Koszty zakupu przeznaczonych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej towarów handlowych i materiałów, w rozumieniu § 3 pkt 1 lit. a i b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1037), są kosztami uzyskania przychodów i podlegają ewidencjonowaniu w podatkowej księdze według cen zakupu w kolumnie 10.
Zasadniczo zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży (§ 17 ust. 1 rozporządzenia). Podstawę zapisu powinny stanowić dowody księgowe, w szczególności faktury potwierdzające dokonanie zakupu. Niekiedy jednak podatnicy otrzymują towary lub materiały przed doręczeniem im faktury. Wówczas zapisu w księdze dokonuje się na podstawie sporządzonego we własnym zakresie szczegółowego opisu towarów lub materiałów albo ich specyfikacji wystawionej przez dostawcę (§ 16 rozporządzenia), o ile faktura zakupu nie zostanie doręczona w tym samym miesiącu, w którym miała miejsce dostawa towarów (materiałów).
Z kolei problem, jak dokonać zapisów w podatkowej księdze, gdy podatnik otrzymuje fakturę wcześniej niż ma miejsce dostawa towarów lub materiałów oraz gdy nabyte towary lub materiały zostaną doręczone po "zamknięciu" miesiąca, w którym wystawiono fakturę zakupu, wyjaśnia pismo Ministerstwa Finansów, które otrzymaliśmy 22 lipca 2014 r. Czytamy w nim, że: "W przypadku, gdy podstawą zapisów w księdze jest faktura dokumentująca nabycie materiałów podstawowych lub towarów handlowych, za datę zdarzenia gospodarczego ujmowanego w kolumnie 2 należy przyjąć datę wystawienia faktury. Oznacza to, że koszt udokumentowany fakturą stanowi koszt uzyskania przychodów miesiąca, w którym wystawiona została faktura. Podatnik ujmuje koszt udokumentowany fakturą w miesiącu, w którym faktura została wystawiona, nawet jeżeli towar został otrzymany np. w następnym miesiącu po wystawieniu faktury albo »miesiąc, w którym wystawiono fakturę, jest już zamknięty«".
W praktyce zachodzą przypadki, gdy podatnicy dokonują darowizny towarów handlowych i materiałów zakupionych pierwotnie na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej. Może to oznaczać konieczność skorygowania zapisów w podatkowej księdze.
Powszechnie przyjmuje się, że w razie darowizny towarów handlowych i materiałów koszty ich zakupu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 updof. Taka zmiana przeznaczenia tych towarów i materiałów oznacza bowiem, że koszty ich zakupu tracą związek z prowadzoną działalnością gospodarczą (nie służą osiąganiu przychodów ani zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów). Dodatkowo podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11 updof, który wyraża zasadę, że nie zalicza się do kosztów podatkowych darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (za wyjątkiem, o którym mowa w dalszej części tego opracowania).
W sytuacji zatem gdy podatnicy przekażą w formie darowizny towary handlowe i materiały zaewidencjonowane w podatkowej księdze, konieczna będzie korekta zapisów. Na moment przekazania darowizny należy wpisać w księdze wartość korygowanych kosztów na czerwono lub ze znakiem minus, dokonując zapisu w tej samej kolumnie księgi, w której wcześniej ujęto zakup towarów i materiałów, czyli w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 lipca 2014 r., nr IPPB1/415-513/14-2/AM). Poza tym korektą należy objąć również zapisy w kolumnie 11 "Koszty uboczne zakupu", o ile przy zakupie darowanych towarów handlowych lub materiałów poniesione zostały uboczne koszty zakupu.
Natomiast jeżeli przedmiotem darowizny będą wyroby gotowe, korekcie będą podlegały ujęte w podatkowej księdze koszty:
Zapisów korygujących te koszty należy dokonać odpowiednio w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" i kolumnie 13 "pozostałe wydatki".
Zwróć uwagę!
Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów koszty zakupu przekazanych w darowiźnie towarów handlowych i materiałów podatnicy mogą odliczyć od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a updof. |
Należy wskazać, że od zasady nieuznawania darowizn za koszty uzyskania przychodów jest wyjątek. Otóż za koszty uzyskania przychodów uważa się koszty wytworzenia lub cenę nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. Ten wyjątek wynika z uregulowań zawartych w art. 23 ust. 1 pkt 11 updof.
Zwróć uwagę!
Wydatki na nabycie lub wytworzenie przekazanych w darowiźnie produktów spożywczych są kosztami uzyskania przychodów zarówno u producentów tych produktów, jak też u innych darczyńców. |
Wymaga jednak zastrzeżenia, że o ile w związku z darowizną, podatnicy są zobligowani do wykazania VAT należnego, to kwoty tego podatku nie mogą ująć do kosztów uzyskania przychodów. Podatek VAT należny może bowiem być zaliczony do kosztów podatkowych tylko w drodze wyjątku, tj. wyłącznie w okolicznościach określonych w art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. b updof.
|