MRPiPS jeszcze w 2024 r. przygotowało projekt ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z FUS przyznanych w czerwcu w latach 2009-2019 oraz rent rodzinnych po ubezpieczonych, którym przyznano emerytury w czerwcu w latach 2009-2019.
Świadczenia emerytalne ubezpieczonym urodzonym po 31 grudnia 1948 r. przyznawane są w formule tzw. zdefiniowanej składki, a więc przede wszystkim w oparciu o zewidencjonowane na koncie ubezpieczonego składki emerytalne odpowiednio zwaloryzowane. Ustawowy sposób przeprowadzenia waloryzacji składek dla nabywających emerytury od czerwca danego roku nie przewiduje jednej z waloryzacji składek, co wpływa na wysokość takiego świadczenia. Ustawodawca, zmieniając (dwukrotnie) przepisy w omawianym zakresie, doprowadził do sytuacji, że począwszy od 2020 r. w przypadku ustalania wysokości emerytury w czerwcu danego roku waloryzacji składek dokonuje się w taki sam sposób, jak przy ustalaniu wysokości emerytury w maju danego roku, jeżeli jest to korzystniejsze dla ubezpieczonego. Tym samym do rozwiązania pozostała kwestia wysokości świadczeń dla grupy emerytów oraz rencistów rodzinnych, których świadczenia zostały ukształtowane w mniej korzystny sposób wskutek przejścia przez nich na emeryturę albo rentę rodzinną w czerwcu w latach 2009-2019. Jak podają projektodawcy, projekt ma na celu określenie zasad ustalenia wysokości:
W przypadku wymienionych osób uprawnionych wysokość ich emerytury lub renty rodzinnej, na ich wniosek złożony do ZUS, podlegałaby ustaleniu od miesiąca złożenia wniosku. Oznacza to, że ZUS ponownie obliczy wysokość świadczenia w dacie jego przyznania, z zastosowaniem rozwiązania, że waloryzacji składek dokonuje się w taki sam sposób, jak przy ustalaniu wysokości emerytury w maju danego roku, jeżeli jest to korzystniejsze dla ubezpieczonego. Tak ustalona wysokość emerytury i renty rodzinnej podlegałaby następnie waloryzacji na zasadach, jakie obowiązywały po dniu przyznania emerytury lub renty rodzinnej. Emerytura lub renta rodzinna w nowej wysokości, uwzględniającej opisane obliczenie, przysługiwałaby od miesiąca złożenia wniosku do ZUS (art. 4 projektu ustawy).
Projektodawcy proponują ponadto, aby świadczeniobiorca mógł złożyć wniosek w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, natomiast ZUS wydałby decyzję w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej w terminie 60 dni od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do jej wydania. Postępowanie byłoby zawieszone przez ZUS w przypadku, gdy świadczeniobiorca przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy złożył odwołanie do sądu od decyzji ZUS w przedmiocie ustalenia emerytury lub renty rodzinnej. Jeżeli sąd wydał prawomocne orzeczenie kończące postępowanie w tej sprawie, na wniosek emeryta lub rencisty ZUS podejmie postępowanie zawieszone z tej przyczyny. Proponuje się również, by umorzone zostały prowadzone przez ZUS oraz toczące się przed sądami powszechnymi postępowania w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej, z uwzględnieniem przepisów art. 25a ust. 2 pkt 2 oraz ust. 2a i ust. 2b ustawy emerytalnej, wszczęte przez ZUS lub przez sąd wskutek wniesienia m.in. skargi o wznowienie postępowania. Z chwilą uprawomocnienia się decyzji lub wyroku, wygasałyby z mocy prawa wszelkie roszczenia osób uprawnionych, którym przyznano emeryturę lub rentę rodzinną bez uwzględnienia przepisów art. 25a ust. 2 pkt 2 oraz ust. 2a i ust. 2b ustawy emerytalnej. W przypadku natomiast niezłożenia wniosku w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, roszczenia w przedmiocie ustalenia prawa lub wysokości emerytury albo renty rodzinnej wygasną z mocy prawa z dniem upływu wymienionego terminu.
|