Rejestracja przez internet
Osoba fizyczna, która zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej może swoją firmę zarejestrować przez internet. W tym celu należy złożyć wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego, który dostępny jest na stronie internetowej CEIDG (www.ceidg.gov.pl), w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Gospodarki bądź za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej. Następnie system teleinformatyczny CEIDG przesyła wnioskodawcy, na wskazany adres poczty elektronicznej, potwierdzenie złożenia wniosku lub informuje o błędach, które należy poprawić.
Wniosek składany w ten sposób musi być opatrzony podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu albo podpisany podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP).
Wpis do CEIDG dokonywany jest z chwilą zamieszczenia danych w systemie teleinformatycznym, jednak nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku, pod warunkiem, że został on złożony poprawnie i przez osobę do tego uprawnioną.
Rejestracja tradycyjna
Obecnie rejestracja własnej firmy, a także dokonywanie zgłoszeń dotyczących przedsiębiorcy i jego firmy następuje nie tylko za pośrednictwem internetu - nadal można tego dokonać w urzędzie gminy (miasta). Przy czym w związku z tym, iż gminy nie są już organami rejestracyjnymi przedsiębiorców, jedynie przekazują one zgłoszenie przedsiębiorcy bezpośrednio do CEIDG (np. zamieniając wniosek z tradycyjnej pisemnej formy na wniosek elektroniczny i wprowadzając dane do systemu CEIDG). Co istotne, obecnie składając wniosek w formie tradycyjnej przedsiębiorca nie jest ograniczony w żaden sposób terytorialnie i może to zrobić w dowolnie wybranej gminie. Składając osobiście wniosek o wpis do CEIDG organ gminy potwierdza tożsamość przedsiębiorcy oraz potwierdza za pokwitowaniem przyjęcie wniosku. Formularz CEIDG-1 można również złożyć listownie, wysyłając go do wybranego urzędu gminy (miasta) listem poleconym. W takim przypadku wniosek musi zostać opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza.
Złożenie CEIDG-1 czasami nie wystarczy
CEIDG przesyła odpowiednie dane zawarte we wniosku niezbędne dla uzyskania wpisu w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) oraz zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Składany wniosek stanowi również zgłoszenie płatnika składek albo jego zmiany. Wniosek ten jest także zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników. Wnioskodawca ma również możliwość dokonania wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (pkt 18 formularza CEIDG-1). Jeżeli jednak nie dokona tego na etapie rejestracji firmy, wówczas musi zgłosić się w tym celu do urzędu skarbowego. Dodatkowa wizyta w urzędzie skarbowym może być konieczna także m.in. w celu rejestracji do podatku VAT - należy tego dokonać przed uzyskaniem pierwszych przychodów. Niezbędne będzie także zgłoszenie się do ZUS celem dokonania zgłoszenia siebie i pracowników do ubezpieczenia społecznego.
Więcej informacji na temat rejestracji firmy w serwisie internetowym naszego Wydawnictwa: www.zakladamyfirme.pl.
Przedsiębiorca do wniosku o wpis do CEIDG może dołączyć zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne, o których mowa w przepisach o podatku od towarów i usług (formularz VAT-R).
Jak jednak wynika z informacji zamieszczonych na stronie internetowej systemu CEIDG (www.ceidg.gov.pl), formularz VAT-R elektronicznie dołączyć mogą do wniosku CEIDG-1 jedynie przedsiębiorcy samodzielnie składający wniosek w CEIDG i dysponujący podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Powyższe obostrzenie wynika z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2012 r. poz. 1537). W przypadku gdy rejestrujący działalność takiego podpisu nie posiada omawiany formularz musi złożyć oddzielnie w urzędzie skarbowym.
Od czynności urzędowej polegającej na potwierdzeniu zarejestrowania podatnika VAT pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 170 zł. Obowiązek uiszczenia tej opłaty powstaje z chwilą złożenia zgłoszenia, a dokonujący zgłoszenia zobowiązany jest dołączyć dowód zapłaty nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty. Do zgłoszenia składanego drogą elektroniczną można dołączyć dowód zapłaty sporządzony w postaci pliku z rozszerzeniem pdf. Działanie takie nie pociąga za sobą obowiązku dostarczenia w późniejszym terminie papierowej wersji dowodu zapłaty.
Działalność reglamentowana
Dla wielu rodzajów działalności gospodarczej istnieje obowiązek uzyskania koncesji, zezwolenia bądź wpisu w rejestrze działalności regulowanej. Ma to zastosowanie w odniesieniu do ponad 80 różnych rodzajów działalności gospodarczej. Oznacza to, że w przypadku koncesji i zezwoleń dodatkowo konieczne jest wystąpienie do właściwego organu z wnioskiem o ich udzielenie. W odniesieniu do działalności regulowanej wystarczy złożenie oświadczenia o spełnianiu warunków wymaganych do prowadzenia danej działalności gospodarczej. Dopiero po uzyskaniu koncesji, zezwolenia albo zaświadczenia o wpisie do rejestru działalności regulowanej możliwe jest rozpoczęcie prowadzenia firmy. Wyjątek stanowi działalność regulowana, którą można podjąć po upływie 14 dni od złożenia oświadczenia, jeżeli organ prowadzący rejestr nie zajmie w sprawie stanowiska.
Nie można zgłosić dwóch odrębnych firm
w CEIDG
Prowadzę firmę na podstawie wpisu do CEIDG. Niedawno, w związku z planami uruchomienia nowej firmy, chciałem złożyć w gminie zupełnie nowy wniosek o wpis do CEIDG. Jednakże urzędnik poinformował mnie, że nie mogę mieć dwóch wpisów w CEIDG. Czy to prawda? TAK. Osoba fizyczna może posiadać tylko jeden ważny wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jak wynika z art. 27 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.), wpis do CEIDG jest dokonywany, jeżeli wniosek jest złożony przez osobę uprawnioną i jest poprawny. Wniosek niepoprawny to m.in. wniosek dotyczący osoby już wpisanej do CEIDG. Dlatego Czytelnik nie może złożyć kolejnego wniosku o wpis do CEIDG. Może natomiast dokonywać zmian w obrębie już posiadanego wpisu. Przykładowo może poszerzyć zakres prowadzonej obecnie działalności, może zgłosić dodatkowe miejsce wykonywania działalności gospodarczej czy też rozpocząć działalność np. w ramach spółki cywilnej. Wszystkich tych zmian powinien dokonać składając wniosek o zmianę wpisu w CEIDG. |
|