Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 17 maja 2024 r. czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymagań
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Czas pracy i urlopy  »   Ewidencja czasu pracy
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Ewidencja czasu pracy

Dodatek do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 18 (770) z dnia 20.05.2012
1. Prowadzenie ewidencji czasu pracy

W myśl art. 149 K.p. pracodawca ma obowiązek założenia i prowadzenia odrębnie dla każdego pracownika ewidencji czasu pracy w celu prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Ewidencję należy prowadzić na bieżąco przez cały okres zatrudnienia pracownika. Przy czym w stosunku do pracowników objętych systemem zadaniowego czasu pracy, pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz pracowników otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej, nie ewidencjonuje się godzin pracy. Ewidencję prowadzi się natomiast dla tych osób w pozostałym zakresie.

Pracodawca jest obowiązany udostępnić ewidencję czasu pracy pracownika na jego żądanie.

Karta ewidencji czasu pracy obejmuje dane w zakresie:

  • pracy w poszczególnych dobach, w tym pracy w niedziele i święta, w porze nocnej, w godzinach nadliczbowych oraz w dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy,

  • dyżurów,

  • urlopów,

  • zwolnień od pracy oraz innych usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy,

a w stosunku do pracowników młodocianych także czasu ich pracy przy pracach wzbronionych młodocianym, których wykonywanie jest dozwolone w celu odbycia przez nich przygotowania zawodowego. O powyższym stanowi § 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika - Dz. U. nr 62, poz. 286 ze zm.

Zazwyczaj w praktyce do prowadzenia ewidencji czasu pracy wykorzystuje się listy obecności, a także rozkłady i harmonogramy pracy poszczególnych pracowników czy grup pracowników. Przy czym w przepisach prawa nie ma ustalonego jednolitego wzoru ani nawet przykładowego formularza ewidencji czasu pracy, wobec czego pracodawcy opracowują go samodzielnie, uwzględniając specyfikę zakładu pracy. Aktualnie coraz częściej karta taka jest prowadzona w formie elektronicznej, przy czym powinna istnieć możliwość jej bieżącego wydruku.

Państwowa Inspekcja Pracy na swojej stronie internetowej (www.pip.gov.pl) wyjaśniła, iż to pracodawcy decydują o długości okresów, na które powinna być prowadzona ewidencja czasu pracy, natomiast prawidłowe wypełnienie ewidencji to takie, które pozwala poprawnie obliczyć wynagrodzenie za pracę.


2. Ewidencja czasu pracy przy umowie zlecenia z własnym pracownikiem

Czy z własnym pracownikiem możemy podpisać dodatkową umowę zlecenia, a jeżeli tak, to jak w tej sytuacji powinniśmy ewidencjonować czas pracy wynikający z obu tych umów?

Pracodawca może podpisać z własnym pracownikiem umowę zlecenia, pod pewnymi jednak warunkami. Należy pamiętać, że nie jest dopuszczalne zastępowanie umów o pracę umowami cywilnoprawnymi, w tym umową zlecenia, jeżeli warunki pracy świadczonej w ramach umowy cywilnej będą spełniały przesłanki pozwalające na uznanie jej za pracę wykonywaną w ramach stosunku pracy. W takim przypadku umowa ta zostanie uznana za umowę o pracę - ze wszystkimi tego konsekwencjami. Ograniczenia te wynikają z art. 22 § 11-12 Kodeksu pracy.

Przesłanki warunkujące powstanie stosunku pracy określa art. 22 § 1 K.p., który stanowi, że przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca zobowiązuje się do zatrudnienia pracownika za wynagrodzeniem.

Jeżeli praca wykonywana w ramach wspomnianej w pytaniu umowy zlecenia nie będzie spełniała powyższych przesłanek, nie ma żadnych przeszkód, aby umowę taką podpisać.

Z kolei obowiązkiem ewidencjonowania objęty będzie tylko czas pracy świadczonej w ramach umowy o pracę.

Każdy z pracodawców powinien prowadzić ewidencję czasu pracy zatrudnionych przez siebie pracowników w celu prawidłowego ustalenia ich wynagrodzeń i innych świadczeń związanych z pracą (art. 149 § 1 K.p.). Nie obowiązuje jednolity wzór takiej ewidencji. Natomiast to, jakie informacje powinny się w niej znaleźć określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. nr 62, poz. 286 ze zm.).

W przypadku pracowników objętych systemem zadaniowego czasu pracy lub zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz pracowników otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej nie ewidencjonuje się godzin pracy (art. 149 § 2 K.p.).

Natomiast ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.), w oparciu o którą zawierane są umowy zlecenia, nie przewiduje ewidencjonowania czasu pracy osób świadczących pracę na podstawie tego rodzaju umów. Co do zasady, zleceniobiorca samodzielnie bowiem organizuje podejmowane przez siebie działania.

Pracodawca, który podpisał umowę zlecenia z własnym pracownikiem ewidencjonuje więc czas pracy świadczonej przez tę osobę tylko w ramach umowy o pracę.


Czas pracy i urlopy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.