Prowadzę działalność gospodarczą, którą rozliczam w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów. W 2013 r. prowadzę podatkową księgę w formie elektronicznej. Posiadam odpowiedni program komputerowy. Czy w tym celu mogę wykorzystywać prywatny komputer, czy konieczne jest przekazanie komputera do majątku firmy?
Podatnik nie musi przekazywać prywatnego komputera do majątku firmy. Podatkową księgę przychodów i rozchodów może prowadzić w formie elektronicznej, wykorzystując do tego prywatny komputer.
Przepisy nie obligują podatnika do wykonywania działalności gospodarczej wyłącznie przy użyciu firmowych składników majątku. Podatnik może więc prowadzić podatkową księgę w formie elektronicznej, wykorzystując w tym celu swój prywatny komputer.
Aby jednak prowadzona w ten sposób podatkowa księga mogła być uznana za prawidłową, konieczne jest spełnienie warunków określonych w § 31 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, tj.:
1) określenie na piśmie szczegółowej instrukcji obsługi programu komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg,
2) stosowanie programu komputerowego zapewniającego bezzwłoczny wgląd w treść dokonywanych zapisów oraz wydrukowanie wszystkich danych w porządku chronologicznym, zgodnie z wzorem księgi,
3) przechowywanie zapisanych danych na magnetycznych nośnikach informacji, do czasu wydruku zawartych na nich danych, w sposób chroniący przed zatarciem lub zniekształceniem tych danych albo naruszeniem ustalonych zasad ich przetwarzania.
Samo prowadzenie podatkowej księgi przy zastosowaniu technik informatycznych jest jednak niewystarczające. Konieczne jest sporządzanie wydruku zapisów dokonanych za dany miesiąc. Wydruk ten musi być zgodny z wzorem podatkowej księgi i powinien być sporządzony na koniec każdego miesiąca w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenie z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
Gdyby program komputerowy nie zapewniał możliwości wydrukowania księgi według jej wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, wówczas podatnik będzie obowiązany założyć księgę w formie zbroszurowanej (papierowej). I to w niej, w odpowiednich kolumnach, po zakończeniu miesiąca będzie wpisywał sumy miesięczne wynikające z wydruku komputerowego zawierającego podsumowanie zapisów za dany miesiąc.
|