W lipcu 2023 r. rozpocząłem prowadzenie jednoosobowo pozarolniczej działalności gospodarczej, w której korzystałem z opodatkowania na zasadach ogólnych według skali podatkowej (podatkowa księga przychodów i rozchodów). Na jej uruchomienie otrzymałem dotację z urzędu pracy. Za pieniądze uzyskane z tej dotacji kupiłem na potrzeby firmy różne składniki majątku o wartości do 9.840 zł. Żaden ze składników nabytych za pieniądze z dotacji do tej pory nie został zbyty - odpłatnie ani za darmo. Do końca września br. zamierzam zlikwidować tę działalność. Czy w związku z tym będę miał obowiązek sporządzenia spisu z natury w dacie likwidacji?
W kontekście zaprezentowanego w pytaniu zagadnienia przede wszystkim należy zaznaczyć, że źródło finansowania składników majątku nabywanych na potrzeby pozarolniczej działalności gospodarczej nie odgrywa żadnej roli w kwestii wykazania tych składników w spisie z natury oraz wykazie składników majątku pozostałych na dzień likwidacji tej działalności.
Obowiązek sporządzenia na dzień likwidacji działalności gospodarczej spisu z natury ustanowiony został w § 24 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544 ze zm). Jest on podatnikowi niezbędny do ustalania dochodu za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji działalności. Z art. 24 ust. 2 ustawy o pdof wynika bowiem, że podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów oblicza dochód z działalności z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych. Ta zasada ma również zastosowanie w przypadku likwidacji działalności gospodarczej. Aby obliczyć dochód za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji, niezbędne jest zatem sporządzenie remanentu na ten dzień. Remanentem podatnik obejmuje towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, produkcję w toku, wyroby gotowe oraz braki i odpady.
Poza remanentem likwidacyjnym na dzień zakończenia działalności gospodarczej podatnik powinien sporządzić wykaz składników pozostałych na dzień likwidacji, co wynika z art. 24 ust. 3a ustawy o pdof. W wykazie tym należy ująć co najmniej: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę tych wydatków zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych.
Gdy podatnik składniki firmowego majątku objęte wykazem przeznaczy na potrzeby prywatne albo przekaże je w darowiźnie osobom lub podmiotom trzecim, to będzie to zdarzenie neutralne podatkowo na gruncie podatku dochodowego. Natomiast odpłatne zbycie wskazanych w pytaniu składników po likwidacji działalności gospodarczej, z wyjątkami nieistotnymi w analizowanym stanie faktycznym, może skutkować powstaniem przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Tak się dzieje, gdy do ich zbycia dochodzi przed upływem 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce likwidacja działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a w związku z ust. 3 pkt 12 lit. a ustawy o pdof).
|