Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Przygotowanie do zamknięcia podatkowej księgi
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Przygotowanie do zamknięcia podatkowej księgi

Przegląd Podatku Dochodowego nr 23 (383) z dnia 1.12.2014

Zbliża się termin zamknięcia podatkowej księgi przychodów i rozchodów prowadzonej w 2014 r. Na podstawie zapisów dokonanych w księdze podatnicy będą ustalali dochód (stratę) z działalności gospodarczej, który będzie podstawą do obliczenia wysokości podatku należnego za rok podatkowy. Aby właściwie zrealizować te obowiązki, podatkowa księga powinna odzwierciedlać stan rzeczywisty oraz być niewadliwa, a więc prowadzona zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1037).

W praktyce przy prowadzeniu podatkowej księgi zdarzają się błędy, w tym nierzadko spowodowane niejasnymi przepisami i rozbieżnymi stanowiskami co do stosowania tych przepisów. Uwzględniając okoliczność, że błędy mogą rzutować na wysokość rocznego podatku, warto dokonać przeglądu księgi jeszcze przed jej zamknięciem. Jeśli w dokonanych zapisach księgowych zostanie wykryty błąd, należy go skorygować.

1.1. Zasady dokonywania wpisów w księdze i najczęściej popełniane w tym zakresie błędy

W podatkowej księdze zapisów dokonuje się na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów. Dowody księgowe powinny być przechowywane wraz z księgą do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego za dany rok podatkowy. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się natomiast zasadniczo po 5 latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Okres przechowywania dokumentacji wydłuża się, jeżeli bieg terminu przedawnienia nie rozpocznie się, będzie zawieszony lub zostanie przerwany na skutek wystąpienia sytuacji wymienionych w art. 70 § 2-8 oraz art. 70a Ordynacji podatkowej.

Zwróć uwagę!

Dowody księgowe oraz podatkową księgę za 2014 r. należy, co do zasady, przechowywać do końca 2020 r.

Zapisy w księdze powinny być dokonywane w języku polskim i w walucie polskiej. Jeżeli więc dowody księgowe są sporządzone w języku obcym oraz zawierają wartości wyrażone w walutach obcych, to należy dokonać ich tłumaczenia i przeliczenia na złote.

Ponadto zapisy księgowe muszą być dokonane w sposób czytelny i trwały. Niedopuszczalne jest pozostawienie w księdze wolnych miejsc w celu dokonania w niej wpisów w terminie późniejszym. W razie prowadzenia ksiąg w systemie informatycznym konieczne jest zachowanie procedur i środków ochrony przed zniszczeniem lub modyfikacją danych, wskazanych w § 31 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi.

Podatkowa księga powinna być prowadzona zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi oraz z objaśnieniami do tego wzoru. Z objaśnień tych wynika, jakiego rodzaju przychody lub koszty uzyskania przychodów ujmuje się w poszczególnych kolumnach księgi. W omawianym zakresie błąd księgowania może polegać na:

  • ujęciu kwoty przychodu w kolumnie kosztowej lub
     
  • wpisaniu kosztu w kolumnie służącej do ewidencjonowania przychodów.

Błędne ujęcie kwoty w niewłaściwej kolumnie księgi może być również konsekwencją niewłaściwej oceny m.in. rodzaju poniesionego kosztu.

Przykład

Podatnik zakupił towar handlowy, który został dostarczony do jego siedziby przez sprzedawcę. Na fakturze dokumentującej zakup sprzedawca w odrębnych pozycjach wykazał koszty zakupu towaru oraz koszty transportu. Podatnik uznał koszty transportu za koszt usługi obcej i wykazał te koszty w podatkowej księdze w kolumnie 13 "pozostałe wydatki", podczas gdy koszty te poniesione w związku z zakupem należało ująć w kolumnie 11 "Koszty uboczne zakupu".

Błędy w zapisach mogą polegać także na zaksięgowaniu niewłaściwej (zaniżonej lub zawyżonej) kwoty przychodu lub kosztu albo kwoty nieprawidłowo uznanej za przychód lub koszt podatkowy. Takie błędy są istotne, ponieważ zniekształcają wysokość dochodu/straty z prowadzonej działalności. Zatem analizując zapisy w podatkowej księdze, warto zwrócić uwagę m.in. czy wpisana kwota przychodu lub kosztu odpowiada kwocie wyrażonej w dowodzie księgowym będącym podstawą zapisu, jak również czy uwzględniony w księdze wydatek stanowi koszt podatkowy.

Przykład

Podatnik na potrzeby prowadzonej działalności wykorzystuje, stanowiący jego własność, samochód osobowy niewprowadzony do środków trwałych, ale nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu. W tej sytuacji ujmowanie przez podatnika w podatkowej księdze w kolumnie 13 "pozostałe wydatki" udokumentowanych wydatków z tytułu używania tego samochodu jest błędem, gdyż nie mogą być one kosztem uzyskania przychodu (art. 23 ust. 5 updof).

