Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Korekta kosztów z tytułu niezapłaconych faktur (cz. II)
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Korekta kosztów z tytułu niezapłaconych faktur (cz. II)

Gazeta Podatkowa nr 16 (953) z dnia 25.02.2013
Dorota Przybyszewska

Podatnicy prowadzący księgę podatkową mają wątpliwości, jak ujmować w księdze zapisy związane z korektą kosztów z tytułu niedochowania odpowiednich terminów płatności, w tym szczególnie w odniesieniu do składników majątku obejmowanych spisem z natury. Jak więc dokonywać korekty kosztów w takim przypadku i jej "odwrócenia"?


Korekta kosztów a remanent

Jeżeli podatnik ujął w księdze podatkowej fakturę za zakup materiałów, towarów czy np. wydatków wchodzących w koszt wytworzenia wyrobów i nie zapłacił jej w terminach wynikających z art. 24d ust. 1 i 2 ustawy o pdof, musi skorygować koszty. Jeśli łączna wartość kosztów miesiąca, w którym upływają te terminy, na to pozwala, wpisuje wartość korekty ze znakiem minus w tej kolumnie księgi, w której pierwotnie ujął koszt. Jak jednak postąpić w przypadku, gdy w tym miesiącu został sporządzony spis z natury?

Podatnicy prowadzący księgę podatkową mają obowiązek sporządzenia i wpisania do księgi podatkowej spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności. Wynika to z § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Sporządzenie spisu może także zarządzić naczelnik urzędu skarbowego lub też podatnik dobrowolnie może go dokonać.

W przypadku sporządzenia spisu, jego wartość uwzględnia się przy obliczaniu dochodu w ten sposób, że koszty uzyskania przychodów koryguje się o różnicę remanentów, tj.: trzeba dodać wartość remanentu początkowego i odjąć wartość remanentu końcowego. Wynika to z art. 44 ust. 2 ustawy o pdof w powiązaniu z art. 24 ust. 2 tej ustawy oraz z pkt 21 i 22 objaśnień stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia. Zatem poprzez spis z natury następuje korekta kosztów uzyskania przychodów (bieżąco wpisywanych do księgi) o wartość niesprzedanych materiałów, towarów, wyrobów i innych składników majątku, o których mowa w § 27 ust. 1 rozporządzenia.

Problem polega na tym, że w sytuacji gdy podatnik nie zapłacił w odpowiednim terminie faktury za zakup składników majątku objętych spisem i skorygował koszty, to już dokonał ich wyłączenia z rachunku podatkowego. Powtórne ich wyłączenie poprzez spis z natury spowodowałoby zawyżenie podstawy opodatkowania. W takim przypadku te składniki majątku należy wykazać w spisie z natury i wycenić, bo do tego podatnika zobowiązuje rozporządzenie. Jednak ich wartości wynikającej ze spisu podatnik nie powinien uwzględniać w podstawie opodatkowania. Ustalając więc dochód przy uwzględnieniu różnic remanentowych należy wyłączyć z remanentu wartość składników majątku objętych spisem, o którą zostały już zmniejszone koszty podatkowe w związku z regulacjami art. 24d ustawy o pdof.


Materiały i towary należy ująć w remanencie, nawet jeśli podatnik skorygował koszty ich zakupu z powodu niezapłacenia faktur w odpowiednich terminach.


"Odwrócenie" korekty

Jeżeli po dokonaniu zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów zobowiązanie zostanie uregulowane, podatnik w miesiącu, w którym uregulował zobowiązanie, zwiększa koszty uzyskania przychodów o kwotę dokonanego zmniejszenia (art. 24d ust. 4 ustawy o pdof). Po zapłacie zobowiązania dokonuje się więc wpisu do odpowiedniej kolumny księgi kosztu uprzednio z niej wyksięgowanego na skutek niedochowania odpowiednich terminów zapłaty. Zapisu "przywracającego" koszt w księdze można dokonać na podstawie dowodu księgowego zawierającego dane określone w § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia (analogicznego jak w przypadku korekty). Co warto podkreślić, zapłata zobowiązania powoduje wyłącznie ujęcie kosztu w księdze - nie koryguje się przychodów, jeśli wcześniej zostały z tego tytułu wykazane z powodu niższych kosztów w danym miesiącu.

Może też zdarzyć się sytuacja, że podatnik nie zapłaci zobowiązania w odpowiednim terminie (np. termin upłynął 12 lutego 2013 r.), ale jednocześnie w tym samym miesiącu je ureguluje (np. 26 lutego 2013 r.). Wówczas, moim zdaniem, nieuzasadnione i niecelowe jest dokonywanie korekty kosztów i w tym samym miesiącu ponowne ujmowanie w kosztach zapłaconej faktury, nie ma to bowiem wpływu na dochód podatkowy. Z przepisów wynika, że korekty kosztów z powodu braku zapłaty lub jej "odwrócenia" dokonuje się "w miesiącu", w związku z tym można przyjąć, że może ona mieć miejsce na koniec miesiąca, a więc według stanu zobowiązań ustalonego na ostatni dzień tego miesiąca.

W następnym numerze GP wybrane problemy w omawianym zakresie zostaną przedstawione na przykładach.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 152, poz. 1475 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.