Podatnik prowadzi działalność gospodarczą (polegającą na demontażu pojazdów), rozliczając się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Auta są skupowane od osób fizycznych na podstawie zaświadczenia o demontażu wydawanego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2010 r. Czy można zbiorczo ujmować takie zaświadczenia w PKPiR na podstawie dowodu wewnętrznego, który zawierałby numer zaświadczenia, datę jego wystawienia oraz kwotę za jaką kupiono auto do demontażu?
Przepisy nie przewidują możliwości ujmowania w PKPiR kosztów na podstawie zestawień zbiorczych. |
Zasady postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju określa ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 803).
W definicjach zawartych w art. 3 tej ustawy określono, że przez pojazd wycofany z eksploatacji rozumie się pojazd stanowiący odpad w rozumieniu przepisów o odpadach.
Ustawa ta określa m.in. obowiązki przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu i obowiązki przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów. Na podstawie art. 26 ww. ustawy, przedsiębiorca prowadzący stację demontażu jest obowiązany prowadzić ewidencję zaświadczeń o demontażu pojazdu oraz zaświadczeń o przyjęciu niekompletnego pojazdu, wydanych przez niego i przez przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów, z którymi zawarł umowę.
Wzory ww. zaświadczeń oraz szczegółowe dane, jakie musi zawierać ta ewidencja, są określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2010 r. w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji (Dz. U. nr 75, poz. 476). Z § 6 tego rozporządzenia wynika, że przedsiębiorca prowadzący stację demontażu prowadzi ewidencję zaświadczeń, wydanych przez niego i przez przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów, z którymi zawarł umowę. Ewidencja zaświadczeń jest prowadzona w siedzibie przedsiębiorcy, odrębnie dla każdego rodzaju zaświadczenia i obejmuje szereg szczegółowych danych (które tu pomijamy).
Powyższe obowiązki ewidencyjne dotyczą specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie recyklingu pojazdów. Natomiast zapisów w podatkowej księdze należy dokonywać zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728). Jak wynika z przepisów ww. ustawy o recyklingu pojazdów, przyjmowany do demontażu pojazd jest odpadem. Zgodnie z definicją towarów zawartą w § 3 ww. rozporządzenia, przez towary rozumie się m.in. braki i odpady, z tym że odpadami są materiały, które na skutek procesów technologicznych lub na skutek zniszczenia lub uszkodzenia utraciły całkowicie swą pierwotną wartość użytkową. Z kolei stosownie do § 12 ust. 3 ww. rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są m.in. faktury, rachunki oraz inne dowody. W przypadku, o którym mowa w pytaniu, takim dowodem jest zaświadczenie o demontażu, wydawane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury. Dodajmy, że w przepisach rozporządzenia wprost określono, że zakup od ludności przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych nie może być udokumentowany dowodem wewnętrznym.
Za dowody księgowe uważa się również dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem (co wynika z § 13 pkt 1 ww. rozporządzenia). Jednak odnośnie kosztów nie ma podobnego uregulowania.
Należy jednocześnie zauważyć, że podatnicy obowiązani są dokonywać zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów:
Zważywszy zatem, że:
to - naszym zdaniem - każde zaświadczenie powinno być wpisane do PKPiR osobno, analogicznie jak faktury czy rachunki.
|