Umowa leasingu operacyjnego samochodu zawarta w ramach działalności gospodarczej warunkowała wydanie jej przedmiotu od uiszczenia wstępnej opłaty leasingowej. Czy podatnik postąpił prawidłowo, wykazując jednorazowo w podatkowej księdze całą wartość tej opłaty?
Podatnik mógł zaksięgować jednorazowo pełną kwotę poniesionej opłaty, niezależnie od metody ewidencjonowania kosztów w podatkowej księdze.
Wydatki związane z realizacją umowy leasingu, o której mowa w art. 23b ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o pdof, są kosztami uzyskania przychodów. W podatkowej księdze generalnie zapisów dotyczących tego rodzaju kosztów dokonuje się w kolumnie 13 księgi - "Pozostałe wydatki" jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o pdof (§ 17 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz ust. 13 objaśnień zawartych w załączniku nr 1 do tego rozporządzenia).
Wstępna opłata leasingowa stanowi koszt inny niż bezpośrednio związany z przychodami. Tego rodzaju koszty u podatników, którzy w podatkowej księdze ewidencjonują koszty metodą kasową, podlegają potrąceniu w dniu poniesienia, czyli na dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 4 i 6 ustawy o pdof). Według tej zasady rozliczają koszty niezwiązane bezpośrednio z przychodami również podatnicy stosujący memoriałową metodę ewidencji kosztów. Jednak w ich przypadku, gdy koszty dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, zachodzi konieczność ich rozliczania proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 22 ust. 5c w związku z ust. 6 ustawy o pdof).
Z okoliczności przedstawionych w pytaniu wynika, że uiszczenie wstępnej opłaty leasingowej warunkowało wydanie przedmiotu leasingu i dalszą realizację umowy. To wskazuje, że opłata ma charakter samoistny, a wydatek związany z jej poniesieniem był kosztem jednorazowym. Tym samym należy uznać, że niezależnie od metody ewidencjonowania kosztów, podatnik miał prawo jednorazowo wykazać pełną kwotę tej opłaty w podatkowej księdze, w dacie wystawienia faktury dokumentującej jej poniesienie.
|