Facebook
Bilans 2024

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  BILANS 2023  »  Koszty i przychody na przełomie roku  »   Opłaty poniesione w 2023 r. dotyczące udziału w targach branżowych w 2024 r.
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Opłaty poniesione w 2023 r. dotyczące udziału w targach branżowych w 2024 r.

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 34 (1185) z dnia 1.12.2023

W listopadzie 2023 r. jednostka opłaciła udział jednostki w targach branżowych, które odbędą się w lutym 2024 r. Jak zaksięgować taką wpłatę odpowiadającą pełnej wartości usługi oraz otrzymaną fakturę? Czy wydatek taki należy odnieść bezpośrednio w wynik okresu, czy aktywować i rozliczać za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów? Ewidencję kosztów jednostka prowadzi na kontach zespołu 4 i 5.

Wydatki dotyczące udziału firmy w targach branżowych zalicza się do kosztów reklamy. Ponieważ wydatek taki dotyczy przyszłego okresu sprawozdawczego, należy go aktywować i rozliczać z zastosowaniem czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

1. Ewidencja księgowa zapłaty za przyszłą usługę oraz otrzymanej faktury

Zgodnie z informacjami zawartymi w pytaniu targi branżowe, których dotyczy wydatek, odbędą się w lutym 2024 r. W związku z tym dotyczące ich wydatki, które zostały poniesione w listopadzie 2023 r., należy ująć na koncie 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów", a następnie w roku - którego dotyczą - rozliczyć w koszty. Taki sposób rozliczenia jest zgodny z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym jednostki dokonują rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. Odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności (por. art. 39 ust. 3 ww. ustawy).

Dodajmy, że w ramach uproszczeń jednostka może dokonywać rozliczeń dotyczących danego okresu (roku obrotowego) jednorazowo. W wyjątkowych sytuacjach, gdy wartość kosztu w ocenie jednostki nie jest istotna, można w ogóle odstąpić od aktywowania kosztu i jego rozliczania za pośrednictwem konta 64-0 odpisując jego wartość w koszty okresu, w którym dany koszt został ujęty w księgach. Zauważmy jednak, że to ostanie uproszczenie nie może być stosowane dla celów podatku dochodowego (piszemy o tym dalej), stąd zasadność przyjęcia takiego sposobu może budzić wątpliwości co do jego praktyczności.

W księgach rachunkowych wydatki na opłacenie targów branżowych uznaje się za koszty reklamy zaliczane do kosztów podstawowej działalności operacyjnej jednostki. Ich ujęcie następuje zatem na odpowiednich kontach w zespole 4 lub 5. W ramach kosztów rodzajowych (kont w zespole 4) wydatki poniesione na reklamę można ewidencjonować na koncie 40-9 "Pozostałe koszty rodzajowe" lub na specjalnie do tego przeznaczonym koncie 40-7/1 "Koszty reklamy", utworzonym w ramach konta 40-7 "Koszty reprezentacji i reklamy". Można również przyjąć zasadę, że koszty reklamy będą ujmowane na kontach zespołu 4, w zależności od ich rodzaju, np. w przypadku przekazania materiałów na cele reklamy, koszty te będą ewidencjonowane na koncie 40-1 "Zużycie materiałów i energii" (w analityce: Koszty reklamy), a w przypadku zakupu usług obcych na koncie 40-2 "Usługi obce" (w analityce: Koszty reklamy).

Natomiast przy ewidencji kosztów podstawowej działalności operacyjnej na kontach zespołu 5, koszty reklamy odnosi się na konto 52-7 "Koszty sprzedaży" lub na konto 55 "Koszty zarządu" (w sytuacji gdy jednostka nie wyodrębnia kosztów sprzedaży). Sposób ewidencji kosztów reklamy powinien wynikać z zasad (polityki) rachunkowości danej jednostki.

Uwzględniając powyższe zapłata za udział w targach branżowych, które odbędą się w kolejnym okresie sprawozdawczym oraz otrzymana faktura, może zostać ujęta w księgach rachunkowych w sposób przedstawiony w przykładzie.

Przykład

Jednostka w listopadzie 2023 r. opłaciła swój udział w targach branżowych, które odbędą się w lutym 2024 r. W otrzymanej fakturze wykazano następujące kwoty: wartość brutto: 24.600 zł, VAT naliczony: 4.600 zł, wartość netto: 20.000 zł. Ponieważ opłacony koszt udziału w targach dotyczył kolejnego roku obrotowego, podlegał rozliczeniu za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów, przy czym cała wartość kosztu miała podlegać odniesieniu w koszty w lutym 2024 r., tj. po wykonaniu usługi. Koszty reklamy, zgodnie z polityka rachunkowości, ujmowane są na koncie 40-9 "Pozostałe koszty rodzajowe" oraz na koncie 55 "Koszty zarządu".

Ewidencję kosztów jednostka prowadzi na kontach zespołu 4 i 5.

Dekretacja w 2023 r.

Opis operacji: Kwota Konto
Wn Ma
1. Zapłata za udział w targach: 24.600 zł 21 13-0
2. Otrzymana faktura:      
   a) wartość brutto: 24.600 zł 30 21
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu: 4.600 zł 22-1 30
   c) wartość netto: 20.000 zł 40-9 30
3. Przeniesienie kosztu do rozliczenia w czasie: 20.000 zł 64-0 49

Księgowania w 2023 r.

Ewidencja księgowa zapłaty za przyszłą usługę oraz otrzymanej faktury

Prezentacja w bilansie za 2023 r.

Wydatek rozliczany za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów (tu: w kwocie: 20.000 zł) podlega wykazaniu w aktywach bilansu w pozycji B.IV. "Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe".

Dekretacja w 2024 r.

Opis operacji: Kwota Konto
Wn Ma
1. Zarachowanie kosztów w lutym 2024 r.: 20.000 zł 55 64

Księgowania w 2024 r.

Ewidencja księgowa zapłaty za przyszłą usługę oraz otrzymanej faktury

2. Rozliczenie dla celów podatku dochodowego

Omawiane wydatki dotyczące udziału w targach branżowych, stanowiące koszty reklamy (niestanowiące wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji), nie są związane z konkretnym przychodem, służą one natomiast ogólnemu funkcjonowaniu jednostki. Jako takie stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie). Co do zasady, koszty takie są potrącalne w dacie ich poniesienia, za którą uważa się generalnie dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury/rachunku, a w razie ich braku - innego dowodu, z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. (por. art. 15 ust. 4e ustawy o PDOP oraz odpowiednio art. 22 ust. 5d ustawy o PDOF).

Ponieważ w sytuacji, o której mowa w pytaniu, koszty udziału w targach dotyczą przyszłego roku podatkowego, ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów może nastąpić dopiero w 2024 r.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.