Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Składki ZUS  »   Obowiązki zgłoszeniowe po rozpoczęciu działalności
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Obowiązki zgłoszeniowe po rozpoczęciu działalności

Gazeta Podatkowa nr 75 (1429) z dnia 18.09.2017
Aneta Dąbrowska

Osoba fizyczna rozpoczynająca prowadzenie własnej działalności gospodarczej ma wiele obowiązków w zakresie zgłoszeniowym. W pierwszej kolejności powinna dokonać zgłoszenia płatnika składek oraz siebie - do ubezpieczeń. Co ważne, czynności tych nie dokonuje już w ZUS. Wizyta w tym organie będzie jednak konieczna, gdy przedsiębiorca zatrudni np. osobę współpracującą bądź pracownika.


W październiku 2017 r. zamierzam rozpocząć prowadzenie własnej (jednoosobowej) działalności gospodarczej. Czy zgłoszenia firmy mam dokonać w CEIDG, bez konieczności informowania o tym fakcie ZUS?

TAK. Osoba fizyczna rozpoczynająca prowadzenie działalności gospodarczej (jednoosobowo lub w formie spółki cywilnej) zgłasza ten fakt jedynie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Składa w tym celu wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, tj. formularz CEIDG-1. Dokument ten jest jednocześnie wnioskiem m.in. o zgłoszenie przedsiębiorcy jako płatnika składek. Dane z tego wniosku organ ewidencyjny przesyła do ZUS wraz z kopią wpisu w CEIDG. Na ich podstawie organ rentowy sporządza pierwszorazowe zgłoszenie płatnika składek, czyli formularz ZUS ZFA.

Zatem przedsiębiorca taki jest zwolniony z osobistego wypełnienia tego druku i złożenia go w organie rentowym.


Od 11 października 2017 r. rozpocznę prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Z tego tytułu będę podlegała obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu w ZUS. W jaki sposób powinnam dokonać zgłoszenia siebie do wymienionych ubezpieczeń w ZUS?

Obecnie zgłoszenia siebie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego przedsiębiorca nie dokonuje w ZUS tylko w organie rejestrującym (tj. urzędzie miasta, dzielnicy lub gminy).

Od 20 maja 2017 r. przedsiębiorca (w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej) będący płatnikiem składek na własne ubezpieczenia, składając wniosek o wpis do CEIDG, musi dokonać m.in.:

  • zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i/lub ubezpieczenia zdrowotnego,
     
  • zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny,
     
  • zmiany danych wykazanych w tych zgłoszeniach (oprócz danych, o których mowa w art. 36 ust. 14 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, tj. dotyczących tytułu do ubezpieczeń, rodzajów ubezpieczeń oraz terminów ich powstania).

Taką możliwość wprowadziła ustawa o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1893).

Dane z tych dokumentów zostaną przekazane do ZUS. Za dzień dokonania zgłoszenia do ubezpieczeń uważa się dzień złożenia wniosku (CEIDG-1) o wpis do CEIDG wraz z żądaniem dokonania tych zgłoszeń.


Formularz CEIDG-1 wraz z instrukcją jego wypełniania dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale CEIDG.


Zatem od 20 maja 2017 r. przedsiębiorca będący płatnikiem składek na własne ubezpieczenia, zgłasza siebie do ubezpieczeń społecznych i/lub zdrowotnego oraz ewentualnie swoją rodzinę do ubezpieczenia zdrowotnego już w momencie zakładania własnej firmy w CEIDG. Nie musi w tym celu udawać się do ZUS. Przedmiotowego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego dokonuje dołączając do wniosku CEIDG-1 zgłoszenie na formularzu ZUS ZUA (ewentualnie tylko do ubezpieczenia zdrowotnego na formularzu ZUS ZZA). W ten sam sposób zgłasza do ubezpieczenia zdrowotnego członków swojej rodziny na formularzu ZUS ZCNA.

Przed 20 maja br. przedsiębiorca po zarejestrowaniu działalności gospodarczej w CEIDG miał obowiązek osobiście zgłosić siebie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (lub tylko do ubezpieczenia zdrowotnego) w ZUS. Samodzielnie też dokonywał w tym organie zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego uprawnionych członków rodziny.


W tym miesiącu rozpoczęłam prowadzenie działalności gospodarczej. Dokonałam z tego tytułu stosownych zgłoszeń w CEIDG. Od przyszłego miesiąca mąż będzie pomagać mi w prowadzeniu firmy na zasadzie współpracy. Ponadto od października 2017 r. zatrudnię dwie osoby na podstawie umowy o pracę. Czy tych ubezpieczonych powinnam zgłosić do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego również w CEIDG?

NIE. Zarówno osobę współpracującą (tu: męża) przy prowadzeniu działalności gospodarczej, jak i zatrudnionych dwóch pracowników Czytelniczka zobowiązana jest zgłosić do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS. Nie dokonuje tego w CEIDG.

Omówione w poprzednim pytaniu zmiany w zakresie sposobu zgłaszania do ubezpieczeń społecznych i/lub ubezpieczenia zdrowotnego nie mają jednak zastosowania m.in. do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, wykonujących umowę zlecenia czy osób współpracujących przy prowadzeniu pozarolniczej działalności. Oznacza to, że tych ubezpieczonych przedsiębiorca (jako płatnik składek) nadal zobowiązany jest samodzielnie zgłaszać na odpowiednich formularzach do ubezpieczeń społecznych i/lub zdrowotnego w ZUS.

Sposób zgłaszania do ubezpieczeń w ZUS
Dotyczy osoby CEIDG ZUS
do 19 maja 2017 r. od 20 maja 2017 r. do 19 maja 2017 r. od 20 maja 2017 r.
prowadzącej pozarolniczą działalność NIE TAK TAK NIE
będącej uprawnionym członkiem rodziny przedsiębiorcy
współpracującej z przedsiębiorcą NIE TAK
zatrudnionej na podstawie umowy o pracę NIE TAK
wykonującej pracę na podstawie umowy zlecenia NIE TAK

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 963 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Składki ZUS - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60