Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Rozliczanie wierzytelności w firmowym rachunku podatkowym
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Rozliczanie wierzytelności w firmowym rachunku podatkowym

Gazeta Podatkowa nr 33 (1490) z dnia 23.04.2018
Agata Cieśla

Od 1 stycznia 2018 r. obowiązują znowelizowane przepisy ustaw o podatku dochodowym dotyczące obciążania kosztów podatkowych wartością wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, umorzonych lub sprzedanych ze stratą. W wyniku wprowadzonych w tym zakresie zmian od początku roku nie zawsze pełna wysokość straty czy wartość umorzenia może obciążać firmowe koszty podatkowe.

Strata na sprzedaży

Od 1 stycznia br. z art. 23 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdof i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 39 ustawy o pdop wynika, że do kosztów podatkowych nie zalicza się strat z tytułu odpłatnego zbycia wierzytelności, w tym w sposób określony w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o pdof i art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o pdop (tj. wniesienia aportu do spółki albo do spółdzielni), z wyjątkiem wierzytelności lub jej części, które uprzednio zostały zarachowane (w pdof na podstawie art. 14) jako przychód należny - do wysokości uprzednio zarachowanej jako przychód należny. To oznacza, że w stosunku do przepisów obowiązujących do końca 2017 r. nastąpiło ograniczenie możliwości rozliczania w kosztach podatkowych strat ze zbycia wierzytelności wyłącznie do wysokości kwoty wykazanej w przychodach podatkowych (przykład).

Rozliczenie umorzenia

W omawianym zakresie zmodyfikowane zostały także przepisy dotyczące rozliczania w kosztach podatkowych wierzytelności umorzonych. Obecnie uregulowania zawarte w art. 23 ust. 1 pkt 41 ustawy o pdof oraz art. 16 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop wskazują, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów umorzonych wierzytelności, z wyjątkiem wierzytelności lub jej części, które uprzednio zostały (u podatników pdof na podstawie art. 14 ustawy o pdof) zarachowane jako przychody należne - do wysokości zarachowanej jako przychód należny. Tym samym gdy dochodzi do umorzenia wierzytelności, wartość umorzonej wierzytelności również jest kosztem uzyskania przychodów tylko do wysokości przychodu należnego wcześniej wykazanego w związku z tą wierzytelnością.

Wierzytelności z lat ubiegłych

Niestety w przepisach przejściowych ustawy zmieniającej ustawę o pdof, ustawę o pdop oraz ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym... (Dz. U. z 2017 r. poz. 2175), którą znowelizowano omawiane przepisy nie ma odniesienia dotyczącego czasowego zakresu stosowania omówionych przepisów, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. Można się domyślać, że w opinii organów podatkowych przy zaliczaniu po 1 stycznia br. do firmowych kosztów wierzytelności, które powstały do końca 2017 r., w tym odpisanych jako nieściągalne, strat ze sprzedaży wierzytelności lub strat poniesionych w wyniku ich umorzenia, zastosowanie znajdą przepisy znowelizowane. Tym samym przy rozliczaniu ich w kosztach będzie obowiązywało limitowanie wysokością zarachowanego uprzednio przychodu.

Jednak podatnicy pdop, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy i rozpoczął się przed 1 stycznia 2018 r., a zakończy się po 31 grudnia 2017 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy o pdop, w brzmieniu sprzed nowelizacji, z zastrzeżeniem art. 11 ust. 4 ustawy o pdop, co wynika z art. 4 ust. 2 ustawy nowelizującej.

Dokumentowanie nieściągalności bez zmian

Aby daną wierzytelność można było uznać za nieściągalną, jej nieściągalność powinna zostać udokumentowana w sposób wskazany w art. 23 ust. 2 ustawy o pdof lub odpowiednio art. 16 ust. 2 ustawy o pdop, czyli:

1) postanowieniem o nieściągalności, uznanym przez wierzyciela jako odpowiadającym stanowi faktycznemu, wydanym przez właściwy organ postępowania egzekucyjnego, albo

2) postanowieniem sądu o:

a) oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości, jeżeli majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania lub wystarcza jedynie na zaspokojenie tych kosztów, lub

b) umorzeniu postępowania upadłościowego, jeżeli zachodzi okoliczność, o której mowa w lit. a), lub

c) zakończeniu postępowania upadłościowego, albo

3) protokołem sporządzonym przez podatnika, stwierdzającym, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem wierzytelności byłyby równe albo wyższe od jej kwoty.

Co ważne, nie zmieniło się również to, że nieściągalne wierzytelności mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem że nie są przedawnione (art. 23 ust. 1 pkt 17 ustawy o pdof i art. 16 ust. 1 pkt 20 ustawy o pdop).

Przykład

Spółka z o.o. w dniu 8 stycznia 2018 r. sprzedała towary za kwotę 14.760 zł, tym VAT 2.760 zł. Na udokumentowanie dostawy wystawiała fakturę z terminem płatności 5 lutego 2018 r. W styczniu 2018 r. spółka wykazała kwotę netto z tej transakcji, tj. 12.000 zł w przychodach podatkowych. Kontrahent do końca marca br. nie zapłacił za towary. Załóżmy, że po pewnym czasie spółka postanowiła sprzedać całą wierzytelność (tj. 14.760 zł) firmie windykacyjnej.

Wariant I: W wyniku sprzedaży spółka otrzymała 12.000 zł, co oznacza, że strata na sprzedaży wyniosła 2.760 zł. W tej sytuacji kosztem podatkowym będzie cała wartość tej straty.

Wariant II: W wyniku sprzedaży spółka otrzymała 8.400 zł, co oznacza, że strata na sprzedaży wyniosła 6.360 zł. W tej sytuacji kosztem podatkowym będzie cała wartość tej straty.

Wariant III: W wyniku sprzedaży spółka otrzymała 2.500 zł, co oznacza, że strata na sprzedaży wyniosła 12.260 zł. W tej sytuacji kosztem podatkowym będzie strata z tytułu sprzedanej wierzytelności, ale tylko do wysokości kwoty zarachowanej uprzednio jako przychód, tj. 12.000 zł. Pozostała część straty, tj. 260 zł, nie będzie obciążała kosztów uzyskania przychodów.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2018 r. poz. 200 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2017 r. poz. 2343 ze zm.)

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.