Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Zakładanie firmy  »   Przedłużenie małego ZUS po wznowieniu prowadzenia firmy
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Przedłużenie małego ZUS po wznowieniu prowadzenia firmy

Gazeta Podatkowa nr 73 (2052) z dnia 11.09.2023
Dorota Wyderska

Przedsiębiorca korzystał z małego ZUS do 31 stycznia 2023 r. (z tym dniem upłynął mu 36-miesięczny okres korzystania z tej ulgi). Od 1 lutego 2023 r. zgłosił się do ubezpieczeń z kodem 05 10 0 0, tj. jako przedsiębiorca opłacający składki społeczne na ogólnych zasadach. Od 15 czerwca do 14 września 2023 r. ma zawieszoną działalność gospodarczą. Po wznowieniu prowadzenia firmy od 15 września 2023 r. chciałby skorzystać z dodatkowych 12 miesięcy opłacania składek w ramach małego ZUS. Od kiedy byłoby to możliwe?

Przedsiębiorcy, którzy w 2023 r. opłacają składki na ubezpieczenia społeczne naliczane od podstawy ustalonej w oparciu o wysokość firmowego dochodu (tj. w ramach tzw. małego ZUS), mogą kontynuować korzystanie z tej ulgi przez okres dodatkowych 12 miesięcy kalendarzowych. Tak wynika z obowiązującego od 1 sierpnia 2023 r. art. 112a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1230 ze zm.). Nowelizacji dokonała ustawa o świadczeniu wspierającym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1429).

Według nowych przepisów również przedsiębiorca korzystający z małego ZUS, który - tak jak osoba, o której mowa w pytaniu - w 2023 r. osiągnął limit 36 miesięcy kalendarzowych korzystania z tej preferencji i który przed dniem 1 sierpnia 2023 r. ustalał podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w inny sposób (i w konsekwencji był zgłoszony z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10 X X lub 05 12 X X), ma prawo do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na zasadach określonych w art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (tj. w ramach małego ZUS) przez okres dodatkowych 12 miesięcy kalendarzowych. W tym przypadku, aby móc przedłużyć ulgę, przedsiębiorca powinien zawiadomić ZUS o zmianie danych dotyczących tytułu ubezpieczenia, tj. poprzez:

  • wyrejestrowanie z ubezpieczeń na druku ZUS ZWUA z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10 X X (lub 05 12 X X), jeśli kontynuuje działalność prowadzoną w 2023 r.,
  • zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych na druku ZUS ZUA (lub ZUS ZZA, gdy jest objęty tylko ubezpieczeniem zdrowotnym) z kodem tytułu ubezpieczenia 05 90 X X (lub 05 92 X X, jeśli ma prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy).

Należy też pamiętać, że ulga zacznie obowiązywać dopiero od 1. dnia następnego miesiąca po dokonaniu zgłoszenia.

Przedsiębiorca, o którym mowa w pytaniu, chcąc skorzystać z przedłużenia małego ZUS o dodatkowe 12 miesięcy po wznowieniu od 15 września 2023 r. prowadzenia działalności gospodarczej, powinien przekazać do ZUS druki ZUS ZWUA i ZUS ZUA. Jeśli zgłosi się do małego ZUS z kodem 05 90 0 0 we wrześniu 2023 r., będzie miał prawo do dodatkowych 12 miesięcy ulgi, licząc od 1 października 2023 r. W wyrejestrowaniu z ubezpieczeń (z kodem tytułu ubezpieczenia 05 10 0 0) oraz w zgłoszeniu do ubezpieczeń (już z nowym kodem tytułu ubezpieczenia 05 90 0 0) powinien wskazać datę podlegania ubezpieczeniom od 1 października 2023 r. Tym samym składki na ubezpieczenia społeczne za wrzesień 2023 r. przedsiębiorca powinien jeszcze opłacić od podstawy nie niższej niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, zmniejszonej proporcjonalnie o dni zawieszenia firmy we wrześniu br. Natomiast w ramach małego ZUS przedsiębiorca będzie mógł w 2023 r. ustalić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przez 3 miesiące (tj. za październik, listopad i grudzień) oraz w 2024 r. - przez 9 miesięcy, tj. od stycznia do września (oczywiście przyjmując, że spełni warunek uzyskania przychodu z działalności w 2023 r. w wysokości nieprzekraczającej 120.000 zł oraz pozostałe warunki określone w art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Zakładanie firmy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.