W okresie od 1 stycznia 2023 r. do chwili obecnej mam zawieszone wykonywanie działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej. W okresie jej zawieszenia uzyskuję dochody z umowy o pracę i umów o dzieło opodatkowanych zaliczkowo, czyli również według skali podatkowej. Zgodnie z umową najmu lokalu firmowego do upływu okresu jej wypowiedzenia, tj. do końca marca 2023 r. miałem obowiązek opłacania miesięcznie czynszu najmu. Ponadto do maja 2023 r. płaciłem raty leasingowe za wykorzystywany w prowadzeniu działalności sprzęt komputerowy. Czy te opłaty czynszowe mogę rozliczyć w PIT-36 składanym za 2023 r., jako koszty firmowe, pomimo że w 2023 r. nie uzyskałem żadnych przychodów z działalności gospodarczej?
W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorcy nie mogą jej wykonywać i osiągać bieżących przychodów z tytułu jej prowadzenia. Jednocześnie jednak mają prawo m.in. wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów i regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Stąd, gdy przedsiębiorca, mimo niewykonywania działalności, ponosi koszty z nią związane, to wydatki na ten cel, o ile tylko mają one związek z zachowaniem lub zabezpieczeniem tego źródła przychodów, a do ich poniesienia zobowiązuje podatnika umowa zawarta przed zawieszeniem firmy, mogą stanowić firmowe koszty podatkowe.
Pomimo że w okresie zawieszenia działalności podatnicy są zwolnieni z obowiązku wpłacania zaliczek na pdof za ten okres, nie zwalnia ich to z obowiązku złożenia w ustawowym terminie zeznania podatkowego. W PIT-36 za 2023 r. Czytelnik wykaże wydatki poniesione na zapłatę czynszu najmu lokalu na potrzeby firmowe oraz czynszów (rat) leasingowych. W efekcie, przy braku w 2023 r. przychodów firmowych, wygeneruje on w zeznaniu rocznym stratę z tego źródła.
|