Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Kolejne ułatwienia dla przedsiębiorców
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Kolejne ułatwienia dla przedsiębiorców

Gazeta Podatkowa nr 84 (1541) z dnia 18.10.2018
Kinga Romas

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym. Przewiduje on blisko 50 uproszczeń, które mają zmniejszyć obowiązki biurokratyczne oraz uprościć prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. To kolejna - po pakiecie 100 zmian dla firm oraz Konstytucji Biznesu - propozycja, która ma ułatwić życie polskim przedsiębiorcom.

Potrzeba zmian

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w Polsce, jak również podmioty dopiero planujące rejestrację firmy nadal spotykają na swojej drodze wiele utrudnień. Rządowy projekt zakłada stworzenie lepszych warunków w zakresie podejmowania przez przedsiębiorców (podatników) inicjatyw rozwijających ich podstawowe aktywności, odciążając ich w wypełnianiu obowiązków biurokratycznych. Proponowany pakiet zmian stanowi realizację rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która podkreśla wartość rozwoju przedsiębiorczości i wspierania przedsiębiorców, w szczególności z kategorii MŚP. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu: "(…) projekt zakłada wprowadzenie regulacji skierowanych na redukcję obciążeń administracyjnych nakładanych na przedsiębiorców, rozszerzenie już obowiązujących uprawnień na szerszą kategorię podmiotów, dokonuje wyjaśnienia ujawnionych wątpliwości interpretacyjnych związanych z wykonywaniem działalności gospodarczej oraz wprowadza zwolnienia podatkowe dla przedsiębiorców i narzędzia minimalizujące ryzyko związane z obciążeniami podatkowymi oraz prowadzeniem kontaktów biznesowych z kontrahentami, którzy okazali się nierzetelni".

Ujednolicenie formularzy

Obecnie do określania wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, składanych przez osoby fizyczne i deklaracji na podatek od nieruchomości, składanych przez pozostałych podatników oraz deklaracji na podatek rolny, składanych przez podatników podatku rolnego, upoważnione są rady gmin.

Tym samym brak jest jednolitego wzoru tych formularzy i w każdej z gmin mogą obowiązywać inne formularze w zakresie tego podatku. Poszczególne gminy decydują także o możliwości składania informacji i deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W wyniku zmiany przepisów druki tych formularzy mają zostać ujednolicone. Ponadto postulowane jest wprowadzenie powszechnej możliwości składania za pomocą środków komunikacji elektronicznej informacji i deklaracji dotyczących podatku od nieruchomości, deklaracji na podatek od środków transportowych oraz deklaracji na opłatę reklamową - dotyczy to gmin, które wprowadziły taką opłatę oraz obowiązek składania takich deklaracji.

Pieczęć firmowa

Nowelizacja zakłada likwidację obowiązku identyfikacji przedsiębiorców i osób w obrocie prawnym za pomocą pieczęci/pieczątek (firmowych lub imiennych). W opinii ustawodawcy składanie oświadczeń w formie papierowej, któremu towarzyszy wymóg formalny stosowania pieczęci/pieczątek, stoi w sprzeczności z nowoczesnym, elektronicznym obrotem prawnym i gospodarczym. Jego zdaniem nawet w przypadku dokumentów w postaci papierowej zastosowanie pieczątki nie jest niezbędne dla zapewnienia wiarygodności dokumentu. Obowiązek ten powoduje natomiast potencjalne ryzyko nieuzasadnionego przedłużania procedur, a w skrajnych sytuacjach wręcz odmowy załatwienia sprawy, przyjęcia dokumentu, odmowy przyznania uprawnienia.

Przykładowo likwidacji miałby ulec obowiązek opatrzenia identyfikatora przewoźnika lub organizatora publicznego transportu pieczęcią tego podmiotu, o którym mowa w art. 33a ust. 2 pkt 6 Prawa przewozowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1983).

Inne proponowane zmiany

» Umożliwienie większej liczbie podmiotów rozliczania podatków dochodowych jako "mały podatnik" przez zwiększenie do 2 mln euro progu rocznej wartości sprzedaży (obecny limit wynosi 1,2 mln euro).
» Możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wynagrodzenia za pracę współpracującego małżonka.
» Zwolnienie z podatku dochodowego wypłaconych od ubezpieczyciela kwot odszkodowań, przeznaczonych na odtworzenie zniszczonego majątku.
» Możliwość jednorazowego rozliczenia całości poniesionej straty podatkowej w wysokości do 5 mln zł w roku podatkowym.
» Wydłużenie terminów na dokonanie wyboru sposobu i formy opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów/ przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (co do zasady z 20 stycznia roku podatkowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód).
» Likwidacja obowiązków wobec organów podatkowych, które bezpośrednio nie wpływają na rozliczenia podatkowe i dotyczą okoliczności, których ustalenie możliwe jest w oparciu o inne dokumenty posiadane przez podatnika, w tym obowiązków:
  - informacyjnych m.in. o prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów,
  - odrębnego powiadomienia m.in. o wyborze sposobu ustalania daty powstania przychodu w przypadku pobrania wpłat na poczet dostaw towarów i usług, o wyborze przez podatnika metody rozliczania różnic kursowych ustalanych w oparciu o przepisy o rachunkowości, złożeniu zawiadomienia o zamiarze prowadzenia ksiąg rachunkowych w roku następnym, o wyborze sposobu wpłacania zaliczek,
  - dokumentacyjnych m.in. prowadzenia indywidualnych (imiennych) kart przychodów pracowników, ewidencji wyposażenia, ewidencji zatrudnienia.
» Zmiany w funkcjonowaniu spółki z o.o.:
  - umożliwienie podejmowania wszystkich uchwał przez wspólników na odległość, w trybie obiegowym,
  - wprowadzenie zasad zwrotu przez wspólników zaliczek pobranych na poczet dywidendy w przypadku, gdy spółka osiągnie stratę albo nie osiągnie zysku w założonej wysokości.
» Skrócenie do 5 lat okresu obowiązkowego przechowywania zatwierdzonych sprawozdań finansowych.

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.