Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie najmu lokali. Jeden z lokali nie został jeszcze wykończony i oddany do użytku, a nabyłem już do niego wyposażenie. Wartość poszczególnych jego składników (tj. mebli, lodówki, pralki itp.) nie przekracza 10.000 zł. Kiedy powinienem ująć poniesione wydatki w kosztach podatkowych i podatkowej księdze?
Podatnik powinien ująć wydatki na nabycie wymienionych składników majątku w kosztach podatkowych w miesiącu oddania ich do używania. Naszym zdaniem, w opisanym przypadku nastąpi to nie wcześniej niż w miesiącu oddania do używania lokalu, na wyposażeniu którego składniki te będą pozostawać.
Maszyny, urządzenia i inne przedmioty wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, które stanowią własność (współwłasność) podatnika, zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, uważa się za środki trwałe podlegające amortyzacji (art. 22a ust. 1 updof). Jednak w pewnych przypadkach podatnicy mają możliwość wyboru, czy dany składnik będą amortyzowali, dokonując odpisów amortyzacyjnych od jego wartości początkowej, czy też wydatki na jego nabycie zaliczą bezpośrednio do kosztów podatkowych.
Jak wynika z uregulowań art. 22d ust. 1 updof, podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku m.in. spełniających kryteria uznania za środki trwałe w rozumieniu art. 22a updof, jeżeli ich wartość początkowa nie przekracza 10.000 zł. Wówczas wydatki poniesione na nabycie takich składników majątku stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania. Dla zastosowania tego uproszczenia istotne jest ustalenie wartości początkowej zgodnie z art. 22g updof.
W przypadku składników majątku nabytych odpłatnie, ich wartość początkową należy ustalić w oparciu o art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 updof, czyli według ceny nabycia. Ceną tą jest kwota należna zbywcy, którą:
W przypadku importu składnika majątku cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy.
Odnosząc się do sytuacji opisanej pytaniu, należy stwierdzić, że skoro jednostkowa wartość nabytych składników majątku, ustalona zgodnie z przywołanymi regulacjami, nie przekracza 10.000 zł, to nie ma przeszkód, by uznać je za wyposażenie w rozumieniu ust. 13 objaśnień stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544). W efekcie wydatki na ich nabycie, udokumentowane fakturą, podatnik będzie mógł wykazać jako koszty uzyskania przychodów w kolumnie 13 podatkowej księgi "pozostałe wydatki". Trzeba jednak zauważyć, że ujęcie omawianych wydatków w rachunku podatkowym będzie możliwe dopiero w rozliczeniu za miesiąc, w którym zostaną one oddane do używania. Z okoliczności analizowanej sprawy wynika, że nabyte składniki mają stanowić wyposażenie konkretnego lokalu przeznaczonego na wynajem, który jednak nie został jeszcze wykończony, a zatem nie jest zdatny do użytku. W rezultacie, w naszej ocenie, podatnik będzie mógł rozliczyć wydatki na wyposażenie nie wcześniej, niż w miesiącu oddania tego lokalu do używania.
|