Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 czerwca 2025 r. rolnik-przedsiębiorca przekazuje do KRUS informację o kwocie podatku dochodowego od przychodów z działalności gospodarczej za 2024 r. Uwaga: Do 2 czerwca 2025 r. powiadomienie ZUS o przychodach z działalności zarobkowej osób na świadczeniu przedemerytalnym. Uwaga: Do 31 maja 2025 r. - przekazanie pierwszej raty odpisów na ZFŚS Uwaga: Do 2 czerwca 2025 r. przedsiębiorca może złożyć do ZUS przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej za 2024 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Zawieszanie i likwidacja firmy  »   Likwidacja działalności dofinansowanej z dotacji dla bezrobotnego
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Likwidacja działalności dofinansowanej z dotacji dla bezrobotnego

Gazeta Podatkowa nr 42 (2230) z dnia 26.05.2025
Agata Cieśla

W lipcu 2023 r. rozpocząłem prowadzenie jednoosobowo pozarolniczej działalności gospodarczej, w której korzystałem z opodatkowania na zasadach ogólnych według skali podatkowej (podatkowa księga przychodów i rozchodów). Na jej uruchomienie otrzymałem dotację z urzędu pracy. Za pieniądze uzyskane z tej dotacji kupiłem na potrzeby firmy różne składniki majątku o wartości do 9.840 zł. Żaden ze składników nabytych za pieniądze z dotacji do tej pory nie został zbyty - odpłatnie ani za darmo. Do końca września br. zamierzam zlikwidować tę działalność. Czy w związku z tym będę miał obowiązek sporządzenia spisu z natury w dacie likwidacji?

W kontekście zaprezentowanego w pytaniu zagadnienia przede wszystkim należy zaznaczyć, że źródło finansowania składników majątku nabywanych na potrzeby pozarolniczej działalności gospodarczej nie odgrywa żadnej roli w kwestii wykazania tych składników w spisie z natury oraz wykazie składników majątku pozostałych na dzień likwidacji tej działalności.

Obowiązek sporządzenia na dzień likwidacji działalności gospodarczej spisu z natury ustanowiony został w § 24 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544 ze zm). Jest on podatnikowi niezbędny do ustalania dochodu za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji działalności. Z art. 24 ust. 2 ustawy o pdof wynika bowiem, że podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów oblicza dochód z działalności z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych. Ta zasada ma również zastosowanie w przypadku likwidacji działalności gospodarczej. Aby obliczyć dochód za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji, niezbędne jest zatem sporządzenie remanentu na ten dzień. Remanentem podatnik obejmuje towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, produkcję w toku, wyroby gotowe oraz braki i odpady.

Poza remanentem likwidacyjnym na dzień zakończenia działalności gospodarczej podatnik powinien sporządzić wykaz składników pozostałych na dzień likwidacji, co wynika z art. 24 ust. 3a ustawy o pdof. W wykazie tym należy ująć co najmniej: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę tych wydatków zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych.

Gdy podatnik składniki firmowego majątku objęte wykazem przeznaczy na potrzeby prywatne albo przekaże je w darowiźnie osobom lub podmiotom trzecim, to będzie to zdarzenie neutralne podatkowo na gruncie podatku dochodowego. Natomiast odpłatne zbycie wskazanych w pytaniu składników po likwidacji działalności gospodarczej, z wyjątkami nieistotnymi w analizowanym stanie faktycznym, może skutkować powstaniem przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Tak się dzieje, gdy do ich zbycia dochodzi przed upływem 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce likwidacja działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a w związku z ust. 3 pkt 12 lit. a ustawy o pdof).

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Zawieszanie i likwidacja firmy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.