Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Zakup laptopa do działalności a zapisy w księdze podatkowej

Nowa matryca stawek VAT

Nomenklatura scalona Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług www.klasyfikacje.gofin.pl  »
POLECAMY
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Zakup laptopa do działalności a zapisy w księdze podatkowej

Gazeta Podatkowa nr 75 (1741) z dnia 17.09.2020
Monika Kuźbińska

Rozpocząłem działalność gospodarczą jako grafik komputerowy. We wrześniu 2020 r. zakupiłem do niej laptopa za kwotę netto 9.700 zł. Czy jestem zobligowany uznać go za środek trwały i amortyzować? Czy mogę jego wartość ująć bezpośrednio w kosztach w księdze podatkowej? W której kolumnie księgi powinienem wpisać wydatek związany z nabyciem torby do laptopa?

Czytelnik wydatek na zakup laptopa, ze względu na jego niską wartość początkową, może odnieść bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów i ująć jednorazowo w księdze podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Do tej samej kolumny powinien również wpisać koszt związany z zakupioną torbą do laptopa.

Aby składnik majątku mógł zostać uznany za środek trwały w prowadzonej działalności gospodarczej, musi spełnić warunki określone w art. 22a ust. 1 ustawy o pdof (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426). Niekiedy zdarza się, że kryteria te są zrealizowane i jednocześnie wartość początkowa takiego składnika nie przekracza 10.000 zł. W takiej sytuacji przedsiębiorca może skorzystać z następujących rozwiązań. Po pierwsze, może podjąć decyzję o wprowadzeniu takiego przedmiotu do ewidencji środków trwałych i jego amortyzowaniu na zasadach ogólnych (czyli w czasie) - przy zastosowaniu odpowiedniej metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej. Comiesięczny odpis amortyzacyjny należy wówczas ewidencjonować w księdze podatkowej w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".

W drugim rozwiązaniu podatnik również zalicza taki składnik majątku do środków trwałych, jednak dokonuje od jego wartości początkowej jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Na podstawie art. 22f ust. 3 ustawy o pdof taki odpis jednorazowy, w wysokości odpowiadającej wartości początkowej środka trwałego, podlega ujęciu w księdze w kolumnie 13 w miesiącu oddania go do używania albo w miesiącu następnym.

Stosując rozwiązanie trzecie, przedmiot o wartości początkowej nieprzekraczającej 10.000 zł, który spełnia warunki do uznania go za środek trwały, nie jest wprowadzany do ewidencji środków trwałych, a wydatki poniesione na jego nabycie odnosi się bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Dokonuje się tego w miesiącu oddania takiego składnika do używania poprzez wpisanie ich wartości do kolumny 13 księgi (art. 22d ust. 1 ustawy o pdof). Wybierając to rozwiązanie, trzeba pamiętać, że od 1 stycznia 2020 r. nie ma już obowiązku obejmowania takiego przedmiotu (jeśli jego wartość przekracza 1.500 zł) ewidencją wyposażenia.

W sytuacji opisanej w pytaniu nakłady na niskocenny laptop, który będzie wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej, mogą zatem zostać przez Czytelnika jednorazowo wpisane w kolumnie 13 księgi pod datą oddania go do używania.

Jeśli chodzi natomiast o koszt torby do laptopa, to trzeba podkreślić, że wydatek ten nie zwiększa wartości początkowej laptopa (jeśli zostałby uznany za środek trwały), tylko jest odnoszony bezpośrednio w koszty podatkowe w dacie poniesienia. Torba ta służy bowiem wyłącznie do jego przenoszenia, a fakt jej posiadania nie wpływa na użytkowanie laptopa, ponieważ bez torby jest on również kompletny i zdatny do użytku.

Przykład

Podatnik w dniu 9 września 2020 r. zakupił laptopa, łącznie z torbą, na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Z wystawionej w tym samym dniu faktury wynika, że cena nabycia laptopa wynosiła 9.700 zł netto, a cena torby 82 zł netto.

W księdze podatkowej za wrzesień 2020 r. podatnik dokonał następujących zapisów:

- w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego" - 9.09.2020 r.,
- w kolumnie 6 "Opis zdarzenia gospodarczego" - zakup laptopa wraz z torbą,
- w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" - 9.782 zł.

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.