Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Zakładanie firmy  »   Wynajem prywatnych kwater w sezonie lato 2019
POLECAMY
P R E N U M E R A T A
www.gazetapodatkowa.gofin.pl
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Wynajem prywatnych kwater w sezonie lato 2019

Gazeta Podatkowa nr 46 (1608) z dnia 10.06.2019
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Choć wciąż powstają nowe hotele i pensjonaty o wysokim standardzie, to wielu turystów nadal chętnie wybiera gospodarstwa agroturystyczne czy też po prostu nocleg w tzw. prywatnych kwaterach. Sezon wakacyjny zbliża się wielkimi krokami. O czym pamiętać, aby legalnie prowadzić taki interes?

Agroturystyka nie wymaga rejestracji w CEIDG

Działalność typowo agroturystyczna może nie wymagać rejestracji działalności gospodarczej. Dzieje się tak dlatego, że ustawa Prawo przedsiębiorców w art. 6 wyraźnie stanowi, jakie rodzaje działalności gospodarczej wyłączone są spod jej regulacji. Dotyczy to m.in. wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów. O ile taka działalność świadczona przez rolników w gospodarstwach wiejskich nie wymaga rejestracji np. w CEIDG, to konieczne jest spełnienie innych warunków określonych m.in. przez ustawę o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.

Najem w działalności nierejestrowanej

Jeżeli działalność nie jest prowadzona przez rolnika w gospodarstwie rolnym, a np. najmowi podlegają pokoje położone w nadmorskiej miejscowości, wówczas konieczna może okazać się wcześniejsza rejestracja działalności gospodarczej. Obecnie Prawo przedsiębiorców dopuszcza prowadzenie tzw. działalności nierejestrowej. Taką działalność może prowadzić osoba fizyczna, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej. W przypadku przekroczenia w danym miesiącu wspomnianego progu (obecnie 1.125 zł) prowadzący taką działalność musi złożyć wniosek o wpis do CEIDG, w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie wysokości wspomnianego progu.


Obecnie nie ma obowiązku zameldowania wczasowiczów.

Konieczna rejestracja u wójta

Usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach hotelarskich, które spełniają wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany np. hotel czy pensjonat, a także wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnymi przepisami. Usługi hotelarskie mogą być świadczone również w innych obiektach, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania co do wyposażenia. Przepisy ustawy o usługach hotelarskich wyraźnie stanowią, że za inne obiekty, w których mogą być świadczone usługi hotelarskie, uważa się także wynajmowane przez rolników pokoje i miejsca na ustawianie namiotów w prowadzonych przez nich gospodarstwach rolnych, jeżeli obiekty te spełniają minimalne wymagania co do wyposażenia. Skoro miejsca te uznawane są wyraźnie za inne miejsca, w których mogą być świadczone usługi hotelarskie, to muszą spełniać określone przepisami wymagania oraz podlegają obowiązkowemu zgłoszeniu do ewidencji takich obiektów, prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce położenia takiego obiektu.

W razie wezwania do kontroli przez organ prowadzący ewidencję, dokumentuje się spełnianie wymagań w zakresie wymogów:

  • budowlanych - książką obiektu budowlanego, a w przypadku gdy obiekt nie posiada książki obiektu budowlanego - protokołem z kontroli obiektu budowlanego,
     
  • przeciwpożarowych - opinią właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej lub osoby wykonującej czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
     
  • sanitarnych - opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.

Minimalne wymagania co do wyposażenia obiektów świadczących usługi hotelarskie z podziałem na rodzaje takich obiektów określa rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. z 2017 r. poz. 2166 ze zm.).

Pozostałe regulacje

Jeżeli przedsiębiorca prowadzący wynajem pokoi lub rolnik prowadzący gospodarstwo agroturystyczne udostępniają gościom odbiorniki telewizyjne i radiowe, wówczas powinni opłacać z tego tytułu abonament oraz regulować opłaty licencyjne na rzecz organizacji zrzeszających twórców i artystów. Jeśli oprócz noclegu świadczone są usługi żywienia, to konieczne może okazać się spełnianie wymagań określanych przepisami ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

W przypadku prowadzenia działalności w miejscowościach posiadających określone walory klimatyczne lub status uzdrowiska, konieczne może być pobieranie od gości opłaty miejscowej lub uzdrowiskowej.

Ponadto, ze względu na konieczność chronienia danych osobowych przetwarzanych w związku ze świadczeniem usług, należy pamiętać o wdrożeniu regulacji wynikających z RODO.

Zestaw wyposażenia meblowego w samodzielnym pokoju:

- łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 × 190 cm lub łóżka dwuosobowe o wymiarach minimum 120 × 190 cm,
- nocny stolik lub półka przy każdym łóżku,
- stół lub stolik,
- krzesło lub taboret (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój) lub ława,
- wieszak na odzież oraz półka lub stelaż na rzeczy osobiste,
- pościel dla jednej osoby (kołdra lub dwa koce, poduszka, poszwa, poszewka na poduszkę, prześcieradło),
- oświetlenie - minimum jeden punkt świetlny o mocy 60 W,
- zasłony okienne zaciemniające,
- dostęp do węzła higieniczno-sanitarnego (maksymalna liczba osób przypadających na 1 węzeł - 15),
- kosz na śmieci niepalny lub trudno zapalny.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 238 ze zm.)

Zakładanie firmy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.