Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 31 maja br. rolnik-przedsiębiorca informuje KRUS o podatku dochodowym z działalności gospodarczej za 2023 r. Uwaga: Do 31 maja 2024 r. powiadomienie ZUS o zarobkach osób pobierających świadczenie przedemerytalne Uwaga: Do 31 maja 2024 r. - czas na zasilenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Uwaga: Do 20 maja 2024 r. roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne przez przedsiębiorców
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Składki ZUS  »   Zmiany w ustawie zdrowotnej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zmiany w ustawie zdrowotnej

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 1 (792) z dnia 1.01.2013

Od 1 stycznia 2013 r. zmianie uległy niektóre przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.), dalej ustawy zdrowotnej, natomiast w niektórych doprecyzowano pewne informacje. Zmiany te wynikają z ustawy z dnia 27 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - publikacja pod poz. 1016.


Nowe zasady zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny ubezpieczonego

Od 1 stycznia 2013 r. obowiązują nowe zasady zgłaszania członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego i wyrejestrowania ich z tego ubezpieczenia. Obecnie przepisy szczegółowo określają, w jakim terminie należy zgłosić członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego i kto odpowiada za przekazanie na ten temat wszelkich informacji. Wcześniej nie do końca było to unormowane.

Od tego roku każda osoba, która podlega obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu (przykładowo pracownik), ma obowiązek zgłosić do tego ubezpieczenia członków rodziny. Przy czym informację o członku rodziny podlegającym zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego pracownik przekazuje płatnikowi składek w terminie 7 dni od momentu zaistnienia okoliczności powodujących konieczność dokonania takiego zgłoszenia. Stanowi o tym art. 67 ust. 3 ustawy zdrowotnej. Członek rodziny uzyska prawo do świadczeń zdrowotnych od dnia zgłoszenia.

Ponadto przepisy jednoznacznie wskazują, że osoba, w stosunku do której wygasł tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego (przykładowo nastąpiło rozwiązanie umowy o pracę), podlega wyrejestrowaniu z tego ubezpieczenia wraz z członkami rodziny, a wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego dokonuje podmiot właściwy do dokonania zgłoszenia. Z tym że ubezpieczony, który zawnioskował o objęcie członka rodziny ubezpieczeniem zdrowotnym, ma obowiązek zawiadomić płatnika składek o wyrejestrowaniu go z tego ubezpieczenia. Ma na to 7 dni od dnia zaistnienia okoliczności powodujących konieczność wyrejestrowania członka rodziny z ubezpieczenia zdrowotnego (art. 76a ustawy zdrowotnej).

Doprecyzowano również przepis mówiący o tym, kto ma zgłosić członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, w sytuacji gdy oboje rodziców podlega temu ubezpieczeniu obowiązkowo. W przypadku członka rodziny do objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym wystarczy zgłoszenie do tego ubezpieczenia przez jedną osobę podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego. Jeżeli zatem oboje rodzice są zatrudnieni i z tytułu tego zatrudnienia każdy z nich podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego, to dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego - jako członka rodziny - zgłasza jedno z nich. Może tego dokonać więc albo matka dziecka, albo jego ojciec. Dodano też warunek, że wnuki mogą zostać zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego tylko w przypadku, gdy żaden z rodziców nie podlega obowiązkowi tego ubezpieczenia z żadnego tytułu (lub nie jest osobą uprawnioną do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji) - art. 67 ust. 3a ustawy zdrowotnej.


Potwierdzanie prawa do świadczeń

Nowy sposób dokumentowania prawa do świadczeń wynika ze znowelizowanego od 1 stycznia 2013 r. art. 50 ustawy zdrowotnej. Wynika z niego, że świadczeniobiorca ubiegający się o udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej jest obowiązany przedstawić:

  • w przypadku ubezpieczonego - kartę ubezpieczenia zdrowotnego,
     
  • w przypadku świadczeniobiorcy innego niż ubezpieczony - decyzję wójta (burmistrza, prezydenta) gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania; powinna ona zawierać numer PESEL świadczeniobiorcy.

