W dniu 1 lutego br. zawiesiłem działalność gospodarczą na sześć miesięcy. Do jej prowadzenia wykorzystuję samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego, od którego odliczam 50% VAT. Ponieważ umowa leasingu została zawarta na 36 miesięcy, w trakcie zawieszenia będę otrzymywał faktury za raty leasingowe. Czy będę mógł odliczyć wynikający z nich VAT?
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi podatnik może zasadniczo odliczyć 50% kwoty VAT wynikającej z faktury dokumentującej wydatki związane z tymi samochodami.
Prawo do odliczenia generalnie przysługuje w rozliczeniu za okres, w którym z tytułu danej transakcji powstał obowiązek podatkowy u sprzedającego. Prawo to nie może być jednak zrealizowane wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym nabywca otrzymał fakturę potwierdzającą zakup.
W praktyce zdarza się, że podatnicy w trakcie zawieszenia niejednokrotnie otrzymują faktury dotyczące np. rat leasingowych dotyczących samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności. Wówczas powstaje problem z prawidłowym odliczeniem VAT. Należy zauważyć, że wprawdzie z art. 99 ust. 7a ustawy o VAT wynika, że w okresie zawieszenia działalności, poza sytuacjami przedstawionymi w ust. 7b tego artykułu, podatnik nie musi składać deklaracji VAT, jednocześnie nie zabrania się ich składania. Oznacza to, że nie ma przeszkód, aby podatnik, który ponosi w okresie zawieszenia koszty bieżącej działalności, wykazywał w deklaracjach VAT podatek naliczony od tych czynności.
Z pytania wynika, że Czytelnik odlicza 50% VAT od wydatków związanych z eksploatacją samochodu, oznacza to, że w tej samej wysokości będzie mógł odliczyć VAT z faktur otrzymanych za raty leasingowe otrzymane w trakcie zawieszenia.
|