Wyszukaj

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Zakładanie firmy  »   Jak założyć firmę organizującą wesela?
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Jak założyć firmę organizującą wesela?

Gazeta Podatkowa nr 92 (1133) z dnia 17.11.2014
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Zawód konsultanta ślubnego (ang. wedding planner) jest zawodem stosunkowo młodym w naszym kraju, a co za tym idzie, firm działających w branży weselnej wciąż jest niewiele. Chodzi tu o takie firmy, które kompleksowo zajmują się organizacją wesela: planują jego przebieg, wystrój sali, dobór muzyki, układają menu weselne, zajmują się transportem gości. Kto może prowadzić agencję ślubną i jakie wymagania trzeba spełnić, by osiągnąć sukces w tej branży?

Czym zajmuje się konsultant ślubny?

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w 2013 r. przygotowało w ramach publikacji Krajowego Rejestru Kompetencji Zawodowych zasady wykonywania zawodu organizatora imprez ślubnych. Czytamy w nim, że organizator imprez ślubnych działa w imieniu i na zlecenie pary młodej. Poprzez bezpośrednią analizę oczekiwań, preferencji oraz możliwości finansowych określa indywidualne potrzeby klientów oraz doradza w zakresie stylu uroczystości, jej lokalizacji, atrakcji artystycznych, dekoracji itp. Układa scenariusz ślubu i wesela, opracowuje harmonogram prac, a także czuwa nad prawidłowym przebiegiem całej uroczystości. Posiada rozbudowaną bazę zweryfikowanych usługodawców, z którymi w imieniu pary młodej negocjuje warunki zleceń i umów.

Moda na przygotowywanie uroczystości weselnych przy pomocy profesjonalnych konsultantów ślubnych przywędrowała do nas ze Stanów Zjednoczonych. Tam większość ślubów organizowana jest przez profesjonalne firmy. U nas, co do zasady, organizuje się śluby we własnym zakresie. Choć tendencja ta powoli zaczyna się zmieniać. Z informacji zawartych na portalach weselnych wynika, że z usług profesjonalnych agencji ślubnych korzystają w naszym kraju osoby zamożne oraz mieszkające za granicą, które ze względu na rodzinę i przywiązanie do tradycji swój ślub organizują w Polsce.

Jak założyć agencję ślubną?

Początkowe koszty związane z uruchomieniem takiej firmy nie będą wysokie. Obecnie nie ma żadnych prawnych wymagań związanych z założeniem firmy zajmującej się organizacją wesel. Wystarczające jest założenie jej w formie jednoosobowej działalności gospodarczej na podstawie wpisu do CEIDG. Dokonując rejestracji i wypełniając formularz CEIDG-1 przedsiębiorca zobowiązany jest określić przedmiot swojej działalności zgodnie z obowiązującą Klasyfikacją Działalności PKD 2007. W klasyfikacji tej nie ma pojęcia konsultanta ślubnego czy też agencji ślubnej, trzeba więc dopasować kody PKD. Właściwe będą:

  • Sekcja R. Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją,
     
  • Dział 93. Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna,
     
  • Grupa 93.2. Działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

Teoretycznie można taką firmę prowadzić jednoosobowo, można również zatrudniać pracowników. Na początek nie jest nawet niezbędne posiadanie lokalu, można ją bowiem zarejestrować pod własnym adresem, a na spotkania z klientami umawiać się np. w restauracjach, w których potencjalnie można zorganizować wesele. Oczywiście, posiadanie lokalu będzie przez klientów mile widziane. Można bowiem w nim prezentować np. zdjęcia ze zorganizowanych wcześniej uroczystości. W pracy konsultant ślubny wykorzystuje typowy sprzęt biurowy: komputer, drukarkę, skaner, aparat fotograficzny oraz narzędzia komunikacji: telefon komórkowy, internet. Do wykonywania zadań zawodowych niezbędne jest posiadanie samochodu.

Trzeba znaleźć podwykonawców

Dla konsultanta ślubnego najważniejsza jest jego baza kontaktów. Takie firmy muszą bowiem współpracować z restauracjami, hotelami, w których można zorganizować przyjęcie weselne i zapewnić noclegi dla gości, poza tym z firmami kateringowymi, gdy lokal nie prowadzi własnej kuchni, z fotografami, zespołami muzycznymi, kwiaciarniami itp. Mając taką bazę kontaktów i współpracując z nimi na stałe, konsultant ślubny może oferować swoim klientom rabaty i tym samym obniżać koszty organizacji wesela.

Rozpoczynając działalność agencji ślubnej warto pomyśleć o skutecznym jej reklamowaniu. Służyć może temu profesjonalna strona internetowa, można również reklamować się, poprzez profile na portalach społecznościach. W sieci działa sporo portali o tematyce ślubnej, gdzie można prezentować swoje usługi. Ponadto można brać udział w targach ślubnych.

Warto się szkolić

Prowadzenie takiej firmy to oczywiście nie jest zajęcie dla każdego, dlatego niezbędne jest szkolenie w tym kierunku. Na rynku są już firmy oferujące szkolenia dla konsultantów ślubnych. Takie szkolenie obejmuje swoim zakresem m.in. kwestie obowiązków konsultanta, poradnictwo w zakresie jak założyć agencję ślubną i jakie są związane z tym koszty, a także kwestie relacji z klientem.

Kontynuacją rozwoju zawodowego mogą być także specjalistyczne szkolenia z zakresu zasad dobrego wychowania, estetyki podawania do stołu, nakryć stołów, znajomości wina i innych alkoholi, sztuki kulinarnej, florystyki i bukieciarstwa, fotografiki.

Osoba prowadząca agencję ślubną oraz jej ewentualni pracownicy powinni posiadać znajomość regionalnych i narodowych tradycji ślubnych. Muszą również orientować się, jakie są najpopularniejsze miejsca, w których organizowane są uroczystości ślubne (kościoły, urzędy stanu cywilnego, miejsca plenerowe) i przyjęcia weselne (takie jak pałace, dworki, sale bankietowe i weselne, kluby, miejsca plenerowe). Trzeba mieć na uwadze, iż prowadzenie takiego biznesu wiąże się z częstymi wyjazdami i pracą w terenie. Co więcej, same wesela odbywają się w weekendy, a nawet święta.

Czym powinien cechować się dobry konsultant ślubny?

- dużą odpornością na stres,
- terminowością i skrupulatnością,
- umiejętnością zarządzania ludźmi,
- wysoką kulturą osobistą,
- predyspozycjami psychofizycznymi i doświadczeniem zawodowym związanym z organizacją imprez oraz obsługą klientów,
- cierpliwością, opanowaniem, otwartością, życzliwością, empatią, tolerancją, elastycznością w działaniu i myśleniu, a jednocześnie asertywnością,
- wyczuciem stylu i estetyki oraz posiadaniem uzdolnień artystycznych.

Zakładanie firmy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.