Z kolei przedstawienie przez świadczeniobiorcę wymienionych wyżej dokumentów nie jest wymagane, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

1) świadczeniobiorca potwierdzi swoją tożsamość poprzez okazanie dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy albo legitymacji szkolnej (legitymacja szkolna może być okazana jedynie przez osobę, która nie ukończyła 18. roku życia),

2) prawo do świadczeń zdrowotnych zostanie potwierdzone na podstawie dokumentu elektronicznego sporządzonego na podstawie numeru PESEL osoby ubiegającej się o świadczenie, podanego w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych prowadzonym przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ).

Wobec powyższego, w bazie NFZ powinny być aktualne dane o ubezpieczonych i członkach ich rodzin. Należy więc zweryfikować i zaktualizować swoje dane u płatnika składek - o czym informował ZUS w komunikacie (dostępnym na stronie www.zus.pl) z dnia 23 listopada 2012 r. Poniżej prezentujemy treść tego komunikatu:

"ZUS przekazuje do NFZ dane z dokumentów ubezpieczeniowych otrzymanych od płatników składek. Błędne lub nieaktualne dane w bazach ZUS i NFZ mogą więc skutkować komplikacjami przy rejestrowaniu się u lekarza. Dlatego zarówno sami ubezpieczeni, jak i płatnicy składek (pracodawcy, przedsiębiorcy itp.) powinni sprawdzić, czy do ZUS przekazane zostały poprawne dane o okresach ubezpieczenia zdrowotnego oraz o członkach rodzin ubezpieczonych.

Ubezpieczeni

Ubezpieczeni powinni sprawdzić, czy przekazali swojemu płatnikowi składek informacje o członkach rodziny, niezbędne do złożenia prawidłowych zgłoszeń lub wyrejestrowań, a w szczególności o:

  • uzyskaniu tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (np. po podjęciu zatrudnienia, rejestracji jako osoba bezrobotna, rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej itp.),
     
  • ukończeniu kształcenia przez pełnoletnie dziecko,
     
  • ukończeniu 26 lat przez dziecko, nawet jeśli nadal się kształci, chyba że posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub innym traktowanym na równi.

W celu weryfikacji danych warto zarejestrować się na portalu pue.zus.pl i sprawdzić, czy dane zewidencjonowane na koncie w ZUS są poprawne. Ewentualne nieprawidłowości najlepiej, w pierwszej kolejności, wyjaśnić ze swoim płatnikiem składek.

Płatnicy składek

Warto, aby płatnicy składek zwrócili uwagę na prawidłowość danych przekazywanych do ZUS o ubezpieczonych oraz o członkach ich rodzin. Często zdarza się, że nie został wyrejestrowany członek rodziny ubezpieczonego, gdy:

  • został wyrejestrowany ubezpieczony, który go zgłosił,
     
  • członek rodziny ukończył 26 lat (o ile nie posiada orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności lub innym traktowanym na równi),
     
  • pełnoletni członek rodziny ukończył naukę,
     
  • członek rodziny (dziecko, małżonek itp.) uzyskał tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego (po podjęciu pracy, uzyskaniu statusu bezrobotnego, rozpoczęciu działalności gospodarczej itp.).

- Prosimy więc o sprawdzenie dokumentacji ubezpieczeniowej oraz wyjaśnienie z ubezpieczonymi wszystkich wątpliwości. Gdyby okazało się, że nie zgłoszono lub nie wyrejestrowano ubezpieczonego albo członków jego rodziny mimo takiej konieczności, prosimy o pilne spełnienie tego obowiązku. Prosimy również przypomnieć ubezpieczonym o aktualizacji informacji dotyczących członków rodziny. Warto też zarejestrować się na portalu pue.zus.pl i na bieżąco sprawdzać dokumenty ubezpieczeniowe przekazane do ZUS (...)."

Informacje o systemie Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) znaleźć można na stronie internetowej NFZ: http://nfz.gov.pl.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Składki ZUS - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.