażające, Pośredniczące.


Wniosek o udzielenie ulgi powinien być odpowiednio umotywowany, np. poprzez przedstawienie dowodów, że przedsiębiorca traci płynność finansową.

Umorzenie, odroczenie spłaty, raty

Ulgi w spłacie zobowiązań z tytułu zwrotu środków przeznaczonych na realizację projektów unijnych mogą przybrać formę umorzenia w całości albo w części należności lub odroczenia ich spłaty bądź rozłożenia na raty. W praktyce ich zastosowanie było bardzo problematyczne, ponieważ ustawa o finansach publicznych nie określała przesłanek ich udzielenia, tylko odnosiła się w tym temacie do przepisów Ordynacji podatkowej. Teraz jej znowelizowane przepisy znacznie ułatwiają sytuację beneficjentom, którzy są zobowiązani zwrócić środki na skutek zaistniałych nieprawidłowości w projekcie współfinansowanym ze środków europejskich. Ustawa wprowadza bowiem kryteria udzielania ulg w spłacie zobowiązań publicznoprawnych. I tak, w świetle art. 64 ust. 1 pkt 1 ufp, właściwy organ może umorzyć należności w całości, w przypadku gdy zachodzi jedna z okoliczności:

  • osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6.000 zł,
     
  • osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie,
     
  • zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne,
     
  • jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości uległa likwidacji.

Na wniosek zobowiązanego właściwy organ umarza należności w całości w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem zobowiązanego lub interesem publicznym (art. 64 ust. 2 pkt a). Natomiast umarza w części, odracza terminy spłaty całości albo części należności lub rozkłada na raty płatność całości albo części należności - w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi zobowiązanego (art. 64 ust. 2 pkt b). Ciężar udowodnienia tych okoliczności spoczywa na zobowiązanym jako wnioskującym o udzielenie ulgi (przykład).

Rejestr podmiotów wykluczonych

Zaistnienie nieprawidłowości w projekcie współfinansowanym ze środków europejskich (m.in. EFS, EFRR, FS) nie powoduje automatycznego wykluczenia beneficjenta z możliwości ubiegania się o kolejne dotacje. Podmiot, który zrealizował projekt, zostaje bowiem wykluczony z możliwości otrzymania unijnych środków na podstawie art. 207 ust. 4 ufp, pod warunkiem że:

a) otrzymał płatność na podstawie przedstawionych jako autentyczne dokumentów podrobionych lub przerobionych bądź dokumentów potwierdzających nieprawdę lub

b) okoliczności, o których mowa w pkt a), wystąpiły wskutek popełnienia przestępstwa przez beneficjenta, partnera, podmiotu upoważnionego do dokonywania wydatków, a w przypadku gdy podmioty te nie są osobami fizycznymi - osobę uprawnioną do wykonywania w ramach projektu czynności w imieniu beneficjenta, przy czym fakt popełnienia przestępstwa przez te podmioty został potwierdzony prawomocnym wyrokiem sądowym, bądź

c) nie zwrócił środków wraz z odsetkami w terminie, tj. 14 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji określającej kwotę przypadającą do zwrotu (znowelizowany przepis obowiązuje od 2 września 2017 r. ma charakter doprecyzowujący, wcześniej przepis nie odnosił się do odsetek).

Zaistnienie choć jednej z wymienionych przesłanek wykluczenia powoduje, że właściwa instytucja (podmiot kontrolujący) zgłasza beneficjenta do rejestru podmiotów wykluczonych z możliwości otrzymania środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich (rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie rejestru podmiotów wykluczonych z możliwości otrzymania środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich - Dz. U. z 2017 r. poz. 1078).

Wskazane przesłanki wykluczenia są tak sformułowane, że złożenie wniosku o zastosowanie ulgi w spłacie zobowiązania określonego w ostatecznej decyzji, np. wniosek o rozłożenie na raty, może mieć wpływ na uniknięcie wykluczenia. Jest to możliwe pod warunkiem, że przedmiotowy wniosek zostanie złożony w stosownym terminie zgodnym z terminem zapłaty wskazanym w ostatecznej decyzji oraz spowoduje faktyczne zastosowanie ulgi.

Przykład

Przedsiębiorca został zobowiązany do zwrotu środków (dofinansowania ze środków europejskich) na mocy decyzji wydanej przez podmiot będący stroną umowy o dofinansowanie projektu. Wystąpi z wnioskiem do tego podmiotu o umorzenie części zobowiązania ze względu na ograniczone możliwości płatnicze. W takiej sytuacji należy odpowiednio je umotywować, np. poprzez wskaźniki: płynności bieżącej, szybkiej płynności oraz płynności gotówkowej.

U przedsiębiorcy wskaźnik płynności bieżącej wyniósł 1, podczas gdy powinien się mieścić w przedziale 1,2-2,0. Taki wskaźnik sugeruje, że istnieje ryzyko utraty przez przedsiębiorcę zdolności do terminowego regulowania zobowiązań. Z kolej wskaźnik szybkiej płynności wyniósł 0,8, tymczasem powinien mieścić się w przedziale 1,0-1,2. Oznacza więc zachwianie płynności firmy.

Prawo UE - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.