Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Zawieszanie i likwidacja firmy  »   Składkowe obowiązki przy likwidacji firmy osoby fizycznej
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Składkowe obowiązki przy likwidacji firmy osoby fizycznej

Dodatek do Gazety Podatkowej nr 17 (1162) z dnia 26.02.2015

W przypadku likwidacji działalności przedsiębiorca nie musi sam składać w ZUS wyrejestrowania płatnika składek (ZUS ZWPA). Dokument ten sporządzi za niego ZUS na podstawie danych z wniosku CEIDG-1 oraz kopii decyzji o wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji, otrzymanych z CEIDG. Mimo wszystko powinien jednak złożyć w organie rentowym dokumenty wyrejestrowujące m.in. siebie z ubezpieczeń.

Wyrejestrowania z ubezpieczeń

W razie likwidacji działalności gospodarczej na przedsiębiorcy ciąży obowiązek przekazania do ZUS wyrejestrowania z ubezpieczeń siebie, jako osoby ubezpieczonej (druk ZUS ZWUA). Służy on zarówno do wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, jak i do wyrejestrowania wyłącznie z ubezpieczenia zdrowotnego. Oprócz danych identyfikacyjnych przedsiębiorcy (jako płatnika i jednocześnie osoby ubezpieczonej) należy podać w nim:

  • kod tytułu ubezpieczenia właściwy dla danego przedsiębiorcy, 
     
  • datę wyrejestrowania, 
     
  • kod przyczyny wyrejestrowania - w przypadku likwidacji działalności gospodarczej trzeba podać kod 100 (oznacza on ustanie tytułu do ubezpieczeń/ubezpieczenia).


Od momentu likwidacji firmy przedsiębiorca ma 7 dni na wyrejestrowanie siebie z ubezpieczeń w ZUS.


Należy wskazać, że w pozycji dotyczącej daty wyrejestrowania trzeba wpisać datę, od kiedy przedsiębiorca nie prowadzi już działalności gospodarczej i nie podlega z tego tytułu obowiązkowym ubezpieczeniom.

Ponadto w sytuacji gdy przedsiębiorca zatrudnia w firmie pracowników lub zleceniobiorców i rozwiąże z nimi umowy w związku z likwidacją prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, powinien ich wyrejestrować z ubezpieczeń (druk ZUS ZWUA) w ciągu 7 dni od daty rozwiązania stosownej umowy (o pracę lub zlecenia).

Dodatkowo jeśli zatrudnione osoby (lub sam przedsiębiorca) zgłosiły do ubezpieczenia zdrowotnego członków swojej rodziny, przedsiębiorca powinien też przekazać do ZUS wyrejestrowanie tych osób z ubezpieczenia zdrowotnego. Właściwym do tego celu drukiem jest ZUS ZCNA. Również ten formularz należy przekazać do ZUS w terminie 7 dni - w tym przypadku licząc od daty utraty uprawnień przez członka rodziny do podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu. Z reguły jest to 7 dni od daty wyrejestrowania ubezpieczonego (pracownika, zleceniobiorcy, czy samego przedsiębiorcy).

Rozliczenie składek

Za ostatni miesiąc podlegania ubezpieczeniom z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca powinien sporządzić do ZUS dokumenty rozliczeniowe.

W przypadku gdy likwidacja działalności gospodarczej nastąpiła w trakcie miesiąca, przedsiębiorca ma obowiązek przekazać do ZUS dokumenty rozliczeniowe z naliczonymi za ten miesiąc składkami ubezpieczeniowymi. Składki na ubezpieczenia społeczne nalicza od podstawy wymiaru zmniejszonej proporcjonalnie o dni nieprowadzenia działalności. Polega to na tym, że podstawę wymiaru składek społecznych w kwocie obowiązującej za pełny miesiąc dzieli się przez liczbę dni kalendarzowych tego miesiąca i mnoży przez liczbę dni podlegania ubezpieczeniom w danym miesiącu.

Proporcjonalnego zmniejszenia podstawy wymiaru nie stosuje się natomiast w przypadku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Składka ta jest bowiem miesięczna i niepodzielna. Przedsiębiorca nalicza ją i opłaca od pełnej podstawy wymiaru, nawet jeśli z powodu likwidacji działalności prowadził firmę tylko przez część miesiąca.

Informacja o likwidacji firmy

O likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej należy poinformować podmioty, w których przedsiębiorca dodatkowo wykonuje zatrudnienie, np. jako pracownik lub jako zleceniobiorca. Informacja ta będzie miała wpływ na charakter lub zakres ubezpieczeń bądź naliczanych składek z tytułu wykonywanego zatrudnienia.

Obowiązki informacyjne w ZUS w razie likwidacji działalności gospodarczej
Formularz Kogo dotyczy?
ZUS ZWUA

druk do wyrejestrowania z ubezpieczeń przedsiębiorcy oraz zwolnionych przez niego osób (np. pracowników, zleceniobiorców)

ZUS ZCNA

druk do wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego zgłoszonych przez przedsiębiorcę (lub zatrudnione u niego osoby) członków rodziny

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 13.10.1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121)

Ustawa z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18.04.2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany ZUS (Dz. U. nr 78, poz. 465 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23.10.2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1844 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Zawieszanie i likwidacja firmy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.