Spotykanym w praktyce błędem w zapisach księgowych jest też pominięcie określonej operacji lub kilkakrotne ujęcie tej samej. Tego rodzaju nieprawidłowości mogą być przyczyną zakwestionowania rocznego rozliczenia podatku sporządzonego w oparciu o podatkową księgę, gdyż powodują zawyżenie lub zaniżenie przychodów lub kosztów.

Przykład

Podatnik w październiku 2014 r. otrzymał zamówiony towar, którego wartość zgodnie z zawartą umową wynosiła 9.500 zł (netto). Ze względu na brak faktury zaksięgował w podatkowej księdze zakup towaru na podstawie sporządzonego przez siebie szczegółowego opisu otrzymanego towaru handlowego. Faktura dokumentująca ten zakup została wystawiona przez dostawcę 3 listopada br., przy czym wartość netto towaru wynikająca z faktury wyniosła 9.200 zł. Po otrzymaniu faktury podatnik nie wprowadził do księgi zapisu zmniejszającego wartość kosztów zakupu towaru. W rezultacie zawyżył koszty uzyskania przychodów o 300 zł (netto).

Z kolei niewłaściwe określenie daty operacji gospodarczej może skutkować błędnym ustaleniem przychodów i kosztów danego okresu rozliczeniowego. Aby uniknąć tego rodzaju błędów, należy zwracać uwagę na określone w przepisach o podatku dochodowym zasady ustalania momentu powstania przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów.

W tym miejscu warto w szczególności przypomnieć, że zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych:

Przykład

Podatnik 16 grudnia 2013 r. sprzedał 10 szt. wyrobów własnej produkcji (w cenie jednostkowej 1.000 zł netto) i tego samego dnia wystawił fakturę. Przychód ze sprzedaży w kwocie 10.000 zł (netto) ujął w podatkowej księdze w kolumnie 7 "wartość sprzedanych towarów i usług" pod datą wystawienia faktury. W marcu 2014 r. nabywca zwrócił 2 szt. zakupionego towaru, który okazał się wadliwy. Uznając reklamację, podatnik 10 marca 2014 r. wystawił fakturę korygującą na kwotę 2.000 zł (netto). Kwotę zmniejszenia przychodów zaksięgował w podatkowej księdze za marzec 2014 r. Uwzględniając stanowisko organów podatkowych, należy uznać, że podatnik zaniżył wysokość osiągniętych w 2014 r. przychodów.


1.2. Korekta błędów w zapisach księgowych

Zasady korygowania błędów stwierdzonych w zapisach księgowych sformułowane zostały w § 12 ust. 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi. W myśl tego przepisu, błędy takie poprawia się poprzez:

  • skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty dokonania poprawki - przy czym ten sposób mogą stosować podatnicy prowadzący podatkową księgę tradycyjne (ręcznie), lub
     
  • wprowadzenie do księgi niewpisanych dowodów lub dowodów zawierających korekty błędnych zapisów, przy czym zapisów zmniejszających przychody lub koszty dokonuje się ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym.

W sytuacji gdy zachodzi konieczność ujęcia faktury pominiętej (ujawnionej), a podatkowa księga za dany miesiąc została już zamknięta i rozliczona, stwierdzony błąd należy poprawić, wpisując fakturę pod podsumowaniem zapisów, a następnie trzeba ponownie podsumować dany miesiąc.

Mimo błędów w zapisach księgowych podatkową księgę uznaje się za rzetelną, w przypadku gdy:

  • niewpisane lub błędnie wpisane kwoty przychodu nie przekraczają łącznie 0,5% przychodu wykazanego w księdze za dany rok podatkowy lub przychodu wykazanego w roku podatkowym do dnia, w którym naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej stwierdził te błędy, lub
     
  • brak właściwych zapisów jest związany z nieszczęśliwym wypadkiem lub zdarzeniem losowym, które uniemożliwiło podatnikowi prowadzenie księgi, lub
     
  • błędy spowodowały podwyższenie kwoty podstawy opodatkowania, z wyjątkiem błędów polegających na niewykazaniu lub zaniżeniu kosztów zakupu materiałów podstawowych, towarów handlowych oraz kosztów robocizny, lub
     
  • podatnik uzupełnił zapisy lub dokonał korekty błędnych zapisów w księdze przed rozpoczęciem kontroli przez naczelnika urzędu skarbowego lub przez organ kontroli skarbowej, lub
     
  • błędne zapisy są skutkiem oczywistej omyłki, a podatnik posiada dowody księgowe odpowiadające warunkom, o których mowa w § 12 ust. 3 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi.

Wynika to z § 11 ust. 4 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi.

Podobnie nie skutkują uznaniem księgi za nierzetelną braki zapisów lub błędne zapisy dotyczące kosztów uzyskania przychodu stwierdzone we wspomnianych okolicznościach (§ 11 ust. 5 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi).


Księga podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.