Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Podpis elektroniczny w biurze rachunkowym
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Podpis elektroniczny w biurze rachunkowym

Gazeta Podatkowa nr 73 (1530) z dnia 10.09.2018
Małgorzata Żujewska

Prowadzę od niedawna biuro rachunkowe. Mam 5 klientów. Czy do podpisywania ich deklaracji podatkowych składanych przez internet muszę posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny, czy mogę posługiwać się profilem zaufanym?

Deklaracje podatkowe składane przez biuro rachunkowe (uprawnioną osobę) w imieniu klienta muszą być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym - niezależnie od liczby klientów obsługiwanych przez biuro rachunkowe.

Podatnik ma prawo ustanowić pełnomocnika do podpisywania deklaracji składanych w formie elektronicznej. Mowa o tym w art. 80a § 1 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.). Pełnomocnictwa wolno udzielić wyłącznie osobie fizycznej, która ma pełną zdolność do czynności prawnych, czyli pełnoletniej i nieubezwłasnowolnionej. Biura rachunkowego działającego w formie osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej nie można upoważnić do podpisywania deklaracji. Klient biura rachunkowego musi udzielić pełnomocnictwa konkretnej osobie fizycznej, np. właścicielowi biura. Pełnomocnictwo składa się na formularzu UPL-1. Można je przekazać w formie: papierowej (naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla mocodawcy w sprawach ewidencji podatników i płatników) lub elektronicznej przez ePUAP (Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej). Pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji może być udzielone na oznaczony czas lub bezterminowo.


Druk UPL-1 dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Ordynacja podatkowa.


Pełnomocnik powinien posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny - oparty na kwalifikowanym certyfikacie i składany za pomocą przeznaczonego do tego urządzenia. Taki podpis jest uniwersalnym sposobem autoryzowania dokumentów podatkowych przekazywanych w imieniu mocodawcy przez internet. Pozwala podpisać każdy dokument: deklaracje (np. VAT-7), zeznania (np. PIT-36), zgłoszenia aktualizacyjne (np. NIP-8) czy JPK_VAT.

Profil zaufany stosuje się co prawda do podpisywania dokumentów składanych administracji skarbowej, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Mogą być nim podpisane wybrane dokumenty przekazywane przez podatnika (a nie pełnomocnika) za pośrednictwem Portalu Podatkowego. Są to: PIT-37, PIT-38, wniosek o sporządzenie zeznania przez urząd skarbowy (PIT-WZ) oraz oświadczenie o przekazaniu 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (PIT-OP). Profilem zaufanym można ponadto podpisać przesyłany przez CEIDG wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16) oraz zgłoszenie rejestracyjne w zakresie VAT (VAT-R). Wynika to z § 10 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2017 r. poz. 1802 ze zm.).

Pełnomocnik może wykorzystać profil zaufany w zasadzie jedynie do podpisywania w imieniu mocodawcy składanych co miesiąc JPK_VAT.

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.