Dokonaliśmy sprzedaży (zwolnionej z VAT) budynku wraz z gruntem zaliczonych do firmowych środków trwałych. W 1997 r. zakupiliśmy budynek oraz prawo wieczystego użytkowania gruntu, które w 1998 r. zostało przekształcone w prawo własności. Budynek nie został w pełni zamortyzowany. W jaki sposób należy ująć tę sprzedaż w księdze podatkowej?
Cała kwota przychodów z odpłatnego zbycia firmowego budynku, zaliczonego do środków trwałych, stanowi przychód z działalności gospodarczej, który należy ująć w księdze podatkowej w kolumnie 8 "Pozostałe przychody". Z pytania wynika, że sprzedany budynek nie został w pełni zamortyzowany, więc jego nieumorzoną wartość Czytelnicy powinni wpisać do księgi w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Grunt, na którym posadowiony jest budynek, nie podlega amortyzacji, więc w kolumnie 8 należy ująć przychód z jego sprzedaży, a do kolumny 13 wpisać jego wartość początkową, w jakiej ujęto go w 1998 r. w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Podstawą ujęcia przychodu w księdze może być wystawiona przez podatnika faktura dokumentująca sprzedaż budynku (łącznie z gruntem). W miesiącu sprzedaży budynek oraz grunt należy usunąć z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Można tego dokonać np. w oparciu o dowód "LT - Likwidacja środka trwałego".
Przychodem z działalności gospodarczej, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o pdof (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), są przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku będących m.in. środkami trwałymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jego wartość ujmuje się w księdze, na podstawie dowodu dokumentującego sprzedaż, np. faktury, w kolumnie 8. Jak wynika bowiem z pkt 8 objaśnień stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544), kolumna ta jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku.
Gdy sprzedawany środek trwały nie został w pełni umorzony, jego niezamortyzowaną wartość trzeba wpisać do księgi podatkowej jako koszt w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Jak określa bowiem art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdof, jeśli środek trwały w momencie sprzedaży nie jest całkowicie zamortyzowany, to podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na jego nabycie, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych. Chodzi tu zarówno o odpisy, które zaliczone zostały do kosztów uzyskania przychodów, jak i te niestanowiące kosztów podatkowych. Warto zaznaczyć, że ostatniego odpisu amortyzacyjnego od zbywanego budynku należy dokonać w miesiącu jego sprzedaży.
Trzeba dodać, że wpisaniu do księgi w kolumnie 13 podlegają także inne udokumentowane wydatki, które podatnik poniósł w związku ze zbyciem firmowego budynku i gruntu, np. koszty pośrednictwa biura nieruchomości czy ogłoszeń zamieszczanych w mediach.
Przykład Założenia W grudniu 2021 r. podatnik dokonał sprzedaży (zwolnionej z VAT) budynku wraz z gruntem, na którym jest posadowiony. Z wystawionej w dniu 23 grudnia 2021 r. przez podatnika faktury sprzedaży wynika, że przychód z tytułu tej transakcji dotyczący budynku wyniósł 253.000 zł, a dotyczący gruntu to 111.000 zł. Wartość początkowa gruntu figurująca w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych to 34.000 zł. Z kolei wartość początkowa budynku to 78.000 zł, a jego dotychczasowe umorzenie (na dzień 30 listopada 2021 r.) to 45.662,50 zł. Miesięczny odpis amortyzacyjny dotyczący budynku wynosi 162,50 zł. Zapisy w księdze podatkowej Podatnik w księdze za grudzień 2021 r. ujmie:
|
|