Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Otwarcie drugiego sklepu i założenie odrębnej księgi podatkowej
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Otwarcie drugiego sklepu i założenie odrębnej księgi podatkowej

Gazeta Podatkowa nr 66 (1420) z dnia 17.08.2017
Monika Kuźbińska

Prowadzę działalność handlowo-usługową. Dochód ustalam w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów (skala podatkowa). Na początku września 2017 r. otworzę drugi sklep. Czy jest możliwe, aby zaprowadzić odrębną księgę podatkową w tym nowym sklepie? Czy z prowadzeniem osobnych ksiąg dla każdego sklepu wiąże się również obowiązek odrębnego obliczania zaliczki na podatek od dochodu uzyskanego z każdego z tych sklepów?

W przypadku prowadzenia dwóch sklepów istnieje możliwość założenia dla każdego z nich odrębnej księgi podatkowej. Zaliczkę na podatek dochodowy oblicza się wówczas od łącznego dochodu uzyskanego w obu sklepach.

Sposób prowadzenia księgi podatkowej został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728). Na mocy § 3 pkt 10 tego rozporządzenia jeśli działalność prowadzona jest w oparciu o kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, to mamy do czynienia z przedsiębiorstwem wielozakładowym. Jeśli więc Czytelnik rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej w drugim sklepie, to można uznać taką działalność za przedsiębiorstwo wielozakładowe.

Księga oraz dowody, na podstawie których dokonywane są w niej zapisy, musi generalnie znajdować się na stałe w miejscu wykonywania działalności lub miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba, a jeżeli prowadzenie księgi zostało zlecone biuru rachunkowemu - w miejscu wskazanym przez podatnika. Z kolei w przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa wielozakładowego księgi muszą znajdować się w każdym zakładzie. Z tym że podatnik ma prawo podjąć decyzję o prowadzeniu jednej księgi w miejscu wskazanym jako jego siedziba, o ile w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, a w razie wykonywania działalności kantorowej lub lombardowej - również ewidencje określone dla tych działalności (por. § 9 ust. 2 i 3 rozporządzenia).


Decyzję o prowadzeniu odrębnych ksiąg podatkowych w każdym sklepie lub jednej wspólnej księgi dla całego przedsiębiorstwa wielozakładowego podejmuje podatnik.


Istotne jest, że fakt prowadzenia odrębnych ksiąg podatkowych dla każdego sklepu w przedsiębiorstwie wielozakładowym nie ma wpływu na sposób ustalania dochodu i obliczania zaliczki na podatek dochodowy. Nie ma w takiej sytuacji obowiązku osobnego obliczania zaliczki na podatek od dochodu uzyskanego z każdego prowadzonego sklepu.

Na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy o pdof (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.) dochodem z działalności gospodarczej stanowiącym podstawę obliczenia zaliczki u podatników prowadzących księgi podatkowe jest zasadniczo różnica pomiędzy wynikającym z tych ksiąg przychodem i kosztami jego uzyskania. Jeśli więc Czytelnik po otwarciu nowego sklepu w ramach przedsiębiorstwa wielozakładowego będzie prowadził odrębne księgi podatkowe dla każdego z nich, to w celu ustalenia podstawy obliczenia zaliczki będzie zobowiązany zsumować wynikające z tych ksiąg dane dotyczące uzyskanych przychodów i poniesionych kosztów ich uzyskania, a następnie obliczyć dochód jako różnicę pomiędzy tymi wielkościami.

Przykład

Założenia

1. Podatniczka prowadzi działalność handlowo-usługową w jednym sklepie. Dochód ustala w oparciu o księgę podatkową (skala podatkowa).
2. W dniu 6 lipca 2017 r. otworzyła ona drugi sklep. Zdecydowała, że w każdym sklepie będzie prowadziła odrębną księgę podatkową.
3. Z prowadzonych ksiąg podatkowych wynika, że:
  a) w pierwszym sklepie w okresie od początku stycznia 2017 r. do końca lipca 2017 r. z tytułu działalności handlowo-usługowej uzyskała przychód w wysokości 190.000 zł i poniosła koszty uzyskania przychodów w kwocie 120.000 zł,
  b) w drugim sklepie w lipcu 2017 r. uzyskała przychód w kwocie 23.000 zł i poniosła koszty podatkowe o wartości 16.000 zł.


Ustalenie dochodu za okres styczeń-lipiec 2017 r.

1. Łączny przychód z działalności: 213.000 zł (tj. 190.000 zł + 23.000 zł).

2. Łączne koszty uzyskania przychodów z działalności: 136.000 zł (tj. 120.000 zł + 16.000 zł).

3. Dochód: 77.000 zł (tj. 213.000 zł - 136.000 zł).

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.