Indywidualna interpretacja podatkowa to sposób na uzyskanie stanowiska administracji skarbowej w zakresie stosowania niejasnych regulacji prawa podatkowego. Wniosek może złożyć jeden zainteresowany lub grupa. Na wydanie wyjaśnień są - w związku z odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego spowodowanego COVID-19 - znowu 3 miesiące.
Indywidualne interpretacje podatkowe wydaje, na wniosek zainteresowanego, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS).
Przedmiotem wyjaśnień mogą być przepisy ustaw podatkowych oraz wydawanych na ich podstawie aktów wykonawczych, postanowienia ratyfikowanych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Polskę innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej. Pytać wolno nie tylko o przepisy już obowiązujące. Wniosek może dotyczyć regulacji już uchwalonych i opublikowanych, ale które jeszcze nie weszły w życie z powodu vacatio legis. Wiele kwestii zostało jednak wyłączonych z zakresu indywidualnych interpretacji podatkowych, np. przepisy dotyczące właściwości, uprawnień i obowiązków organów podatkowych, regulacje dotyczące stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania czy sprawy objęte wiążącymi informacjami stawkowymi. Precyzuje to art. 14b Ordynacji podatkowej.
Indywidualna interpretacja podatkowa daje adresatowi, który się do niej zastosuje, ochronę przed niekorzystnymi skutkami: jej zmiany, stwierdzenia wygaśnięcia, uchylenia przez sąd administracyjny lub nieuwzględnienia w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. Ponadto nie jest wszczynane postępowanie w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a wszczęte podlega umorzeniu, oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę. W przypadku gdy skutki podatkowe zdarzenia będącego przedmiotem wyjaśnień miały miejsce po doręczeniu interpretacji podatkowej, uzyskuje się również zwolnienie z obowiązku uiszczenia podatku w zakresie wskazanym w art. 14m Ordynacji podatkowej.
Wnioski o interpretację podatkową mogą być składane przez jednego wnioskodawcę (ORD-IN) albo przez wiele osób lub podmiotów uczestniczących w tym samym stanie faktycznym albo mających uczestniczyć w tym samym zdarzeniu przyszłym (ORD-WS z ORD-WS/B).
Wnioskodawca ma obowiązek wyczerpująco opisać sytuację, tzn. zaistniały stan faktyczny albo zdarzenie przyszłe, w związku z którą pojawiły się wątpliwości interpretacyjne. Konieczne jest także przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionej sytuacji. Nie dołącza się dowodów potwierdzających prawdziwość podanych informacji, np. umów, faktur, map. Wniosek można złożyć w formie papierowej lub elektronicznej. Wersję papierową należy przesłać na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała. Dokument elektroniczny można przekazać za pośrednictwem ePUAP na skrytkę KIS (na adres: /KIS/wnioski).
Wniesienie wniosku wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłaty. Wynosi ona 40 zł. Taką kwotę trzeba uiścić od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Opłatę za wspólny wniosek ustala się w ten sposób, że iloczyn ustawowej opłaty za złożenie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej (40 zł) i sumę odrębnych sytuacji przedstawionych we wniosku (stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych) trzeba przemnożyć przez liczbę zainteresowanych. Przykładowo w przypadku, gdy 3 osoby składają wniosek dotyczący jednej sprawy, trzeba uiścić 120 zł (40 zł × 1 × 3). Opłatę należy wpłacić na rachunek bankowy KIS w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Dyrektor KIS ma na wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej 3 miesiące od dnia otrzymania wniosku. Dotyczy to wniosków składanych po 1 lipca 2023 r.
Termin wydania indywidualnej interpretacji podatkowej był przez ostatnie ponad 3 lata wydłużony do 6 miesięcy w związku z epidemią COVID-19. Wynika to z art. 31g ust. 1 specustawy w sprawie COVID-19 (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm.). Wydłużony termin stosuje się nadal w przypadku wniosków złożonych od 31 marca 2020 r. do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, tzn. złożonych od 31 marca 2020 r. do 30 czerwca 2023 r. Konsekwencją bezskutecznego upływu terminu jest uzyskanie przez wnioskodawcę tzw. milczącej interpretacji. Uznaje się, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania interpretacji podatkowej, została wydana interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy.
Wnioskodawca może w każdym czasie wystąpić z żądaniem poinformowania go telefonicznie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej o dacie wydania interpretacji podatkowej oraz o zawartej w niej ocenie jego stanowiska albo o innym sposobie rozstrzygnięcia sprawy. Informację przekazuje się mu niezwłocznie. Jeżeli wnioskodawca wystąpi z żądaniem przed wydaniem interpretacji podatkowej, odpowiedź powinien otrzymać nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu wydania interpretacji albo innego rozstrzygnięcia w sprawie.
Indywidualne interpretacje podatkowe nie są wydawane w zakresie:
|
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)
|